Hej!

Har precis strykit på Osmo hårdvaxolja med vit pigment och det har uppstått fläckar? Förvisso har det bara fått en timma men kommer det bli bättre när det torkar? Har slipat med 40, 80 och 120. Golvet såg bra ut innan men ser bedrövligt ut nu när jag oljat. Jag har även använt Osmos pensel, försökt olja så jämnt jag kan.
Tacksam för snabba svar ifall jag kommer sova gott eller inte sen.
Se bild.
 
  • Trägolv behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja uppvisar ojämna fläckar och skiftningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ungefär samma problem. Slipade ett golv med massiva golv furu plankor. När jag tyckte att golvet var trärent strök jag på ett lager golvlack och det visade sig att golvet blev lite flammigt. Fick slipa av golvet en gång till men det blev trots det lite flammigt på vissa ställen.
Någon som har förslag på hur jag ska veta att golvet är helt trärent så jag kan lacka golvet.
Har ytterligare parkettgolv som jag lagt in för ca 15 år sedan och blivit lite mörkare i skarvarna. Inga större skador på trät så jag skulle bara vilja slipa bort lackskiktet.
Tycker att golvlack inte verkar vara den smartaste lösningen på golv. Funderar på om det finns någon form av olja eller vax som man kan lägga på golvet. i samlingssalar där det går mycket folk verkar parkettgolven hålla hur länge som helst och tåla fukt.
 
Det är tyvärr väldigt svårt att få pigmenterad hårdvaxolja bra och jämnt... Jag har misslyckats fatalt med det men upptäckte det lyckligtvis efter bara några kvadrat. Slipade om och tog in proffs sen istället för resten av våningen...

Det kommer nog dessvärre inte att bli bättre när det torkar...
 
Jag var i kontakt med Osmos kundservice och fick väldigt bra rådgivning. Det visade sig att mitt golv (bränd ek) inte var anpassad för Osmos vita pigment. Sockret i trät reagerar dåligt med hårdvaxoljan och det blir ful mörk färg (smaksak) där träets strukturer döljs helt. Pigmentet bli flammigt trots att man följer konstens alla regler med slipning och applicering. Tydligen en hel vetenskap.

Jag blev rekommenderad att använda Timberex heavy duty istället, tål mycket och används på bla flygplatser. Hellre det än att det blir mörkt och fult. Bara att göra om och göra rätt, blir att slipa bort där jag oljat med papper 80 och sedan 120.

Höger sida av golvet är slipat med Osmos hårdvaxolja med vit pigment och vänster är golvet slipat men ingen olja på. Avgör själva vilken som är snyggast.
 
  • Bränt ekträgolv halvt behandlat med flammigt vitpigmenterat hårdvaxolja och halvt omålat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
I mitt tyckte blir det sällan bra med vit pigment på ek golv för det vita pigmentet lägger sig i dom stora porerna som eken har. Provade själv flera olika sorter från osmo när jag hade slipat vardagsrummet och lärde mig då detta.
F.ö tror jag att osmos 3062 originalet blir snyggt på ditt golv, det blev det iallafall för mig
 
  • Gilla
Element-Bosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.