B_Bob_1981 B_Bob_1981 skrev:
Körde löpande på utbyggnad på 100 kvm ett plan med ett badrum. 4x fönsterspottar, 5x spottar i badrum. Rikligt med eluttag och dimmer på alla spottar och utomhusbelysning (plejd) landade på ca 50 000kr (klart 2021)
Så ja det låter vansinnigt dyrt.
Beronde på hur det ser ut,kan 80timmar vara helt rimligt på 100kvm,så bara där har du en arbetskostnad på 50000kr,vet av erfarehet att det lätt sticker iväg,är man seriös är alltid löpande bäst för kund
 
  • Gilla
B_Bob_1981
  • Laddar…
B_Bob_1981 B_Bob_1981 skrev:
Körde löpande på utbyggnad på 100 kvm ett plan med ett badrum. 4x fönsterspottar, 5x spottar i badrum. Rikligt med eluttag och dimmer på alla spottar och utomhusbelysning (plejd) landade på ca 50 000kr (klart 2021)
Så ja det låter vansinnigt dyrt.
Var i Sverige bor du? Du är välkommen hem till mig för omtrådning.. Har dragit mig för detta i 2 år nu just pga alla dessa skrämmande historier som dyker upp här, men du verkar ju inte ta i så brallorna spricker :)
 
Maximilian Wicen Maximilian Wicen skrev:
Är du seriös? Inte hört talas om URI? Fan har hänt med kompetensen i det här landet?
Var tog förståelsen för ironi vägen i det här landet...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Maximilian Wicen Maximilian Wicen skrev:
Är du seriös? Inte hört talas om URI? Fan har hänt med kompetensen i det här landet?
Geller? :)
 
  • Gilla
leifherlin
  • Laddar…
E eshus skrev:
Geller? :)
En åldersindikator. Var det i Hylands hörna han dök upp och böjde skedar? :)
Skedarna i skolmatsalen blev också krokiga. ;)
 
  • Haha
eshus
  • Laddar…
Det låter ju alldeles för dyrt. Jag drog om all el på landet. Fritidshus runt 95 KVM. Det kostade runt 90 tusen inklusive rot och då var det 2 nya centraler inräknade i priset. Spottar i köket och vardagsrummet. 3 elektriker fixade det över dagen. Några år sedan men inte har priset fördubblats. Ta fler offerter.
 
Mikael_L
C cajsastinab skrev:
Hej, jag har förstått att en "normal" elinstallation kan gå på ca 1000 kr/kvm.
Vi gör nu en tillbyggnad om 93 kvm och har fått en kostnadsuppskattning på ca 187.000-250.000 kr och det känns helt absurt. Elektrikern som givit detta har vi jobbat med förut och har en relation med. Jag frågade hur det kan komma sig att det blir så dyrt och han hävdar pga några spottar (7 st i köket), 2 st lampor på en loftvägg, belysning inne i walk-in-skafferi, plejd, integrering mot befintlig elcentral och utbyggnad av denna.
Är detta rimligt tycker ni? Vad ska jag göra?
Mvh Cajsa
Nej, det där är rent skogstokigt pris.
Du har rätt att ett riktpris för en "standardinstallation" kan sägas vara runt 1000:-/kvm (med standard menar jag att det alltså inte är knx eller Dali ljusstyrning eller något annat extra allt).
Och då ingår alltså ett kök i detta pris, då köket har absolut flest grupper och prylar i huset så drar den delen upp kvm-priset. Och ni har väl inget kök med i det som ska göras?

Jag tycker det ni vill ha gjort borde landa någonstans i häraden 70-80 papp.
Då är det alltså 1,5-2 veckas jobb på ett ungefär och material för typ 30-35 tusen.
 
