Hej!

Är det i praktiken någon skillnad mellan a) SB 32mm b) SB 32mm Comfort och c) Willabs 32mm (billigast)?
Behöver 3,5m x 5m brett tak till ett uterum, som kommer att ha ett isolerat golv, 95mm isolerade ytterväggar och vanliga 3 glas fönster istället för skjutpartier. Huset ligger i Skåne, rummet ska användas vår-höst.

Tack för hjälpen!
 
Sedan ser jag att 40mm Willabs har en värmereflekterande yta med (IQ-Reflex?), någon som vet något om det är värt pristillägget? Denna variant hade varit något dyrare (500-1000kr) än 32 comfort från SB.

Vi kommer vara i stugan ca 2 ggr/vecka, då kan man räkna med några timmars uppvärmning i detta rum, lite längre under vissa helger. Vad säger ni som kan och vet, är det värt att satsa på ett tak med så pass lågt U-värde över huvudtaget? Visst vill man inte överbetala för något som inte ger mervärde men skillnaden är rätt så liten jmf med andra kostnader, frågan är mer principiell :)
 
A
Vi byggde uterum i våras med Willab Gardens IQ-reflex 40 mm. Vår tanke var att den reflex-behandlingen skulle minska värmen in i uterummet på sommaren. 32 mm har väl inte detta ytskikt om jag minns rätt. Är ju tyvärr omöjligt veta om 32 mm hade varit lika bra, eftersom det är vårt första uterum.
 
Jag beställde Willab 40mm igår, vi får väl se hur det blir
 
A
Vi har skjutdörrar vår höst från willab på två sidor. Isolerad vägg på en sida och husväggen som fjärde sida. Golvtrall isolerad med vindduk o 10 cm cellplast. Oxå i skåne. Köpte ett oljeelement idag för en tusenlapp och testar lite ikväll. 20 grader i uterummet just nu, 13 grader och regn ute.
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Vi köpte stugan med ett uterum bestående av korrugerat plasttak, väggar av enbart ytterpaneler, golv med urgamla trallbrädor med springor på typ 2cm och fönster bestående av en gammal glasruta påklistrad till en hemmagjord karm av vanliga ytterpaneler Nu har en rejäl konstruktion med 2 st altandörrar, 7 st fönster (alla spröjsade och med 3-glas), nytt golv med vindpapp underifrån, ca 15cm cellplast mellan bjälkarna samt golvspån och ytterväggar med 95mm isolering. Taket kommer om 2 veckor...
Var det något moment vid monteringen som var särskilt svårt eller oklart?
 
A
Det var snickare som monterade så jag vet inte. Det gäller ha rätt sida uppåt, reflex-beläggningen ska vara uppåt. Plåtslagare satte plåt vid anslutningen mot fasaden. Trots det regnade det in om det vräkte på, trycktes väl in under plåten. Har själv tätat med silikon nu. Använd rätt sorts silikon, ska passa polykarbonatplast. Ej avge ättiksyra vid härdning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.