Skulle montera spishällen (induktion) häromdagen och upptäckte detta i manualen. "Skärytor: försegla med värmebeständigt material".
Nu undrar jag vad är det för värmebeständigt material de menar? Någon värmetålig färg eller? Min bänkskiva är i massiv ek om det har någon betydelse. Tacksam för tips!
 
  • Sida ur manual för installation av spishäll med text om förberedande åtgärder och försegling av skärytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Silikon är väl bra värmetåligt...
 
David-O David-O skrev:
Silikon är väl bra värmetåligt...
Ok tack, såg att det fanns värmebeständig silikon 300 C, det borde väl funka!
 
P Pgam skrev:
Skulle montera spishällen (induktion) häromdagen och upptäckte detta i manualen. "Skärytor: försegla med värmebeständigt material".
Nu undrar jag vad är det för värmebeständigt material de menar? Någon värmetålig färg eller? Min bänkskiva är i massiv ek om det har någon betydelse. Tacksam för tips!
Kom hit för att ställa exakt samma fråga, haha! Vilken tur att jag sökte först.

Hur gick det sen? Vad förseglade du med och hur blev det?
 
J jim_b skrev:
Kom hit för att ställa exakt samma fråga, haha! Vilken tur att jag sökte först.

Hur gick det sen? Vad förseglade du med och hur blev det?
jag sket faktiskt i det :rofl: tänker att ett lager silikon knappast skyddar från att antända skivan, ev vattenläckage under hällen borde också torka upp lättare utan silikon, alternativt att det inte gör någon skillnad. tror rekommendationen är baserad på att man använder spånskiva, som är mkt mer känslig för både vatten och värme än massiv trä. men i det fallet är det väl just värmebeständigt silikon man skulle använda.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
P Pgam skrev:
jag sket faktiskt i det :rofl: tänker att ett lager silikon knappast skyddar från att antända skivan, ev vattenläckage under hällen borde också torka upp lättare utan silikon, alternativt att det inte gör någon skillnad. tror rekommendationen är baserad på att man använder spånskiva, som är mkt mer känslig för både vatten och värme än massiv trä. men i det fallet är det väl just värmebeständigt silikon man skulle använda.
Jag hade inte ens funderat på varför de vill att man förseglar. Men det är ju sant som du säger, lite silikon lär ju inte hindra en antädning.

Frågan är om man behöver försegla för eventuellt vattenspill. :thinking:
 
J jim_b skrev:
Jag hade inte ens funderat på varför de vill att man förseglar. Men det är ju sant som du säger, lite silikon lär ju inte hindra en antädning.

Frågan är om man behöver försegla för eventuellt vattenspill. :thinking:
Precis som du säger så är det spill som man behöver försegla för.
Överkokning, tork med blöt trasa osv.
Behövs inte många droppar om det är en laminat skiva med spånplatta under för att den ska börja svälla
Torkar man nån gång varje dag och bara nån droppe kommer ner så blir det fort svullet.
Ta lite silikon och stryk ut för att försegla ytan annars kommer det förr eller senare att komma lite fukt ner dit.
Alltid billigare att förebygga än att byta;)
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
J jim_b skrev:
Jag hade inte ens funderat på varför de vill att man förseglar. Men det är ju sant som du säger, lite silikon lär ju inte hindra en antädning.

Frågan är om man behöver försegla för eventuellt vattenspill. :thinking:
Hade jag haft spånskiva hade jag definitivt förseglat, med tanke på hur det sväller när det bara nuddar vatten.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Precis som du säger så är det spill som man behöver försegla för.
Överkokning, tork med blöt trasa osv.
Behövs inte många droppar om det är en laminat skiva med spånplatta under för att den ska börja svälla
Torkar man nån gång varje dag och bara nån droppe kommer ner så blir det fort svullet.
Ta lite silikon och stryk ut för att försegla ytan annars kommer det förr eller senare att komma lite fukt ner dit.
Alltid billigare att förebygga än att byta;)
Gäller detta även om det är en massiv träskiva i Ask?
 
J jim_b skrev:
Gäller detta även om det är en massiv träskiva i Ask?
Jag hade gjort det (kostar så lite)
Ändträ suger mer och har man en plan yta uppe på så är den lite oljad men den sågade ytan är rå och lite ruggad efter sågning, dvs perfekt till att suga fukt;)
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag hade gjort det (kostar så lite)
Ändträ suger mer och har man en plan yta uppe på så är den lite oljad men den sågade ytan är rå och lite ruggad efter sågning, dvs perfekt till att suga fukt;)
Får slipa de sågade ytorna för att minska por-storleken.

Något man bör tänka på när det gäller val av silikon?
 
J jim_b skrev:
Får slipa de sågade ytorna för att minska por-storleken.

Något man bör tänka på när det gäller val av silikon?
Billigt.
Finns ingen belastning mer än fukt så vad som helst som stänger ute den blir bra.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.