Maskintok skrev:
En kakelugn klarar att värma rätt bra..
Men det krävs konstant eldning.

bättre med en beg spispanna isåfall.
Nä, att ge sej till att elda en kakelugn konstant är inget bra, en eldning om dygnet med försiktig start nu i September eller Oktober är det rätta. Att hålla eldstad och murstock varm/ljummen under eldningssäsongen är det bästa för att få Kakelugnen att hålla och fungera väl.
Om och när det väntas vinterväder med 2 siffriga minusgrader kommande vecka kan man möjligtvis öka intervallen på eldnigen till 2 ggr/dygn
 
  • Gilla
-MH- och 14 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Nä, att ge sej till att elda en kakelugn konstant är inget bra, en eldning om dygnet med försiktig start nu i September eller Oktober är det rätta. Att hålla eldstad och murstock varm/ljummen under eldningssäsongen är det bästa för att få Kakelugnen att hålla och fungera väl.
Om och när det väntas vinterväder med 2 siffriga minusgrader kommande vecka kan man möjligtvis öka intervallen på eldnigen till 2 ggr/dygn
vet inte att jag skrev när den skulle hållas konstant eldande.. :thinking:
Men jag har en kakelugn jag med och den eldas det i varje timme.. när det är minus grader ute...
 
A
vidhåller vad jag skrev..
begagnad spispanna..
Och koppla på.
elda så mycket man orkar så blir elräkningen lämplig.. (y)
 
Har gratis ved, nä nu tänkte jag fel, maskiner, bränsle, hemtransport, tid, etc, gör så att bergvärmepumpen alltid får rulla på utifrån bekvämlighet.
Kamin används för trevnad och när tempen sjunker under -10 då den är 20 år.
Sedan kan man ha ekonomi eller intresse att se om det kan värmas till absolut lägsta kostnad.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Kanske får sätta larm på vedboden. Där förvaras ju både ved och trävirke:crysmile:

Men det verkar vara runt 2000kwh per kubik
I Skåne kan man köpa ved för 500kr kubiken.
Då är det 0,25kr per kWh.
Men sen kommer verkningsgraden i vad man eldar med... Men runt 50% tror jag inte är orealistiskt om det är nån form av instängd låga.
Då är priset på ved 0.5kr per kWh.
Så räknar man inte sotning. Arbetet. Mysfaktorn mm så är det läge att sätta fyr.

En värmepump med 3 i verkningsgrad
Så borde elpriset komma upp i 1.5kr/ kwh innan det skulle vara idé att byta till ved...
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vet inte att jag skrev när den skulle hållas konstant eldande.. :thinking:
Men jag har en kakelugn jag med och den eldas det i varje timme.. när det är minus grader ute...
Nej, så ska du inte elda en kakelugn! Tänd brasa på morgonen, när det har brunnit ut helt skjuter du igen spjället. På kvällen öppnar du spjället igen och eldar en likadan brasa och skjuter igen spjället när det brunnit ut. Då håller kakelugnen och rummet behaglig värme dygnet om!
 
  • Gilla
Leif1 och 21 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, så ska du inte elda en kakelugn! Tänd brasa på morgonen, när det har brunnit ut helt skjuter du igen spjället. På kvällen öppnar du spjället igen och eldar en likadan brasa och skjuter igen spjället när det brunnit ut. Då håller kakelugnen och rummet behaglig värme dygnet om!
Om man stänger spjället helt när det är glöd, blir det inte risk för att de kommer in kolmonoxid i rummet då? Eller stänger du spjället först när glöden slocknat?

Över 3 kr/kWh för elen ikväll i Stockholm och södra Sverige inklusive skatter… https://cornucopia.cornubot.se/2021/09/nytt-elprisrekord-i-se3-goteborg.html?m=1
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Kan Själv och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Kanske får sätta larm på vedboden. Där förvaras ju både ved och trävirke:crysmile:

Men det verkar vara runt 2000kwh per kubik
I Skåne kan man köpa ved för 500kr kubiken.
Då är det 0,25kr per kWh.
Men sen kommer verkningsgraden i vad man eldar med... Men runt 50% tror jag inte är orealistiskt om det är nån form av instängd låga.
Då är priset på ved 0.5kr per kWh.
Så räknar man inte sotning. Arbetet. Mysfaktorn mm så är det läge att sätta fyr.

