Jag och sambon har börjat leta efter en tomt för att bygga ett nytt hus och vi har hittat en som verkar lovande men är osäkra på hur vi ska lösa lånet.

Vi har idag en BRF med ett värde på minst 1.8M (har 1.3M i lån) och runt 800k på sparkontot.
Vi lägger väl undan en ~20-25k i månaden för "hus-potten".

Tomten vi har hittat kommer troligtvis att landa runt 2M och det står idag ett skruttigt (om än beboeligt) fritidshus där.

Vi har tittat lite på hus men inte bestämt oss till 100%, vi vet vad vi vill ha, 1plansvilla, ~140m2 och ingen pool eller motsvarande. Bygglov finns på tomten så det är grönt.
Så vi uppskattar att huset vi vill ha kommer att kosta runt 3mil.

Inga planer på att behålla BRF'n när vi har ett hus att flytta till.

Så min fråga är, hur löser man lånet bäst?

Antagligen kan vi fixa ett bolån för att köpa det som ett fritidshus och när vi har hittat ett hus så ansöker vi om byggnadskreditiv.

Eller ta byggnadskreditiv direkt och ta det den vägen och även om banken har regler för "måste börja byggas inom 12månader" så är jag säker på att så länge alla papper är påskrivna och processen är igång så spelar det ingen roll om de bygger efter 12 eller 15 månader.

Men rent ekonomiskt, hur hade ni gjort?
 
Då jag kollade för ungefär motsvarande så komme jag fram till att det var enklare med byggkreditiv.
Dock satte Covid stopp för mina byggplaner och det blev ett 60tals hus med renoveringsbehov i bättre läge istället.
 
  • Gilla
Mooike
  • Laddar…
Du lär ju få högre ränta på byggkreditivet än bolånet så det låter ju mest lämpligt att göra så som ni planerat.
 
coconut
Ett byggnadskreditiv får du oftast när du har beviljat startbesked. Däremot brukar man kunna låna till tomt innan man får igång kreditivet.

Sen om du har bygglov men inte valt hus, så behöver du ändå söka nytt bygglov om inte nuvarande bygglov matchar till 100%.

Går banken med på att ni köper det som fritidshus och sen visar en produktionskalkyl för nybyggnation borde det dock bli mest förmånligt. Men kolla upp att ni faktiskt får låna pengarna som behövs och att värdet finns där så det inte blir tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.