Jag har satt upp musband inför hösten men är nervös för att träet kommer ruttna sen. Kunde inte sätta dom på annat vis. Dels går det en elkabel från utedelen på luft/vattenvärmepumpen på undersidan av panelen. Det finns inte heller någon regel längst ner eftersom den här delen av huset är platta på mark.
Är det bättre att bryta upp panelen och sätta de bakom locken fast högre upp?
Om jag behåller det så här, hur starka är mössen? Kan de trycka sig igenom i alla fall?
 
  • Musband installerat på husgrund med synlig elkabel och risk för rötskador på träpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Musband installerat längs nedre kanten av en huspanel, med en synlig elkabel som löper under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, så ska de inte sitta och det kommer att ge problem.
Det måste göras om och flikarna ska sitta nedåt i vinkel så att mössen inte kan trycka sig upp.
Det du skulle kunna prova för att inte behöva bryta upp panelen är att klippa bitar lika breda som hålrummen och sedan trycka upp dem som uppåtnedvänt "V", vänder du på ett V så tror jag du förstår vad jag menar. Tror inte mössen orkar trycka upp det.
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
@
B Blå baronen skrev:
Jag har satt upp musband inför hösten men är nervös för att träet kommer ruttna sen. Kunde inte sätta dom på annat vis. Dels går det en elkabel från utedelen på luft/vattenvärmepumpen på undersidan av panelen. Det finns inte heller någon regel längst ner eftersom den här delen av huset är platta på mark.
Är det bättre att bryta upp panelen och sätta de bakom locken fast högre upp?
Om jag behåller det så här, hur starka är mössen? Kan de trycka sig igenom i alla fall?[/QUOTE
B Blå baronen skrev:
Jag har satt upp musband inför hösten men är nervös för att träet kommer ruttna sen. Kunde inte sätta dom på annat vis. Dels går det en elkabel från utedelen på luft/vattenvärmepumpen på undersidan av panelen. Det finns inte heller någon regel längst ner eftersom den här delen av huset är platta på mark.
Är det bättre att bryta upp panelen och sätta de bakom locken fast högre upp?
Om jag behåller det så här, hur starka är mössen? Kan de trycka sig igenom i alla fall?
Finns en risk att vatten kommer att rinna längs fasaden och sedan samlas vid musbandet (på bilderna ser musbandet till och med ut att hänga utanför lockbrädan). Att skruva i ändträt är väl också riskabelt. Musbandet kan vara svårt att sätta in efterhand. Själv tog jag och limmade det på regeln under fasaden och böjde sedan "tänderna" på musbandet så att det blev tätt mot lockbrädorna...

I ditt fall hade jag provat att limma dem på baksidan av locket för att slippa risken med vattnet..
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
Tack för svar!
Vilket lim ska man använda?
 
Man kan köpa lite galvat hönsnät istället, klippa remsor, vika dubbelt och peta upp i springorna istället. De sitter kvar av sig självt.
 
  • Gilla
jkm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.