Hej,

Har en sambo som jobbar 75%. Idag jobbade hon 10-15. Jag skulle normalt ha arbetat 08-17.
Var dock tvungen att vabba, fyllde i 8 timmars vabb.

Men, hur ska man egentligen göra ? Tänker att det är ju egentligen orimligt att jag ska vabba heldag, när jag teoretiskt har möjlighet att jobba de timmar sambon inte jobbar ? Kan försäkringskassan kräva att jag endast tar vab för de timmar frun är på jobbet ?
Försökt läsa mig på fk hemsida men blir inge klokare.
Vill inte ringa dit och fråga heller, av uppenbara skäl.
 
Jag tror du har gjort rätt, jag hade gjort likadant (vad nu det är värt). Det är ju din arbetsdag som vabbare som styr hur mycket ersättning som betalas ut.
Jag har aldrig varit med om att F-kassan ens frågar vad den andra föräldern haft för sig i samband med vab-dagar. Det finns ingenstans i webformuläret att ange det, iaf.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tror du har gjort rätt, jag hade gjort likadant (vad nu det är värt). Det är ju din arbetsdag som vabbare som styr hur mycket ersättning som betalas ut.
Jag har aldrig varit med om att F-kassan ens frågar vad den andra föräldern haft för sig i samband med vab-dagar. Det finns ingenstans i webformuläret att ange det, iaf.
Jodå, det finns det. Så här ser det ut.
Skärmdump av frågeformulär med tre frågor och svarsalternativ rörande föräldraledighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jodå, det finns det. Så här ser det ut.
[bild]
OK då...vi har iofs inte vabbat sen yngsta föddes, då har någon av oss varit föräldraledig hela tiden.
 
Man kan inte ha vab när andra föräldern är ledig från arbete. Om de inte ändrat något sedan 3-4 år tillbaka när jag läste det. Ska försöka hitta var jag såg det…
 
BirgitS
S salkin85 skrev:
Vill inte ringa dit och fråga heller, av uppenbara skäl.
Fråga kan du väl göra anonymt. Det är ju en principiell fråga som de inte behöver ditt personnummer för att svara på.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Man kan inte ha vab när andra föräldern är ledig från arbete. Om de inte ändrat något sedan 3-4 år tillbaka när jag läste det. Ska försöka hitta var jag såg det…
Man kan vabba en ordinarie arbetsdag när båda föräldrarna skulle jobbat (undantag: ensamstående föräldrar) och barnet skulle ha varit på förskola/skola.
 
Skulle gjort som du! Med lite restid och marginaler så går det ju inte att du jobbar! Frågan från fk är om partner har jobbat, exakt hur många timmar frågar de inte efter. I värsta fall ringer de och frågar, men troligen inte.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Man kan inte ha vab när andra föräldern är ledig från arbete. Om de inte ändrat något sedan 3-4 år tillbaka när jag läste det. Ska försöka hitta var jag såg det…
Men andra föräldern har ju jobbat!
Och jo man kan vabba när andra föräldern är ledig, tex inför ett nattjobb!
 
Ring och fråga.
Jag ringer FK emellanåt just för att det ska bli rätt med vab, föräldrapenning, sgi osv, och de är alltid väldigt hjälpsamma.

Det är som att ringa Skatteverket för att få deklarationen rätt.

De är inte fienden även om man kan tycka det ibland. De vill ju också att man skall få det rätt från början.
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Pratade med försäkringskassan, vi har gjort rätt som vi gör. Alltså jag vabbar heldag (8 timmar även fast bara frun jobbar 5-6 timmar.
 
  • Gilla
johannord och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.