Som rubriken säger, nån som har tips och erfarenhet av olika märken.
 
Jag har gamla golv med springor där smulor, damm och dylikt ramlar ner.Fungerar precic som en centraldammsugare :)
Bäst på vintern, för då drar det mer eftersom springorna är som störst.
 
Behöver du verkligen en centraldammsugare? Med 10-15 meter slang är även den i vägen.

Efter en idé jag fick då jag såg en av Nilfisk proffsdammsugare, så jag spände fast min dammsugare på en ryggsäcksmes och skaffade en skarvslang till elsladden. På så sätt dammsyger jag en hel våning utan besvär med båda händerna fria och utan besvär av fastnande dammsugare. När dammsugaren sitter på ryggen så märks den knappt. En annan fördel är att jag nu når att dammsuga högt upp på bokhyllor m.m.
 
Sven skrev:
så jag spände fast min dammsugare på en ryggsäcksmes och skaffade en skarvslang till elsladden.
Lalalala la, Ghostbusters.... :)
 
Begriper inte alls vad den här diskussionen har med byggnadsvård att göra (fast det är klart - att dammsuga kanske är att vårda sin byggnad?). Men det där med dammsugaren på ryggen låter ju jättesmart! Det är inte så att man kan få se en bild också?
 
Sara_B skrev:
Begriper inte alls vad den här diskussionen har med byggnadsvård att göra (fast det är klart - att dammsuga kanske är att vårda sin byggnad?). QUOTE]

Instämmer. Fel forum! Inte vårdar man huset med sådana instalationer.:cool:
 
Har ingen bild på min egen skapelse men hittade på "NILFISK Backuum".

"Svåråtkomliga ytor är inte längre ett problem med denna revolutionerande, ergonomiska ryggdammsugare. BACKUUM utmärks av en kraftig motor samt en lätt konstruktion som ger användaren god rörelsefrihet och ergonomi. Finns också i batteriversion.

De flesta tillbehör kan fästas i midjebältet för lätt byte vid olika arbetsuppgifter. Med BATTERI BACKUUM är frihet ett nyckelord. Med en sugeffekt på hela 100W ger denna batteriversion ett gott städresultat utan att behöva tänka på sladdar eller leta efter vägguttag. Drifttiden per laddning är ca 20min, men med två batteri paket är det lätt att bara byta batterier för 20 nya friska minuter. Ska man klättra på stegar eller rengöra trappor är detta den ultimata dammsugaren."

Priset verkar ligga på ca 8000 kr.
 
  • 2781.jpg
Vi köpte en UniVac med installationsslang istället för rör. Den var ganska smidig att installera, och fungerar kanonbra. Slangen som är på 10 meter tar dock upp en del plats när den inte sitter på sin hållare.

mvh Manor
 
En sak jag inte har förstått, när det gäller centraldammsugare Om man lägger de pengar och den tid det tar att köpa och montera en sådan, varför skaffar man inte ett uttag i varje rum ? Då behöver inte slangen vara tio meter lång. ( I alla fall inte i mitt hus :cool: ).
 
se38005 skrev:
En sak jag inte har förstått, när det gäller centraldammsugare Om man lägger de pengar och den tid det tar att köpa och montera en sådan, varför skaffar man inte ett uttag i varje rum ? Då behöver inte slangen vara tio meter lång. ( I alla fall inte i mitt hus :cool: ).
Personligt föredrar jag en lång slang och ett uttag. Då startar man att damsuga i ena änden av huset och avslutar i andra utan att behöva avbryta.
Trots längden är slangen lätt att hantera. Den följer lätt med och man drar inte in mer än nödvändigt i just det rummet man är i.
Att slangen skulle ta plats håller jag inte med om. Jag har en vanlig slangupphägning i städskåpet och slangen tar inte mer plats än den gamla damsugaren som stod där en gång i tiden.
 
10 m slang är optimalt. 2 uttag för att slippa flytta slangen alltför ofta. Beam är bra kvalitet. Köpte en utan påse. Någon sa att påsversionen börjar suga sämre när påsen är full. Låter lite mer och är större men är ändå förhållandevis tyst. Beam har en ny smidig slang som är ok. Munstycket är lite stort men tyst. Byter jag till det gamla lätta Twinner munstycket susar det betydligt mer.
 
Och dessutom, på och avknapp på slangen är ett måste...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.