Hej, är det nån som vet om dem röd markerade väggen kan vara bärande? Skulle gärna riva dem. Tack, Frank
Ritning av ett hus med en vägg markerad i rött mellan matplats och disponibelt rum, eventuell bärande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det går inte att avgöra sånt på bara en planlösning. Även om väggarna inte är bärande kan de vara nödvändiga för att förhindra att jorden på utsidan trycker in ytterväggarna.

Har du några konstruktionsritningar?

Sen är ju inte gamla källare avsedda som bostadsrum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det går inte att avgöra sånt på bara en planlösning. Även om väggarna inte är bärande kan de vara nödvändiga för att förhindra att jorden på utsidan trycker in ytterväggarna.

Har du några konstruktionsritningar?

Sen är ju inte gamla källare avsedda som bostadsrum.
Tack Birgit för svaret, nej jag har tyvärr ingen konstruktionsritning. Det är den enda ritning jag kunde hitta var vägen finns, utrymme var ett förråd innan förra ägaren gjorde om den till bastun.

Jag förstår att en gammal källare inte är avsedda som bostadsyta men vi måste renoveras efter en omfattande vattenskada.
 
BirgitS
Ingen orsak :)

Har du kollat om kommunen har fler ritningar för huset?

Menar du att väggarna inte fanns när huset var nybyggt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :)

Har du kollat om kommunen har fler ritningar för huset?

Menar du att väggarna inte fanns när huset var nybyggt?
nej jag har inte kollat med kommunen, bra tips!

jag mistänkter att väggarna har funnits där från början, bilden är tagen av en huvudritning från 1943 .
 
Väggarna runt gamla matkällaren är säkert inte bärande. Även om man saknar ritningar är det bra att berätta saker som förklarar byggnadssättet, inte minst uppgift om byggnadsår. Är det ett 30-talshus kan man utgå från att källarens ytterväggar består av armerad betong.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J justusandersson skrev:
Väggarna runt gamla matkällaren är säkert inte bärande. Även om man saknar ritningar är det bra att berätta saker som förklarar byggnadssättet, inte minst uppgift om byggnadsår. Är det ett 30-talshus kan man utgå från att källarens ytterväggar består av armerad betong.
Kan de vara nödvändiga för mottryck?
 
Jag tror inte det, men det hänger lite på källarytterväggarnas konstruktion, samt naturligtvis omgivande mark.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.