Som rubriken lyder, skulle det vara kul att samla folks erfarenheter, och kanske någon som rent av har facit i hand. Vart budget är bäst och en rimlig kvalitet uppnås. Nergrävt utförande. Ev. viss del ovan mark.

Duellen bör vara mellan stålpool och en Tjällden / Thermo pool.

Först och främst verkar Pahlen vara den vanligaste stålpoolen. Men finns bra alternativ ?
Något som bör borga för bra budget är att en stålpool kan stå på packad grusbädd, vilket besparar
gjutning.

Lockades av Tjälldens pool-lösning där man endast behöver gjuta mellan blocken istället för hela.


Tips emottages gärna. Och inte annat för framtida vetskap för allihopa!
 
Vi hade ovanmarkpool när jag var liten. Stod på grus. Sedan revs hela upp och det lades plattor under på grund av sättningar. Det hjälpte inte, den fortsatte att sätta sig.

Vi byggde pool nyligen och vi gick på gjuten modell av thermopool. Tittade på tjällden också men valet föll på thermo då den känns stabilare. Vi har bekanta som har tjällden och de är jättenöjda. Det beror väl lite på vem som bygger den också tänker jag, samt hur många pooler de byggt av den modellen.

Vidare finns det ju firmor som i princip kan sätta en stålpool på en vecka, och det går ju inte med en gjuten variant. Thermopool kräver betongbil vid två tillfälle, Tjällden kanske man kan klara sig med en betongbil till plattan och sedan blanda själv till ”ramen” om man nu skall fixa det själv.

Pp-pooler och liknande ”färdiga” plastpooler har också snabb installation.

Har andra bekanta som satte en pp-pool i somras. Vet inte exakt, men om vår tog två månader så tog deras två veckor att få på plats.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Vi hade ovanmarkpool när jag var liten. Stod på grus. Sedan revs hela upp och det lades plattor under på grund av sättningar. Det hjälpte inte, den fortsatte att sätta sig.

Vi byggde pool nyligen och vi gick på gjuten modell av thermopool. Tittade på tjällden också men valet föll på thermo då den känns stabilare. Vi har bekanta som har tjällden och de är jättenöjda. Det beror väl lite på vem som bygger den också tänker jag, samt hur många pooler de byggt av den modellen.

Vidare finns det ju firmor som i princip kan sätta en stålpool på en vecka, och det går ju inte med en gjuten variant. Thermopool kräver betongbil vid två tillfälle, Tjällden kanske man kan klara sig med en betongbil till plattan och sedan blanda själv till ”ramen” om man nu skall fixa det själv.

Pp-pooler och liknande ”färdiga” plastpooler har också snabb installation.

Har andra bekanta som satte en pp-pool i somras. Vet inte exakt, men om vår tog två månader så tog deras två veckor att få på plats.
Har inte kikat på plast / keramisk pool som alternativt.. Men säkerligen kanske dom är det numer.
Tjällden verkar "smart" ändå, just att man kan köra sidorna med vanlig betongblandare.
 
Har försökt göra lite research på egenhand, kunnig inom ämnet får gärna rätta mig!

Tjällden, som absolut känns intressantast med tanke på betongpriser, och att jag tänkte göra en hel del själv är det som jag räknat mot. Den behöver alltså bara gjutas mellan blockskarvarna vilket man kan utföra själv. Däremot måste man anlita folk att gjuta grunden, även om man ordnar form/armering på egen hand.

Det räknat på mot en magnelispool i stål, så vinner stålpoolen på budget om jag inte är helt ute och cyklar.

Så budgetvinnaren verkar snabbt sagt vara stål, och även den jag i så fall kommer att bygga.
 
T
Varför snöar så många in på betong som stomme när det är nergrävt?
När det kostar ca 100k mer vad är fördelarna som väger upp det?
 
Det där får du gärna utveckla. Vad jämför du med? Stål, trä, glasfiber eller vad? Vi ska snart bygga och om du kan hjälpa mig att spara 100K, så får du en väldigt stor tårta av mig.
 
