Jag äger en gård med en del mark och en bäck som går runt marken. Bäcken tjänar som avrinning från min mark. Den här bäcken tenderar att översvämmas framför allt på våren och om det regnar mycket och då översvämmas även vår väg till huset (själva översvämningen är i dagsläget inte ett större problem eftersom vi inte är där när det regnar men det ska väl ses över någon gång i framtiden och rensa under vägen). Idag frågade vår granne om denne fick gräva en avrinning av dagvatten ned i min bäck. Jag vet ärligt talat inte vad detta kan få för konsekvenser eftersom jag inte har någon uppfattning om hur mycket vatten det kan röra sig om. De har en sommarstuga och det är endast regnvatten som ska ledas ned i bäcken.

Vad säger ni? Är det ok att grannen kan leda ned dagvattnet i bäcken? Kan det skapa några konsekvenser för mig? Får man leda av dagvatten hur som helst ned i bäckar?

På min mark står en del skog men det mesta är avverkat och det har växt upp sly (al och asp). Slyt ska rensas nästa år men jag tänkte lämna så mycket Björk jag bara kan för att se till att marken håller sig torr. Kommer marken bli sank nu när jag ska rensa bort slyt och därmed ge ytterligare påfrestning på bäcken vilket kan skapa problem om även grannen använder det för avrinning?

P.S. Jag gillar mina grannar och har per se inget emot att de drar ned avrinning på min mark mer än om det skulle få konsekvenser för mig.
 
Claes Sörmland
Oj nu har du hittat en riktigt gråzonsjuridik, dagvatten utanför detaljplanerat område. Troligen är det bara att gräva diket för grannen om du är med på det och det har inga juridiska konsekvenser. Men det är rätt oklart vilken juridik som gäller.

MÖD har två tankar:

"Dagvatten som avleds från en eller enstaka fastigheter utanför detaljplanelagt område är inte avloppsvatten men inte heller markavvattning. Det betyder att varken reglerna för markavvattning eller reglerna för avloppsvatten gäller och att varken kommunen eller länsstyrelsen är tillsynsmyndighet för åtgärden."

samt:

"I den andra domen (F 514-13) anser MÖD att det är fråga om avloppsvatten och inte markavvattning, om anordningar (exempel rörledningar eller diken) utförs för att avleda vatten för viss eller vissa fastigheter, men även för att avleda vatten från en delsträcka av en väg."

https://www.naturvardsverket.se/vagledning-markavvattning
 
Oavsett det juridiska, så låter det som en väldigt dum idé om inte grannans vatten kan ledas så att den når bäcken nedströms om er översvämmade väg. Oavsett om ni är där eller inte så mår ju inte vägen bättre av värre översvämning.
 
Det är inga stora mängder vatten från ett tak så det bör inte påverka en bäck märkbart. Däremot är det viktigt att fixa trumman under vägen så inte hela vägkroppen riskerar att förstöras.
 
  • Gilla
Royaldachshund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.