Hej!

Kajorna dom har lyckats hitta en svag punkt mellan taket på frontespisen och huvudtaket. Där har de hackat sig ett hål in på vinden och flyttat in hela tjocka släkten.

Kikade upp där igår och det var som taget ur en skräckfilm med alla vidriga vita ögon i vindens mörker. Fy fan det går kalla kårar.

Hur får jag ut dem? Jag kan ju gärna inte stänga hålet när de redan är inflyttade.
Finns det något medel, nån ljudapparat eller ska man ringa någon som inte fått fobi för kajor ännu med en sopkvast?

Mvh
 
Åsa Lund
Obs att träcket innehåller allt möjligt. Ser till att ha ordentligt med skyddskläder och andningsmask på dig när du pysslar med det där. Vet en snickare som blev sjukskriven heltid i ett halvår efter att ha jobbat på en kyrkvind med duvträck:(
 
Staffans2000
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Obs att träcket innehåller allt möjligt. Ser till att ha ordentligt med skyddskläder och andningsmask på dig när du pysslar med det där. Vet en snickare som blev sjukskriven heltid i ett halvår efter att ha jobbat på en kyrkvind med duvträck:(
Skall nog inte heller överdriva det problemet. Jag är med i en förening som efter bästa förmåga räddar skadade vilda fåglar av alla de slag och några skyddskläder annat än en overall har jag alldrig sett där. Trots att guano inte är en bristvara, precis.
Häll ut en spann med Fågelfors, så flyger dina nya grannar säkert gladeligen ut själva och när de väl är ute får du passa på att täta hålet. Kolla bara så att de inte har några väldigt sent födda ungar kvar på din vind.

Staffans
 
Åsa Lund
Det jag menade var när det blir dags att sanera ut skiten. Kan vara hälsofarligt att andas in dammet som blir när du rör i fågelbajs
 
Staffans2000
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det jag menade var när det blir dags att sanera ut skiten. Kan vara hälsofarligt att andas in dammet som blir när du rör i fågelbajs
Jag förstår. Men har de inte häckat:D där för länge, så blir det inte så mycket att städa ut.
Men att använda en munskydd, är aldrig fel. Det tycker ju tillochmed självaste Tegnell, numera.:p

Staffans
 
Åsa Lund
Hade han inte tyckt det hela tiden, sades det? :thinking:
 
Staffans2000
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hade han inte tyckt det hela tiden, sades det? :thinking:
Jo. Efteråt:D.

Staffans
 
  • Haha
Åsa Lund
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Häll ut en spann med Fågelfors

Staffans
Tack Åsa och Staffans för konkreta tips! Jag googlade på Fågelfors men fick bara fram ett samhälle. Har det där medlet något annat namn eller har du länk?
 
Staffans2000
S sgtPancake skrev:
Tack Åsa och Staffans för konkreta tips! Jag googlade på Fågelfors men fick bara fram ett samhälle. Har det där medlet något annat namn eller har du länk?
Fel av mig. Jag skrev "fågelfrön". Men det tyckte telefonen var fel och ändrade till "Fågelfors":D.
Kajor är inte speciellt kräsna, så häll ut vilken mat som helst. Bara det är mycket, så de har att göra och samtidigt spikar du igen hålet.
Som sagts. Kolla bara så att det inte finns några "sladdbarn" kvar på vinden.

Staffans
 
  • Gilla
sgtPancake och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Fel av mig. Jag skrev "fågelfrön". Men det tyckte telefonen var fel och ändrade till "Fågelfors":D.
Kajor är inte speciellt kräsna, så häll ut vilken mat som helst. Bara det är mycket, så de har att göra och samtidigt spikar du igen hålet.
Som sagts. Kolla bara så att det inte finns några "sladdbarn" kvar på vinden.

Staffans
Magiskt! Jag provar, de har börjat hacka o ha sig igen nu (de bygger väl ut!) Klättrade upp o la en röd kvast vid ingången och det tystade dem faktiskt. Kanske räcker att klättra upp en gång om dagen o lägga lite skräp runt ingången så att de blir nervösa och inser att "här kan vi ju inte bo"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.