T
Verkar som många är helt inställda på betong idag, vilket i sig säkert är jättebra.
Men när vi byggde för 3 år sen så var kostnaden för detta 100k mer bara för att gjuta.
Vi byggde i trä från folkpool istället och sparade dom pengarna.

Kan inte se 100k i fördelar för att bygga i betong.

Min syn på det är att trä håller hur länge som helst då allt är så dränerat och skulle en skiva vara dålig om 20-30 år så kan man byta den enkelt. Vad gäller värmehållning/isolering så är min VP inställd på 28grader men vi har alltid över 30 i poolen. Problemet är snarare att få ner värmen nu på hösten då man vill komma ner till 10 grader så fort som möjligt. Stängde av värmen för 3v sedan och det har sjunkit 5 grader sen dess vilket är en nackdel då kostnaden är hög nu när pumpen måste gå men ingen badar.
 
Jag byggde min pool 2006 och gjöt platta och murade sedan upp med lecasten. Dubbla armering i varje skift och inga skarvar över varandra. Innanför lade jag 30 mm extruderad cellplast och en färdigsvetsad liner. Så här 15 år senare kan jag bara säga att det har funkat alldeles lysande.

Totalt kostnad 2006 för 6*3m pool inkl rening utan uppvärmning och tralldäck: 28 500 kr
Gjorde allt jobb själv.
Skulle jag göra samma idag så blir det säkerligen 3-4 ggr dyrare men fortfarande extremt konkurrenskraftigt.
 
När vi byggde i år så slog det på 50 snarare än 100K. Typ 7% av totalkostnaden eller ngt sånt. Nu körde vi på thermoblock så man kan säkert räkna på det där och jämföra uppvärmningskostnader och annat kontra stålpool. Vi badar fortsatt i september utan att bli ”skinnade”.

Nu kan man ju isolera andra pooltyper också, så det är väl inget argument i sig.

främsta argumentet för vår egen del att gå på gjutet var att när vi ändå fördärvade hela trädgården - bygga det ordentligt. Jag känner inte för att göra om det så länge vi bor kvar i huset.
 
Z ZebbeZ skrev:
Som rubriken lyder, skulle det vara kul att samla folks erfarenheter, och kanske någon som rent av har facit i hand. Vart budget är bäst och en rimlig kvalitet uppnås. Nergrävt utförande. Ev. viss del ovan mark.

Duellen bör vara mellan stålpool och en Tjällden / Thermo pool.

Först och främst verkar Pahlen vara den vanligaste stålpoolen. Men finns bra alternativ ?
Något som bör borga för bra budget är att en stålpool kan stå på packad grusbädd, vilket besparar
gjutning.

Lockades av Tjälldens pool-lösning där man endast behöver gjuta mellan blocken istället för hela.


Tips emottages gärna. Och inte annat för framtida vetskap för allihopa!
För att återkoppla i tråden, så valde vi att köra med en gjuten pool.. Valet blev en tjällden.

Vad bottna beslutet i ?

När offerterna väl kom på plats ansåg jag att skillnaden var för liten. I just vårt fall skiljde det ca 30-40tkr.
Vad jag heller inte gillade var att vi bestämt att vi ska poolsarg i sten, och även pooltak som löper i höjd med kanten. Och allt kändes mkt mer komplicerat med en stålpool, vilket förmodligen kan ge eftergifter.

Vi var (5!) poolbyggare i området samtidigt nu. Kan inte påstå att det känns fel med stål heller.
Faller på hur man är som person, och jag gillar grundliga saker, och "överdimensionerade" produkter.

Grannarnas pooler är kanonfina lite tunnare isolering, men ändå fint slutresultat och man märker till
stålpoolens fördel, att den går faktiskt att bygga på nolltid, vilket inte är fallet med termo-varianter.

Packad sand på botten för stålpool gäller att man får i före tjälen sätter in. Det finns någon i området erfara med.

På det stora hela är båda alternativen attraktiva, men för oss bottna det i att det är en för stor investering,
och skillnaden på arbete / material är för liten för att ta stål. Samt kan det vara så att en stålpool ändå
blir schysstare om man gjuter botten tilll den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.