Någon som har en rekommendation gällande laddbox.

Funderar på Easee 22 kW eller Wallbox Pulsar


Behövs lastbalansering om den avsäkras med 16a om servissäkringen är på 20A.

Fast kabel eller uttag?

några krav.
- uppkopplad via wifi.
- App
- låsa fast kabel i laddboxen
- styra när den ska ladda för att förhindra obehöriga att nyttja den. Även på distans
- övrig?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har egentligen inga synpunkter, men slänger in den kompletterande frågan om man borde ha en box som kan ladda två bilar, om man borde välja en modell som kan balansera mot en liknande box som installeras senare, eller om man klarar sig bra med en laddare för flera bilar.
 
Vi har en Easee och den uppfyller alla dina krav. MEN man är samtidigt helt beroende av att deras molntjänst fungerar för att kunna styra boxen via appen. Utan appen kan du inte göra någonting, inte ens starta laddning manuellt om man har schema eller smartladdning påslaget. Gjorda inställningar fungerar dock fortfarande.

Nu har det funkat bra på sista tiden men de hade ett driftsavbrott på drygt en vecka i december förra året.

Skulle inte göra om valet med en produkt som är så beroende av uppkoppling/server för att leverera grundläggande funktion.

Upplevelsen var väl liknande som att spisen skulle kräva uppkoppling för att fungera.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Ajdå. Låt inte som någon höjdare direkt.

Är det några abonnemangskostnader?
 
Kanske denna:
Zaptec Go?

Dock vill man ju kunna ladda även den inte har uppkoppling mot Wi-Fi just för tillfället.
 
E Elpan skrev:
Vi har en Easee och den uppfyller alla dina krav. MEN man är samtidigt helt beroende av att deras molntjänst fungerar för att kunna styra boxen via appen. Utan appen kan du inte göra någonting, inte ens starta laddning manuellt om man har schema eller smartladdning påslaget.
Om jag inte minns fel kan man kringgå schemat och starta laddning direkt genom att trycka ca. 1 sekund på touchknappen på laddboxen.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Det verkar gå att använda utan molntjänst eller Wi-Fi vi nätverket.
Så lutar åt en Easee Laddbox ändå.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
D dagmartin skrev:
Om jag inte minns fel kan man kringgå schemat och starta laddning direkt genom att trycka ca. 1 sekund på touchknappen på laddboxen.
Japp, så är det!
 
A A.G skrev:
Är det några abonnemangskostnader?
Nej, det är det inte
 
A A.G skrev:
Någon som har en rekommendation gällande laddbox.

Funderar på Easee 22 kW eller Wallbox Pulsar


Behövs lastbalansering om den avsäkras med 16a om servissäkringen är på 20A.

Fast kabel eller uttag?

några krav.
- uppkopplad via wifi.
- App
- låsa fast kabel i laddboxen
- styra när den ska ladda för att förhindra obehöriga att nyttja den. Även på distans
- övrig?
Jag har haft easee med lastbalansering sen mars 2019 och jag är mycket nöjd.
Har aldrig haft några problem, men som någon sa ovan så hade easee lite mjukvaruproblem i sin backend men det var inte värre än att laddaboxen istället för att vara "smart" blev "dum" och därmed alltid erbjöd laddning till ansluten bil. Det stämmer alltså inte att den är beroende av någon uppkoppling för att fungera. Det går utmärkt att starta med knapptryck eller RFID tagg om så önskas utan någon molntjänst. För övrigt så uppdateras mjukvaran automatiskt i bakgrunden och laddboxen har mobiluppkoppling och är därmed inte helt oåkomlig vid avsaknad av WIFI.
 
