Ska kolla på ett hus som jag jag och frugan blev intresserade av för andra gången imorgon.

Tänkte göra en lite grundligare koll av huset denna gången. Vilka är era tips på vad jag bör kolla? Vart finns de flesta felen och hur kollar jag dem?

Vad kostar det att få dit en riktig besiktningsman?

Tacksam för svar trots att jag inte hittade ett ämne/topic för denna post.

//Johan
 
Oj oj, det finns väl checklistor på nätet för vad man skall kolla på tror jag (hittar inte länken just nu men googla på husköp, checklista eller nått), annars beror det väl på hur mkt tid och kunskap/instrument ni har.

En proffesionell besiktning är väl nästan ett måste innan köp sen iaf. Brukar väl ligga på ett par tusenlappar och görs av tex anticimex.

/K
 
Den besiktningsman vi anlitade var noga med att öppna alla fönster och alla dörrar i huset. Han såg till att gå över hela golvets yta i ett rum för att kolla om det knarrade, han kröp in och tittade bakom köksskåpen, bakom tvättmaskinen etc. Han noterade också med en läskig noggrannhet saker som spricka i fönsterruta, spräckts plasthölje på kontakt bakom soffa, lös golvlist och sådana småsaker som han upptäckte.

Han såg till att spola vatten i alla avlopp för att se att det inte var stopp, han letade efter kallras, han klättrade runt på taket och kollade takpannor och hängrännor, han kollade garaget och hade efter fyra timmar gått igenom hela huset noggrant.

Det du kan göra som lekman är naturligtvis att se till att öppna alla utrymmen och använda näsan när den första pusten kommer. Luktar det instängt och fukt, så finns det anledning att fundera på varför. El brukar besiktningsmän inte bry sig om, så där kan du ju kolla lite extra om det ser bra ut, och kanske öppna en brytare och en väggkontakt för att se hur det ser ut bakom. Ser elcentralen ut att vara installerad av proffs, finns det schema över vart säkringarna går och sådana saker är bra indikatorer på att det hela står rätt till.

Intervjua säljaren om saker och ting. Det finns inget hus som man inte kan berätta något negativt om, be dem berätta om sådant och gör sedan en bedömning utifrån vad de säger.

Vad har de renoverat, hur ser det ut? Vad har de inte renoverat ännu? Hur vill du använda huset, och vad behöver du göra för att kunna använda det så? Kök och badrum är klassiskt dyra renoveringsobjekt. Hur ser de ut? När är de senast åtgärdade? Tapeter, färg och golv är billigt. Spikhål, fula färger och repor i parketten går att åtgärda billigt. El, vatten och avlopp, mögelskador, sättningar, takomläggning, dräneringar etc är dyrt. Det är sådant man skall kolla efter, även om ägaren pladdrar på om hur omsorgsfullt han lagt det nya golvet i minsta sovrummet.
 
Vår besiktningsman kostade 8.000:-.
 
Kontakta ett försäkringsbolag, de besiktar gratis. Detta för att sälja in deras villaförsäkring och ägarbytesförsäkring. På detta sätt är de ju intresserade av att upptäcka fel eftersom det senare blir deras kostnad. Om man efter besiktning ej vill anlita försäkringsbolaget, kostar det inget men man kan ju inte använda besiktningsprotokollet i framtiden.
 
Gör verkligen ett försäkringsbolag samma undersökning som en besiktningsman? Kryper de på vinden, i grunden och kollar hur det ser ut under takpannorna. Lämnar de en riskbedömning?
 
Vi köpte en överlåtelsebesiktning av Anticimex, den kostade 6700 kr. Dessutom gjorde vi en radonmätning (som gav oss möjlighet att pruta 30 000), provtryckte och videofilmade skorstenen samt skrev in i kontraktet på huset att ev fel som hittades vid installation av jordfelsbrytare skulle bekostas av säljaren. Avloppen är väl typ det enda som vi inte kollade noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.