Hej forumet,

Jag har tidigare haft brödbaggar(?) i min lägenhet/skafferiet.

De fanns i mjölet/knäckebrödet/andra pulverbaserade råvaror.
Alla dessa varorna är sedan länge kasserade.

Nu har jag upptäckt att det sporadiskt dyker upp en och annan bagge i badrummet/angränsning till detta.
Köket ligger vägg i vägg med badrummet.

Baggarna är ca 2-5mm, brun/rostfärgade, två vingar, sex ben.
Har hittat en hel del lik av dessa i närheten av tvättmedlet.

Bor i lägenhet, ventilationen från grannen går upp och kommer ut i mitt badrum.
Rimligt att anta att de kryper från grannen och sedan hamnar i mitt badrum?

Har ni haft liknande problem?
Hur tacklar jag det på bästa sätt?
Bor i BRF.

Tack på förhand.
Erika

Brun/röd bagge på grått marmorgolv, trolig brödbagge upptäckt i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun brödbagge på ett marmormönstrat golv, nära en vattendroppe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten brun/rostfärgad bagge på en grå marmorskiva, troligtvis en brödbagge som är 2-5mm stor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten brun bagge på en gråmarmorerad yta, möjlig skadedjur i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är mjölbaggar och enda sättet är att undersöka var dom kommer tfrån och totalsanera bort dom. Detta är en fråga för BRF-styrelsen och ev en ägare som har dom i sin LGH. Går under namnet ohyra i bostadshus.
 
J jonaserik skrev:
Det är mjölbaggar och enda sättet är att undersöka var dom kommer tfrån och totalsanera bort dom. Detta är en fråga för BRF-styrelsen och ev en ägare som har dom i sin LGH. Går under namnet ohyra i bostadshus.
Tack för svaret.

Jag har ju som sagt haft dessa i mitt skafferi för en tid sedan men fick sedan bort dem från den platsen.

Kan de möjligtvis ha överlevt trots detta eller kan de komma utifrån?
 
E Erika123456 skrev:
Jag har ju som sagt haft dessa i mitt skafferi för en tid sedan men fick sedan bort dem från den platsen.
Fått bort ? Svårt. Vem tog bort dom, saneringsfirma eller du själv, att få bort själv genom att slänga allt av mjölprodukter i skåpen kan gå, men då måste allt bort. Det behövs bara att några finns kvar för att det ska bli fler, gömmer sig bra Det med att dom finns i badet är nog att en viss vent eller sprickor finns från skafferi till badet. Sanering är nog ett måste, du är skyldig att informera BRF eller fastighetsägaren om detta.
 
J jonaserik skrev:
Fått bort ? Svårt. Vem tog bort dom, saneringsfirma eller du själv, att få bort själv genom att slänga allt av mjölprodukter i skåpen kan gå, men då måste allt bort. Det behövs bara att några finns kvar för att det ska bli fler, gömmer sig bra Det med att dom finns i badet är nog att en viss vent eller sprickor finns från skafferi till badet. Sanering är nog ett måste, du är skyldig att informera BRF eller fastighetsägaren om detta.
Jag själv enligt ovan.

De syntes inte till på ett bra tag innan det började igen i mycket mindre skala.

Får informera och eskalera låter det som.
 
Det tar ett tag för dem att utvecklas till baggar så det kan vara rester från angreppet hos dig, krävs ju bara att ett fåtal klarat sig så börjar livscykeln om igen. Se till att rengöra i alla skrymslen och vrår, under lister etc. Men det är ju alltid bra att höra med grannen/brf så att en gemensam insats kan göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.