T Texan skrev:
Jag har haft easee med lastbalansering sen mars 2019 och jag är mycket nöjd.
Har aldrig haft några problem, men som någon sa ovan så hade easee lite mjukvaruproblem i sin backend men det var inte värre än att laddaboxen istället för att vara "smart" blev "dum" och därmed alltid erbjöd laddning till ansluten bil. Det stämmer alltså inte att den är beroende av någon uppkoppling för att fungera. Det går utmärkt att starta med knapptryck eller RFID tagg om så önskas utan någon molntjänst. För övrigt så uppdateras mjukvaran automatiskt i bakgrunden och laddboxen har mobiluppkoppling och är därmed inte helt oåkomlig vid avsaknad av WIFI.
T Texan skrev:
Jag har haft easee med lastbalansering sen mars 2019 och jag är mycket nöjd.
Har aldrig haft några problem, men som någon sa ovan så hade easee lite mjukvaruproblem i sin backend men det var inte värre än att laddaboxen istället för att vara "smart" blev "dum" och därmed alltid erbjöd laddning till ansluten bil. Det stämmer alltså inte att den är beroende av någon uppkoppling för att fungera. Det går utmärkt att starta med knapptryck eller RFID tagg om så önskas utan någon molntjänst. För övrigt så uppdateras mjukvaran automatiskt i bakgrunden och laddboxen har mobiluppkoppling och är därmed inte helt oåkomlig vid avsaknad av WIFI.
T Texan skrev:
Jag har haft easee med lastbalansering sen mars 2019 och jag är mycket nöjd.
Har aldrig haft några problem, men som någon sa ovan så hade easee lite mjukvaruproblem i sin backend men det var inte värre än att laddaboxen istället för att vara "smart" blev "dum" och därmed alltid erbjöd laddning till ansluten bil. Det stämmer alltså inte att den är beroende av någon uppkoppling för att fungera. Det går utmärkt att starta med knapptryck eller RFID tagg om så önskas utan någon molntjänst. För övrigt så uppdateras mjukvaran automatiskt i bakgrunden och laddboxen har mobiluppkoppling och är därmed inte helt oåkomlig vid avsaknad av WIFI.
Trodde också att ”knappen” kunde starta laddning manuellt, men har man ett schema satt så funkar det inte så.

”Do you have a schedule?
The schedule set for your charger is not possible to disable other than from the Easee app. It is not possible to turn off this schedule from the WiFi interface. The car will start charging when the schedule is set to start. Cable locked?
You can unlock the cable from the charger by accessing the local WiFi interface. See more here https://www.notion.so/easee/Easee-charg ... 68a6664d79

Lastbalanseringen funkade inte heller när deras ”moln” låg nere så då vill man verkligen inte att laddningen ska starta direkt
 
E Elpan skrev:
Trodde också att ”knappen” kunde starta laddning manuellt, men har man ett schema satt så funkar det inte så.
Jag kör med Tibber och då är det dem som styr min laddbox, har inget schema utan använder Tibbers smartladdning vilket innebär att bilen laddas någon gång under natten på de billigaste timmarna. Man ställer en tid när man vill att bilen ska vara färdigladdad sen sköter Tibber resten. Kan ju vara den skillnaden som gör att jag alltid kan "tvinga" min laddbox att ladda. Saknas molnet (väldigt ovanligt, hände som sagt under ett par dagar i december) så kan jag använda knappen!
Jag kan varmt rekommendera Tibber, de har allt som de "gamla" elleverantörerna men de är ett nytt digitalt elbolag, de integrerar andra smarta prylar i rasande takt och har idag stöd för väldigt många olika energislukare i hemmet som pannor, AC, värmepumpar, element och styr dessa optimalt mot timpriset (spotpris) för att på så sätt minska kostnaden för hemmets elenergianvändning. Har man solceller och elbil så kan du välja att optimera hur du vill d.v.s. så hög egenavändning av producerad solenergi som möjligt genom att ladda bilen vid "överproduktion" eller så kan man välja att optimera för kostnad vilket gör att Tibber kontrollerar vad som är mest fördelaktigt (ladda elbilen eller sälja).
 
Nissens
T Texan skrev:
Jag kör med Tibber och då är det dem som styr min laddbox, har inget schema utan använder Tibbers smartladdning vilket innebär att bilen laddas någon gång under natten på de billigaste timmarna. Man ställer en tid när man vill att bilen ska vara färdigladdad sen sköter Tibber resten. Kan ju vara den skillnaden som gör att jag alltid kan "tvinga" min laddbox att ladda. Saknas molnet (väldigt ovanligt, hände som sagt under ett par dagar i december) så kan jag använda knappen!
Jag kan varmt rekommendera Tibber, de har allt som de "gamla" elleverantörerna men de är ett nytt digitalt elbolag, de integrerar andra smarta prylar i rasande takt och har idag stöd för väldigt många olika energislukare i hemmet som pannor, AC, värmepumpar, element och styr dessa optimalt mot timpriset (spotpris) för att på så sätt minska kostnaden för hemmets elenergianvändning. Har man solceller och elbil så kan du välja att optimera hur du vill d.v.s. så hög egenavändning av producerad solenergi som möjligt genom att ladda bilen vid "överproduktion" eller så kan man välja att optimera för kostnad vilket gör att Tibber kontrollerar vad som är mest fördelaktigt (ladda elbilen eller sälja).
Om någon är intresserad av att testa detta digitala elbolag som ger dig full kontoll, smart teknik utan bindningstider så får vi båda 500:- att handla smarta prylar för!
[länk]
Nja, det var snarare ett par veckor Easee inte fungerade, jag hade schemalagd laddning då och boxen blev helt oanvändbar i ett par veckor när seras servrar inte fungerade…
 
Jag skulle inte välja ett system som är beroende av en extern aktör för att fungera. Men det är jag det.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.