Mikael_L
Silver78 Silver78 skrev:
Det kostade runt 90 tusen inklusive rot
Silver78 Silver78 skrev:
3 elektriker fixade det över dagen.
Då hade de en riktigt herrejösses timpening. De måste ju fått minst 2000:- per timme. :surprised:
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
En åldersindikator. Var det i Hylands hörna han dök upp och böjde skedar? :)
Skedarna i skolmatsalen blev också krokiga. ;)
Varför ser ni så krokiga ut? Dricker ni öl urigeller?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då hade de en riktigt herrejösses timpening. De måste ju fått minst 2000:- per timme. :surprised:
Det var 2 nya centraler och ny kabel överallt + spottar. En hel del materialkostnad.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det låter ju alldeles för dyrt. Jag drog om all el på landet. Fritidshus runt 95 KVM. Det kostade runt 90 tusen inklusive rot och då var det 2 nya centraler inräknade i priset. Spottar i köket och vardagsrummet. 3 elektriker fixade det över dagen. Några år sedan men inte har priset fördubblats. Ta fler offerter.
Det låter också dyrt. 24 mantimmar. Det blir ju en timkostnad på närmare 3000 kr om man räknar 20k för materialet. Efter ROT dessutom. Vad var det den dyraste elektrikern hos Bauhaus kostade? 800?
Jag vet att de hugger till. Hade två gubbar några timmar som drog en kabel från fasadskåp till central, c:a 10 meter inomhus. En pratade och en jobbade. 10000 minns jag att det kostade, men då glömde de en skruvmejsel och en ask med klammer. :)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det låter också dyrt. 24 mantimmar. Det blir ju en timkostnad på närmare 3000 kr om man räknar 20k för materialet. Efter ROT dessutom. Vad var det den dyraste elektrikern hos Bauhaus kostade? 800?
Jag vet att de hugger till. Hade två gubbar några timmar som drog en kabel från fasadskåp till central, c:a 10 meter inomhus. En pratade och en jobbade. 10000 minns jag att det kostade, men då glömde de en skruvmejsel och en ask med klammer. :)
Materialet var betydligt dyrare än så. Det var ny kabel överallt. Jordkabel , nya kontakter överallt, spottar, två nya centraler. Nu hade jag förberett för med kabelrör i och med att jag hade renoverat allt invändigt. Annars hade det inte funnits en chans att de hade hunnit. Bara jordkabeln gick på 5000 kr. De var där tills det var klart (familjeföretag som låg efter på jobben). Runt 34 timmar fördelat på 3 man tror jag det låg på. Har för mig att materialet gick på drygt 55 och det innebär att de själva tog 1200 kr timmen för jobbet. Inte är det billigt.
 
C cajsastinab skrev:
Hej, jag har förstått att en "normal" elinstallation kan gå på ca 1000 kr/kvm.
Vi gör nu en tillbyggnad om 93 kvm och har fått en kostnadsuppskattning på ca 187.000-250.000 kr och det känns helt absurt. Elektrikern som givit detta har vi jobbat med förut och har en relation med. Jag frågade hur det kan komma sig att det blir så dyrt och han hävdar pga några spottar (7 st i köket), 2 st lampor på en loftvägg, belysning inne i walk-in-skafferi, plejd, integrering mot befintlig elcentral och utbyggnad av denna.
Är detta rimligt tycker ni? Vad ska jag göra?
Mvh Cajsa
De kan/vill egentligen inte göra jobbet och lämnar därför en offert med överpris så att om du mot förmodan ändå väljer dem så är det värt att skjuva på annat för och göra plats för det i planeringen.
Så brukar iaf vi göra ;)
 
  • Gilla
Buick-50 och 2 till
  • Laddar…
S
P ppettersson skrev:
De kan/vill egentligen inte göra jobbet och lämnar därför en offert med överpris så att om du mot förmodan ändå väljer dem så är det värt att skjuva på annat för och göra plats för det i planeringen.
Så brukar iaf vi göra ;)
Oj oj oj, nu kommer du få hela Byggahus-eliten på dig, jag önskar dig lycka till!
 
Maximilian Wicen Maximilian Wicen skrev:
Är du seriös? Inte hört talas om URI? Fan har hänt med kompetensen i det här landet?
Vad tror du?
Hur står det (s)till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.