Massa mögel i lackad träbänk.se foto.

Har tidigare slipat då och då och lackat om, men upptäckte att jag gjorde en grop för vattnet så jag la dit massa lack istället. Det möglar ändå. Svårt komma åt att slipa bort där det sitter, och vet inte hur jag skall göra om jag skulle slipa ner en massa. Tycker att det borde fyllas upp så vattnet rinner därifrån, ungefär som min tanke med massa lack lager.

Nåt tips på vad göra nu?
Det lär behövas slipas, vilket verktyg kan funka? Tidigare har jag använt sandpapper för hand, nu funderar jag på borr på rasp för att gå igenom lacken, men tror det är risk att det blir ful/are och tror egentligen inte jag kommer åt med borren på ett rimligt sätt.
 
  • Träbänk bredvid en diskho med mögel vid kanten där bänken möter kaklet, med synliga lackskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är det verkligen mögel då? Trä kan ju suga i sig skit rent allmänt och så nära kanten ligger det ju nära till hands att det blir blött och smutsigt genom fogarna på kaklet och så sugs det in i trät bakifrån.
 
S Stefan1972 skrev:
är det verkligen mögel då? Trä kan ju suga i sig skit rent allmänt och så nära kanten ligger det ju nära till hands att det blir blött och smutsigt genom fogarna på kaklet och så sugs det in i trät bakifrån.
Så är det kanske/nog. Men vad göra åt det då?
 
Blir det värre om du bara låter det vara då? Har nå svagt minne av nåt liknande hos mina föräldrar med en liknande skiva från ikea. De bytte kök 1990 ungefär och den "skadan" ser lika ut fortfarande. Är väl mättat på nåt vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.