F
Har en kompressor (typ Jula) med "rigg" (huset) där manometrarna, tryckströmbrytaren och två anslutningar för slang m.m. är monterade.
Vid den ena anslutningen för utgående slang har godset på huset spruckit där anslutningen är ingängad. Det är en knappt synbar spricka men medför att det läcker kraftigt.
Finns det någon möjlighet att täta eller är det skrot?
 
Är det en sån du menar? Isåfall finns den som reservdel på flera ställen sök på tryckströmbrytare

Tryckströmbrytare med grått hölje och röd toppknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
H Hamre268 skrev:
Är det en sån du menar? Isåfall finns den som reservdel på flera ställen sök på tryckströmbrytare

[bild]
Nej, det är den del som tryckströmbrytaren och alla andra delar är monterad på.
 
F
useless useless skrev:
Kolla med Jula om den finns som reservdel. Dom brukar kunna ta hem det mesta om det inte är väldigt gamla prylar.

Annars finns arrangemanget att köpa billigt t ex på Amazon:
[länk]

Exakt vad som passar på din kompressor vet jag inte, så du får kolla vad som behövs.
Tack för tipset. Har skickat in bilder och mått till Jula så skulle deras support kolla.
Ang den på Amazon: osäker på hur den ansluts till tanken. Den defekta är kopplad via ett rör med dubbla O-ringar. Vet inte om det är standardiserat sätt..?
En ide som jag fick idag (att testa innan jag skrotar rampen eller vad den kallas) : Sprickan i godset är lika lång som gänglängden på kopplingen. Om jag fyller gängor och utrymmet innanför med nåt härdande - skulle det tänkas rädda situationen. I så fall tips på lämpligt medel?
Godset är aluminium.
 
F
F frasen_36 skrev:
Tack för tipset. Har skickat in bilder och mått till Jula så skulle deras support kolla.
Ang den på Amazon: osäker på hur den ansluts till tanken. Den defekta är kopplad via ett rör med dubbla O-ringar. Vet inte om det är standardiserat sätt..?
En ide som jag fick idag (att testa innan jag skrotar rampen eller vad den kallas) : Sprickan i godset är lika lång som gänglängden på kopplingen. Om jag fyller gängor och utrymmet innanför med nåt härdande - skulle det tänkas rädda situationen. I så fall tips på lämpligt medel?
Godset är aluminium.
F frasen_36 skrev:
Tack för tipset. Har skickat in bilder och mått till Jula så skulle deras support kolla.
Ang den på Amazon: osäker på hur den ansluts till tanken. Den defekta är kopplad via ett rör med dubbla O-ringar. Vet inte om det är standardiserat sätt..?
En ide som jag fick idag (att testa innan jag skrotar rampen eller vad den kallas) : Sprickan i godset är lika lång som gänglängden på kopplingen. Om jag fyller gängor och utrymmet innanför med nåt härdande - skulle det tänkas rädda situationen. I så fall tips på lämpligt medel?
Godset är aluminium.
F frasen_36 skrev:
Tack för tipset. Har skickat in bilder och mått till Jula så skulle deras support kolla.
Ang den på Amazon: osäker på hur den ansluts till tanken. Den defekta är kopplad via ett rör med dubbla O-ringar. Vet inte om det är standardiserat sätt..?
En ide som jag fick idag (att testa innan jag skrotar rampen eller vad den kallas) : Sprickan i godset är lika lång som gänglängden på kopplingen. Om jag fyller gängor och utrymmet innanför med nåt härdande - skulle det tänkas rädda situationen. I så fall tips på lämpligt medel?
Godset är aluminium.
Slutlig uppdatering: Efter ca 2 veckors väntan fick jag svar från Jula´s support att de inte kunde hjälpa mig.
Detta trots att jag från början klargjorde att det INTE var något som helst garantiärende utan jag ville bara köpa en "rigg" som reservdel till en av deras kompressorer med ett visst artikelnummer.
Utan bevis (kvitto ?) att den var köpt hos dem fick jag inte köpa reservdelen. Tråkigt bemötande tycker jag.