En värmepump med 3 i verkningsgrad
Så borde elpriset komma upp i 1.5kr/ kwh innan det skulle vara idé att byta till ved...
Har man då FLVP som jag har, så blir vedeldningen ännu billigare. Det vill dock till att man verkligen eldar 1-2ggr per dygn då. Annars blir ju lätt FLVP dyr när det blir minusgrader. Jag eldar bara när tempen kryper under nollan, fram till dess så klarar jag mig på ett tillskott på runt 3kW (1/3 av 12kW som går ungefär 75% av tiden).

En storsäck med ved är inte så dyr, kan inte TS bara lägga en presenning över på tomten? Eller pratar vi om en äldre hyresfastighet med egen uppvärmning kanske?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har man då FLVP som jag har, så blir vedeldningen ännu billigare. Det vill dock till att man verkligen eldar 1-2ggr per dygn då. Annars blir ju lätt FLVP dyr när det blir minusgrader. Jag eldar bara när tempen kryper under nollan, fram till dess så klarar jag mig på ett tillskott på runt 3kW (1/3 av 12kW som går ungefär 75% av tiden).

En storsäck med ved är inte så dyr, kan inte TS bara lägga en presenning över på tomten? Eller pratar vi om en äldre hyresfastighet med egen uppvärmning kanske?
När det gäller TS så bor han i villa så det finns plats för mer ved på tomten men 2 kubik är vad jag får in i mitt nuvarande lilla förråd. :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Om man stänger spjället helt när det är glöd, blir det inte risk för att de kommer in kolmonoxid i rummet då? Eller stänger du spjället först när glöden slocknat?

Över 3 kr/kWh för elen ikväll i Stockholm och södra Sverige inklusive skatter… [länk]
Dra igen spjället till hälften när det brunnit ut och börjat glöda, och skjut sen igen spjället helt när all glöden slocknat. Så brukar jag göra!
En kakelugn sägs ha en verkningsgrad på ungefär 80%, så med såna elpriser är det nog lönsamt att elda med vettigt prissatt ved!
 
  • Gilla
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Dra igen spjället till hälften när det brunnit ut och börjat glöda, och skjut sen igen spjället helt när all glöden slocknat. Så brukar jag göra!
En kakelugn sägs ha en verkningsgrad på ungefär 80%, så med såna elpriser är det nog lönsamt att elda med vettigt prissatt ved!
(y)

En ytterligare komplicerande faktor är att min värmepump bara reglerar utifrån yttertemperatur så för att det ska bli någon besparing så måste jag justera ner värmen manuellt på den när jag eldar vilket ju riskerar slå lite mot komforten/enkelheten. :rolleyes:
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
En kakelugn klarar att värma rätt bra..
Men det krävs konstant eldning.

bättre med en beg spispanna isåfall.
eldar du konstant i en kakelugn så förstör du den.
Max elda en gång på morgon och en gång på kvällen. Ofta har folk för mycket tilluft och då spricker den, blir för varmt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
(y)

En ytterligare komplicerande faktor är att min värmepump bara reglerar utifrån yttertemperatur så för att det ska bli någon besparing så måste jag justera ner värmen manuellt på den när jag eldar vilket ju riskerar slå lite mot komforten/enkelheten. :rolleyes:
Eller så justerar du ner den till en lägre kurva från start och eldar för att få upp värmen ytterligare.
Jag kör inomhustemperatur 20-21grader och eldar minst varje kväll på vintern.
Frugan klagar så fort det är under 23-24 grader så det blir en hel del eldning.... :rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
A
A Anders99999999 skrev:
eldar du konstant i en kakelugn så förstör du den.
Max elda en gång på morgon och en gång på kvällen. Ofta har folk för mycket tilluft och då spricker den, blir för varmt.
Nä då inte alls.
eldar man konstant betyder inte att man lägger på hela tiden.
utan att man håller eld hela tiden.
Och jag har eldat så i 25 år i min kakelugn.. hur många år far eldat så före har jag ingen aning om.

Men ca 2 kg ved åt gången går fint...
Man måste bara fatta vad man gör...
 
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
Nä då inte alls.
eldar man konstant betyder inte att man lägger på hela tiden.
utan att man håller eld hela tiden.
Och jag har eldat så i 25 år i min kakelugn.. hur många år far eldat så före har jag ingen aning om.

Men ca 2 kg ved åt gången går fint...
Man måste bara fatta vad man gör...
Lägg upp en bild på kakelugnen runt öppningen. Du har garanterat sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.