Är det tillåtet att dra ny elkabel i en svart kabelslang som telefonledningen ligger i? Nergrävd slang ( tele är borta sedan den gick av när de grävdes VA. ) kan jag dra ny kabel där i fast el för inkoppling av laddbox.
 
Jag ser det som en bedömningssak.

En starkströmsledning i mark ska skyddas mot mekanisk skada (avgrävning). Detta löser man genom ett tillräckligt djup och markering, antingen markeringsband 10 cm ovanför kabeln eller ett gult (eller gulmarkerat) markrör, eller markrör som mycket stryk. Kanske ska lägga till anmälan till ledningskollen, men nu är det privat tomtmark vad jag förstår.

Så vad mer kan du berätta om din kabelslang?
 
Och vilket djup ligger slangen på?
Vilken färgmärkning har slangen? (Brukar vara en färgad rand på svartslang).
Har slangen någon text, till exempel "telekabel"?
 
H HSP skrev:
Och vilket djup ligger slangen på?
Vilken färgmärkning har slangen? (Brukar vara en färgad rand på svartslang).
Har slangen någon text, till exempel "telekabel"?
En svart kabel kopplad till en trästolpe med hjälp av en kabelklämma, utan synlig märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En omarkerad kabel som går in i en elektrisk låda vid en husvägg, delvis nergrävd under grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedgrävd svart slang utan märkning vid gräskant, nära sten och träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser ingen märkning alls. Vy över en grusväg och parkeringsplats utan synlig märkning, med grönska och en elektrisk central.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ligger nergrävd i grusvägen/parkering
 
Det kan ju medföra avgrävning i framtiden om man misstar den för en telekabel som inte är i bruk.
 
Det ser ut som en PEN-slang. Ambitiöst av televerket att lägga ned en sådan, om det nu är de som gjort det. Annars brukar telefonledningar ligga typ direkt under grässvålen. PEM-slangen stoppar då åtminstone en spade. Kanske ligger den bredvid befintlig elkabel, men man kan ställa sig frågan varför den blev avgrävd tidigare.

Och slangen utan märkning ger signaler om att det är något ofarligt i den som vatten eller media, så det är en bedömningssak. Elfirman som installerar laddstationen får väl säga sitt också.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut som en PEN-slang. Ambitiöst av televerket att lägga ned en sådan, om det nu är de som gjort det. Annars brukar telefonledningar ligga typ direkt under grässvålen. PEM-slangen stoppar då åtminstone en spade. Kanske ligger den bredvid befintlig elkabel, men man kan ställa sig frågan varför den blev avgrävd tidigare.

Och slangen utan märkning ger signaler om att det är något ofarligt i den som vatten eller media, så det är en bedömningssak. Elfirman som installerar laddstationen får väl säga sitt också.
Den blev inte avgrävd utan grävarn ”råkade” tydligen dra ner ledningen från stolpen innan den går ner i röret.
 
C Crayo skrev:
Den blev inte avgrävd utan grävarn ”råkade” tydligen dra ner ledningen från stolpen innan den går ner i röret.
Och glad är jag väl för det, även om jag inte bad dom dra ner den. Inte vackert med en ensam telekabel hängande framför huset.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut som en PEN-slang. Ambitiöst av televerket att lägga ned en sådan, om det nu är de som gjort det. Annars brukar telefonledningar ligga typ direkt under grässvålen. PEM-slangen stoppar då åtminstone en spade. Kanske ligger den bredvid befintlig elkabel, men man kan ställa sig frågan varför den blev avgrävd tidigare.

Och slangen utan märkning ger signaler om att det är något ofarligt i den som vatten eller media, så det är en bedömningssak. Elfirman som installerar laddstationen får väl säga sitt också.
Du råkar inte ha koll på vilken tjocklek det är på laddboxkabel. Kanske inte ens går dra i röret pga storleken
 
Det ser ut att vara en 1" slang så då går en modern kraftkabel i även om du går upp så långt som till 6 mm². Däremot kan slangens insida vara olämplig på så vis att det går tungt, så det kan krävas rejält med smörjmedel.
 
20mm fick jag den till invändigt. Jag såg nyss att det verkar som inkommande el kommer upp genom gult rör precis bredvid. Då kan man nog anta att de rören ligger ihop i marken och således lite mer ok att lägga laddboxkabel i svart slang?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.