Har trumma på kardanen efter lådan där parkeringsbromsen är
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
K Keld skrev:
Volvo 140, 240 740 och 940 hade sånna.:mad: djävla junk!
Det har du rätt i... Senaste Volvon jag hade var en 140.. :crysmile:
Men skit var det..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just den varianten, med skivor för färdbroms och trummor (en liten en, innuti skivan) för parkeringsbroms var väl ett 90-tals-infall som snabbt gick över...
nej volvo 200-900 + v70 har det även mazdan från 99 hade det. och troligen min nissa från 2017 (har ej skruvat i den)

edit såg int dit senaste inlägg innan jag postade
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
A
Ja, det är väl väldigt vanligt med bromsbackar.
 
hsd
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
De kan också finnas kvar som parkeringsbromsar på vanliga bilar. Jag orkar inte googla, men en så sen bil som Volvo V70N hade fortfarande trummor för parkeringsbroms.

Skulle inte förvåna mig om det fortfarande är kvar på billigare märken.
Skivor runt om med trummor på bakhjulen för parkeringsbromsen :sweat:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jonas Persson
Skälet är att det är mycket svårt att göra en skivbroms som är stark nog för en handbroms med vajer. Möjligen ny, men glöm den efter 10 000 mil.

Oftast rullar bilen lätt och glöm handbromssladd.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Skälet är att det är mycket svårt att göra en skivbroms som är stark nog för en handbroms med vajer. Möjligen ny, men glöm den efter 10 000 mil.
Varför skulle det vara svårt? Mina senaste bilar har alla haft skivbroms bak där handbromsen sätter an färdbromsen.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
richardtenggren
Audi hade väl sina ”ufo”-bromsar för att maximera bromsskivans diameter i fälgutrymmet. Satt väl på tidiga S2/4: or om jag kommer ihåg rätt?
 
useless useless skrev:
Varför skulle det vara svårt? Mina senaste bilar har alla haft skivbroms bak där handbromsen sätter an färdbromsen.
Ja på "moderna" bilar har man elektrisk handbroms för att säkerställa kraften, ytterligare ett sätt att fördyra bilägandet
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Några minuters sökning för jag kan inte bilar något vidare. Hittade på VI bilägare. tror det är en säker källa. 2021 är det inga nya vanliga personbilar (inte bruksbilar och el-bilar) i princip som har trumbromsar, något undantag kanske.Men i princip inga.

En annan teknologi är el-bilar. Några har trumbromsar eftersom de bromsar mest med motorn och discarna hade annars blivit snabbt chanserade. Och den sämre bromsverkan för trumbromsar kompenseras av att de samtidigt bromsar med motorn.
Nyaste vw polo samt Suzuki Swift har det t.ex. Näst nyaste av båda hade skivor så dom gick alltså tillbaka till trummor.
 
richardtenggren
Beror väl på att det är typiska bilar som körs av folk som inte använder bromsarna(vilket vanligtvis leder till problem med skivbromsar med enkelkolv), de kör så sakta ändå.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Audi hade väl sina ”ufo”-bromsar för att maximera bromsskivans diameter i fälgutrymmet. Satt väl på tidiga S2/4: or om jag kommer ihåg rätt?
Dom hade jag glömt, fanns väl på Audi V8 också? Vill minnas att vi mekade med såna på en kompis v8 i början 2000-talet men det kan ha varit någon av S4:surprised:rna som fanns i bekantskapskretsen också.
 
L lat skrev:
Ja på "moderna" bilar har man elektrisk handbroms för att säkerställa kraften, ytterligare ett sätt att fördyra bilägandet
10-20 år gamla bilar med mekanisk handbromsspak.
Den ena sålde jag häromdan utan fungerande fotbroms, men med fungerande handbroms.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Böj dig ner och titta in bakom fälgarna på några småbilar, du kommer att bli förvånad...
Och det finns en anledning. Bromsverkan på bakhjul är oftast betydligt mindre än på framhjul. Skivbromsar där bak blir underutnyttjade och rostar gärna ihop. Därför bör man hårdbromsa några gångar om man ha bil med skivbromsar där bak. Jag har ingen statistik men om jag hade en mindre bil skulle jag föredra trummor.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Skälet är att det är mycket svårt att göra en skivbroms som är stark nog för en handbroms med vajer. Möjligen ny, men glöm den efter 10 000 mil.

Oftast rullar bilen lätt och glöm handbromssladd.
Citroen hade redan på 70-talet handbroms på skivorna framme. I vissa modeller låg skivorna inne vid växellådan för att minska den ofjädrade massan ute i hjulet. Men så var deras fjädring långt överlägsen allt som rullar idag.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.