Den "air compressor valve" från Amazon hade inte samma sorts anslutning till tanken som min.

Slutresultatet blev att jag jag gick på min chansning i stället. Dvs rengjorde och fyllde gängorna och sprickan på insidan med J-B Weld 2-komponent epoxy som fick härda under ett par dygn. Funkade bra - blev helt tätt.
Avslutat.
 
Jag skulle inte ha vågat göra så.

Såna där delar är standard mer eller mindre och brukar ha Whitworth rörgänga så man kan bygga ihop det med vanliga gängade rördelar om det inte passar.
 

Bästa svaret

BigR
F frasen_36 skrev:
Slutlig uppdatering: Efter ca 2 veckors väntan fick jag svar från Jula´s support att de inte kunde hjälpa mig.
Detta trots att jag från början klargjorde att det INTE var något som helst garantiärende utan jag ville bara köpa en "rigg" som reservdel till en av deras kompressorer med ett visst artikelnummer.
Utan bevis (kvitto ?) att den var köpt hos dem fick jag inte köpa reservdelen. Tråkigt bemötande tycker jag.
Ja, det här är orsaken att jag inte längre köper maskiner på Jula. Totalt okunniga och ointresserade av kunderna efter dom krängt en vara. Dom kan inte ens hjälpa med vilka klingor som passar till deras egen Meec-såg om inte sågen finns kvar i butiken.
 
Det beror nog på dagsform och vem man frågar. Jag har köpt reservdelar till min gamla snöslunga som utgick ur sortimentet för mer än fem år sen.
 
F
useless useless skrev:
Det beror nog på dagsform och vem man frågar. Jag har köpt reservdelar till min gamla snöslunga som utgick ur sortimentet för mer än fem år sen.
Ja så kan det säkert vara.
Nu pratade jag bara 1:a gången med Julas support och blev ombedd att att återkomma skriftligt till supporten via deras hemsida. Det var där jag tyvärr blev avspisad.
Jag ville ju endast köpa en produkt till normalt pris (inget som helst garantiärende) som de hade som reservdel men blev nekad.
Känns tråkigt och ovälkomnande.
 
F
BigR BigR skrev:
Ja, det här är orsaken att jag inte längre köper maskiner på Jula. Totalt okunniga och ointresserade av kunderna efter dom krängt en vara. Dom kan inte ens hjälpa med vilka klingor som passar till deras egen Meec-såg om inte sågen finns kvar i butiken.
Jag är böjd att hålla med dig...
 
F
H heimlaga skrev:
Jag skulle inte ha vågat göra så.

Såna där delar är standard mer eller mindre och brukar ha Whitworth rörgänga så man kan bygga ihop det med vanliga gängade rördelar om det inte passar.
Nej det var inte gängad anslutning till tanken. Det är ett slätt hål på en heten som kontaktade med ett 15 mm rör med dubbla o-ringar. Samma lösning har tryck-kontaktorn.
 
F
H heimlaga skrev:
Jag skulle inte ha vågat göra så.

Såna där delar är standard mer eller mindre och brukar ha Whitworth rörgänga så man kan bygga ihop det med vanliga gängade rördelar om det inte passar.
Vad menade du med "inte våga"?
Det värsta som kunde hänt är väl att det skulle fortsatt läcka? :D
(Men än så länge är det helt tätt)
H heimlaga skrev:
Jag skulle inte ha vågat göra så.

Såna där delar är standard mer eller mindre och brukar ha Whitworth rörgänga så man kan bygga ihop det med vanliga gängade rördelar om det inte passar.
H heimlaga skrev:
Jag skulle inte ha vågat göra så.

Såna där delar är standard mer eller mindre och brukar ha Whitworth rörgänga så man kan bygga ihop det med vanliga gängade rördelar om det inte passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.