Behöver nya hjul till gräsklipparen. Vet någon om det finns några som passar att köpa ? Det gäller framhjulen. Axeln är 20mm tjock och ungefär 58mm lång.
 
A
Q qvarne2 skrev:
Behöver nya hjul till gräsklipparen. Vet någon om det finns några som passar att köpa ? Det gäller framhjulen. Axeln är 20mm tjock och ungefär 58mm lång.
Jo det ska väl finnas..
Är fälgarna trasiga?
Det räcker att byta däcken isåfall om de är hela..
 
Är i samma sits som dig och letar också efter nya hjul fram. Tror dock mina är mindre och det verkar inte superlätt att hitta ’rätt’. Min är förvisso från typ -90talet.
Tips mottages var ni hittar däck/delar till äldre klippare.
 
  • Slitet grått hjul från 90-talet med synliga dimensioner 4.10/3.50-4 på sidan, för gräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet däck på gräsklippare med mätlina visande dess diameter, mot en bakgrund av löv och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av hjulets storlek på en äldre gräsklippare med ett måttband, med synliga delar av apparaten och löv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt slitet gräsklippardäck med mätband som visar storleken, placerat intill en gul gräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
zodiaken zodiaken skrev:
Är i samma sits som dig och letar också efter nya hjul fram. Tror dock mina är mindre och det verkar inte superlätt att hitta ’rätt’. Min är förvisso från typ -90talet.
Tips mottages var ni hittar däck/delar till äldre klippare.

Ja en snabb googling gav många resultat..
4.10-4 däck... 129 kr st.. ca
Finns hos biltema..
4.10/3. 50-4 alltså däck för skottkärra..
Sedan finns det slang..
Eller lösa ventiler att montera..

lycka till

PS köp några däckjärn Också.. Och lite såpa..
smörj på däcket och sedan är det bara att kränga av och på..
 
Tack för info. Har inte riktigt förstått vad jag ska söka på så det där hjälpte mig massor.
Maskintok skrev:
Ja en snabb googling gav många resultat..
4.10-4 däck... 129 kr st.. ca
Finns hos biltema..
4.10/3. 50-4 alltså däck för skottkärra..
Sedan finns det slang..
Eller lösa ventiler att montera..

lycka till

PS köp några däckjärn Också.. Och lite såpa..
smörj på däcket och sedan är det bara att kränga av och på..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
zodiaken zodiaken skrev:
Är i samma sits som dig och letar också efter nya hjul fram. Tror dock mina är mindre och det verkar inte superlätt att hitta ’rätt’. Min är förvisso från typ -90talet.
Tips mottages var ni hittar däck/delar till äldre klippare.
Samma som mina :) Mitt problem var att ena däcket hade släppt från fälgen och nålventilen läckte så tänkte bara snabbt köpa hela nya hjul på typ biltema. Men själva fälgen är ju omöjlig att hitta rätt storlek på. Däcket däremot verkar det ju gå att köpa på biltema som någon skrev här. Jag hade ingen kompressor heller så fick ta startgas och tända på för att få tillbaka däcket på fälgen. :D Sen tog jag lite tätningsmassa i ventilhatten och skruvade på hårt som fan, den har hållit luft i 24 timmar nu. Blir nog att köpa nya däck & slang på biltema i framtiden tror jag! Sådär der min ut i alla fall. Hämtades gratis för några dagar sedan. :)

Gammal gul åkgräsklippare med släppt däck och reklam för Öster Gotland stående på grus och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zodiaken och 1 till
  • Laddar…
Stilig! Kan säga att min togs över när vi köpte nytt hus, den är dock inte i närheten lika fin som din! Lite mer rostig och halvlösa delar.. Inte mycket kärlek har den fått från tidigare ägare. Ska bli ändring på, startade upp den och den fungerar ju som en klocka.
Köpte nya slangar igår och på började smörjandet och kränga på / av efter nattning av grabben.. Var mycket svårare än vad jag trodde, 1 däck hann jag med, nu ska däck två få sig en omgång inom kort... :)

Q qvarne2 skrev:
Samma som mina :) Mitt problem var att ena däcket hade släppt från fälgen och nålventilen läckte så tänkte bara snabbt köpa hela nya hjul på typ biltema. Men själva fälgen är ju omöjlig att hitta rätt storlek på. Däcket däremot verkar det ju gå att köpa på biltema som någon skrev här. Jag hade ingen kompressor heller så fick ta startgas och tända på för att få tillbaka däcket på fälgen. :D Sen tog jag lite tätningsmassa i ventilhatten och skruvade på hårt som fan, den har hållit luft i 24 timmar nu. Blir nog att köpa nya däck & slang på biltema i framtiden tror jag! Sådär der min ut i alla fall. Hämtades gratis för några dagar sedan. :)

[bild]
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
zodiaken zodiaken skrev:
Stilig! Kan säga att min togs över när vi köpte nytt hus, den är dock inte i närheten lika fin som din! Lite mer rostig och halvlösa delar.. Inte mycket kärlek har den fått från tidigare ägare. Ska bli ändring på, startade upp den och den fungerar ju som en klocka.
Köpte nya slangar igår och på började smörjandet och kränga på / av efter nattning av grabben.. Var mycket svårare än vad jag trodde, 1 däck hann jag med, nu ska däck två få sig en omgång inom kort... :)
6HP tecumseh motor väl? På min sitter det en 8.5hp Briggs I/C motor :thinking: så lite upphottad någon gång i sitt liv. Min behöver massa nya spännrullar till klippningen men som leksak går den ju bra och är körbar. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
zodiaken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.