Vi planerar för att göra ett fasadbyte på ett småhus, från puts till träfasad (hyvlad och linoljemålad). I samband med det ska några fönster bytas, källarfönster renoveras, källargrunden ska putsas om och balkongen renoveras och få nytt räcke. En firma som gör projekteringen åt oss har lämnat ett första utkast med en kostnadsuppskattning på ca 1,5 mkr, med brasklapp om att det är högt räknat. Detta är ungefär dubbelt så högt som vi hade väntat oss.
Jag är medveten om att materialpriserna är galet höga just nu, men vi är ändå chockade. Känns det som ett rimligt pris tycker ni? Finns någon annan här som är eller har varit i en liknande situation och som kan ge oss ett riktmärke på vad ni har fått för priser?
 
Välkommen till forumet!

Utan att veta hur stor ert hus är eller vilken typ av fönster ni vill ha så låter det ändå orimligt dyrt. Även ert egna estimat på 750k känns dyrt.

Snabb överslagsberäkning:

-2st snickare i 3 veckor: 225k
-Fasadpanel: 50k
-Läkt: 10k
-Färg: 20k
-Plåtdetaljer: 20k
-Ställning: 20k
-Nya fönster: 50k
-Renovering av gamla fönster: 30k
-Putsning av sockel: 50k

Summa: 475k

Jag tycker dessutom att jag har räknat i överkant.
 
  • Gilla
Via och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Välkommen till forumet!

Utan att veta hur stor ert hus är eller vilken typ av fönster ni vill ha så låter det ändå orimligt dyrt. Även ert egna estimat på 750k känns dyrt.

Snabb överslagsberäkning:

-2st snickare i 3 veckor: 225k
-Fasadpanel: 50k
-Läkt: 10k
-Färg: 20k
-Plåtdetaljer: 20k
-Ställning: 20k
-Nya fönster: 50k
-Renovering av gamla fönster: 30k
-Putsning av sockel: 50k

Summa: 475k

Jag tycker dessutom att jag har räknat i överkant.
Hej,
Tycker gabbe1 räknar väldigt lågt. Bara ommålningen lär gå på 150k.

Fråga efter kostnaden nedbruten per de olika momenten så blir det enklare att göra en bedömning om det är alltför dyrt eller rimligt.
 
  • Gilla
Via
  • Laddar…
T TrädgårdsBjörnen skrev:
Hej,
Tycker gabbe1 räknar väldigt lågt. Bara ommålningen lär gå på 150k.

Fråga efter kostnaden nedbruten per de olika momenten så blir det enklare att göra en bedömning om det är alltför dyrt eller rimligt.
Ommålning?
Det är väl ny panel vi snackar om.
 
V Via skrev:
Vi planerar för att göra ett fasadbyte på ett småhus, från puts till träfasad (hyvlad och linoljemålad). I samband med det ska några fönster bytas, källarfönster renoveras, källargrunden ska putsas om och balkongen renoveras och få nytt räcke. En firma som gör projekteringen åt oss har lämnat ett första utkast med en kostnadsuppskattning på ca 1,5 mkr, med brasklapp om att det är högt räknat. Detta är ungefär dubbelt så högt som vi hade väntat oss.
Jag är medveten om att materialpriserna är galet höga just nu, men vi är ändå chockade. Känns det som ett rimligt pris tycker ni? Finns någon annan här som är eller har varit i en liknande situation och som kan ge oss ett riktmärke på vad ni har fått för priser?
Edit: Glömde skriva att gamla fasaden ska rivas och forslas bort samt att nya fasaden får en isolerskiva under sig.
 
G Gabbe1 skrev:
Ommålning?
Det är väl ny panel vi snackar om.
Målning, tänkte att panelen var som mest grundad vid leverans.
 
G Gabbe1 skrev:
Ommålning?
Det är väl ny panel vi snackar om.
Ska väl ändå målas 3ggr, fast det kanske ingår i snickarnas 3 veckor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.