Är det något vattenlås eller avloppsrör som inte här helt tätt? Att det luktar när det blir kallt beror i så fall på skorstenseffekten, att det blir övertryck på övervåningen och undertryck där nere och avloppslukten därför läcker in.
 
R Riverground skrev:
Är det något vattenlås eller avloppsrör som inte här helt tätt? Att det luktar när det blir kallt beror i så fall på skorstenseffekten, att det blir övertryck på övervåningen och undertryck där nere och avloppslukten därför läcker in.
Jag tror inte det. Har nosat på men känner inget. Plus att lukten i så fall skulle bli mer eller mindre konstant och det är inte det. Lukten stannar också endast i badrummet, rör sig inte inne i huset.
Men det finns en sak som vi kom på stt vi mårkt: ibland kom damma lukt med vinden någon kort stund även utanför huset när man står nära fasaden.
 
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Det kan fortfarande vara så att det bara kommer ibland om det är lite otätt i avloppet, vi hade problem i ett hus där det luktade vid undertryck.

Det här låter lite som ditt fall: [länk]

Här är en sammanfattning av olika typer av lukt:
[länk]
Tack! Kollar länkar på en gång:)
 
M MayaP skrev:
Tack! Kollar länkar på en gång:)
Om du har någon golbrunn som bara står kan du testa hälla lite sprit för att se om det hjälper.
 
Nix, inget sådant. Den brunnen som finns nyttjas.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Linoleum matta har man inte i badrum
kan vara annan matta som börjar lukta när underliggande lim utsätts för väta.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Du säger att lukten även kom på utsidan av badrummet, skulle det kunna sitta tryckimpregnerat virke i stormen/ bjälklaget som har börjat lukta, det är också lite sötunken doft. Testa att flika ut några fasadbrädor och kika/lukta om det doftar.
 
  • Gilla
johannes2k
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
kan vara annan matta som börjar lukta när underliggande lim utsätts för väta.
Så kan det vara. Emissioner är inte att leka med. Nu försvinner inte den lukten så lätt bara man öppnar ett fönster. Normalt ska tilläggas.

Jag har tidigt i tråden skrivit att jag misstänker något otätt avlopp. Det kan vara gummipackningen runt golvbrunnen som är slut tex. Nu uppfattar jag Ts som allt sådant är kollat. Då blir det genast lite svårare. Nu uppfattar jag Ts som att dom känner samma lukt på utsidan ibland. Det får mig att tänka på avloppsavluftningen och frånluften i badrummet. Kan det vara så att avloppsavluftningen backar ner i frånluftskanalen på något sätt? Jag tror inte det men det kan vara värt att kolla upp.

När limmet blöts upp under en plastmatta och det blir långvarigt så släpper nästan alltid mattan från underlaget. Äldre mattor limmades med kontaktlim som tål fukt betydligt bättre än moderna limvarianter. Men båda limtyperna kan framkalla emissioner som fortsätter även när det är torrt. Emissionerna kan även gå ner flera cm i underliggande betong/flytspackel. Nu torkar det sällan i ett badrum om vatten trängt ner under plastmattan. Är det källarplan kan givetvis fukt även komma underifrån.

Hittar inte Ts någon källa till lukt föreslår jsg att Ts tar dit en fukttekniker i första hand som kontrollerar badrummet grundligt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Så kan det vara. Emissioner är inte att leka med. Nu försvinner inte den lukten så lätt bara man öppnar ett fönster. Normalt ska tilläggas.

Jag har tidigt i tråden skrivit att jag misstänker något otätt avlopp. Det kan vara gummipackningen runt golvbrunnen som är slut tex. Nu uppfattar jag Ts som allt sådant är kollat. Då blir det genast lite svårare. Nu uppfattar jag Ts som att dom känner samma lukt på utsidan ibland. Det får mig att tänka på avloppsavluftningen och frånluften i badrummet. Kan det vara så att avloppsavluftningen backar ner i frånluftskanalen på något sätt? Jag tror inte det men det kan vara värt att kolla upp.

När limmet blöts upp under en plastmatta och det blir långvarigt så släpper nästan alltid mattan från underlaget. Äldre mattor limmades med kontaktlim som tål fukt betydligt bättre än moderna limvarianter. Men båda limtyperna kan framkalla emissioner som fortsätter även när det är torrt. Emissionerna kan även gå ner flera cm i underliggande betong/flytspackel. Nu torkar det sällan i ett badrum om vatten trängt ner under plastmattan. Är det källarplan kan givetvis fukt även komma underifrån.

Hittar inte Ts någon källa till lukt föreslår jsg att Ts tar dit en fukttekniker i första hand som kontrollerar badrummet grundligt.
Jag testar med fuktmätare och ser om vad den visar för värden. Varför jag inte tror på avlopp är själva lukten: sötaktigt, inget i närhetev av de som kan komma ifrån en avloppsledning.

Det skulle kunna vara kombo lim-fukt även om det finns andra utrymmen i huset som har samma matta men det är enda rum där mattan blöts, de andra är snustorra.
Man jag undrar om den lukten kan vandra utanför.
Även faktum att det luktar endast på morgonen och när det börjar bli kallare. Hur kan detta hänga ihop?
 
M MayaP skrev:
Jag testar med fuktmätare och ser om vad den visar för värden. Varför jag inte tror på avlopp är själva lukten: sötaktigt, inget i närhetev av de som kan komma ifrån en avloppsledning.

Det skulle kunna vara kombo lim-fukt även om det finns andra utrymmen i huset som har samma matta men det är enda rum där mattan blöts, de andra är snustorra.
Man jag undrar om den lukten kan vandra utanför.
Även faktum att det luktar endast på morgonen och när det börjar bli kallare. Hur kan detta hänga ihop?
Att använda en fuktmätare utan kunskap är inte så lätt. Särskilt inte i ett badrum.

Nästa steg för er kanske blir att fundera på en Inomhusmiljöutredning. Jag beskriver lite vad det innebär i nedanstående tråd:

#18
https://www.byggahus.se/forum/threads/sjuk-av-inomhusluften.429459/page-2#post-4398588
 
Badrummet kommer att renoveras (mattorna ska bort) under nästa år så jag uppdaterar tråden med utfallet.
 
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.