Har bergvärme idag till vattenburna element. I huset finns även en kakelugn.

Jag kan vara bara få tag på ved genom att köpa färdigkluvet i butik, typ 40-50 kronor per 40 liters-säck eller så.

Det blir ju en stor osäkerhet kring hur effektiv kakelugnen / bergvärmen är etc men vad skulle ni vilt gissa att det skulle krävas för elpris för att det skulle löna sig att dra ner på bergvärmen och istället elda morgon och kväll i kakelugnen?
 
Köper du så små säckar så är nog svaret aldrig.

Samhället kommer att kollapsa pga elpriset innan du sparar några ören...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
shtob och 38 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Köper du så små säckar så är nog svaret aldrig.

Samhället kommer att kollapsa pga elpriset innan du sparar några ören...
Så är det kanske :), jag skulle rimligen kunna hålla ett par kubik hemma men inte mycket mer än så.
 
  • Gilla
Erik100 och 3 till
  • Laddar…
Tanken var väl möjligen att man kunde hålla lite koll på elpriset (som ju är ovanligt högt nu) och elda de dagar / veckorna i vinter när det känns väldigt högt.
 
  • Gilla
Albireo och 3 till
  • Laddar…
Om jag får killgissa så är de enda som sparar något på att elda ved nuförtiden de som har egen skog och mycket fritid..
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 24 till
  • Laddar…
Din kakelugn lär ju knappast ersätta många procent av det totala energibehovet? Eller har du en vattenmantlad variant som värmer en acc.tank och kan ersätta BV-pumpen ?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
G
Min VP klara bara ner till ca -10C, gammalt grunt hål, sen går tillsatselen in (och förstör även verkningsgraden). Då eldar jag i kaminen, ersätter alltså "direktverkande el", kan ju inte vara helt fel. Spillvirke, tagit ner några träd på tomten osv.
 
  • Gilla
spider3 och 10 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Din kakelugn lär ju knappast ersätta många procent av det totala energibehovet? Eller har du en vattenmantlad variant som värmer en acc.tank och kan ersätta BV-pumpen ?
Nej, inget sådant - bara en helt vanlig gammal kakelugn. Någon gång under förra århundradet så användes den ju dock för uppvärmning. :coffee:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Räknande lite snabbt och får det till ett elpris på runt 4 kr/kWh.
 
  • Gilla
Maxione och 5 till
  • Laddar…
Det är förmodligen riktigt dålig effekt på kakelugnen! Dålig värmelagrande effekt också. Myselda och njut av att du har den billigaste uppvärmingen som finns.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
A
P Peter321 skrev:
Nej, inget sådant - bara en helt vanlig gammal kakelugn. Någon gång under förra århundradet så användes den ju dock för uppvärmning. :coffee:
En kakelugn klarar att värma rätt bra..
Men det krävs konstant eldning.

bättre med en beg spispanna isåfall.
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Jag funderade på någonting liknande tidigare idag. Min värmepump är tillfälligt trasig så mina alternativ är el eller ved. 4 kWh/kg ved ger för små fjuttsäckar jag nyss köpte på Bauhaus 50/15*4 kr/kWh = 0.83 kr/kWh. Elementen har 100% verkningsgrad så om spisarna ligger bättre än 50% ungefär borde veden vinna. Men i jämförelse med en värmepump står det sig ändå slätt.
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Förr hade man en kakelugn i varje rum.
Det funkar bra att värma ett rum men inte så mycket mer. Det är lätt att få sprickor i kakelugnen om man eldar för länge eller hårt.
En ordentlig kamin dock kan värma väldigt bra.

Jag använder contura kamin och har på så sätt lägre kurva på frånluftsvärmepumpen. Det är inga astronomiska summor man sparar men mysigt. Dessutom el-element på övervåningen som endast sätta på nattetid när vi är nere i -5 eller kallare då värmen sprider sig bra uppåt.
 
  • Gilla
Tomture61 och 3 till
  • Laddar…
Om vi antar att en torr kubikmeter staplad ved allmänt skulle väga 300kg och bra lövved kanske 500kg skulle kanske en kubik staplad ved kunna innehålla 1000kWh vid 70%effektivitet på eldstaden borde man få ut 700kWh värme. Om elpriserna i veckan varit 2kr skulle eldning av en kubik kunna spara 1400kr och eldning med ved köpt i småsäck vore knappast lönsam.
Köper man björkved färdig för 1495kr/m2 tror jag man når lönsamhet med eldning i kakelugn redan vid elpris 2kr, dubblas elpriset till vintern är köpeveden med säkerhet lönsam både för privatekonomin och samhällsekonomin om den köps nu och lagras till priset på elen ökar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 6 till
  • Laddar…
Man kan ju undra varför du inte kan köpa billigare ved. Då den är betydligt billigare än små säckar från butik/mack. Vilket skulle göra det mer lönsamt. Så köp hem 2 kvm som du får plats med. För att senare komplettera till något dyrare kostnad. Då efterfrågan blir större.

Sedan är frågan hur länge till värmepumpen håller. Då nyare varianter är effektivare även med gamla hål. Men tyvärr till en kostnad av ca 80.000 kr med installation.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.