Hej, nyinflyttad i kåken som har en gammal värmereglering. Är det är otroligt kallt hemma när det är 5-10+ grader. Den är inställd så A är på 0 och B på 6 är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig ställa in den rätt så det ändå är hyfsat varmt vid 5-10+ grader ute.
 
Känner inte igen "TA 213" rakt av. Är det fjärrvärme? Vilket fabrikat? Hur gammalt?
 
Hej Josh, kommer en bild här
 
  • TA 213 elektrisk apparat med reglage och diagram, varningslampa tänd.
Bra, såg den när jag sökte på forumet men annars var det svårt att hitta något. Vill man ha det varmare inne när det är milt ute ska man öka A. Vill man ha det varmare när det är kallt ute (minusgrader) så ska man öka B. B inställd på 6 låter väldigt mycket när det blir kallt. Tror du kanske ska minska B och öka A av den anledningen. Hur ser radiatorerna ut i huset?
 
Så då skulle t.ex. A5 B3 vara ganska tillräckligt nu när det är milt ute och vid 0 till - grader så ska den vara på A5 B5 kanske? Radiatorerna är ganska bra dem funkade när vi flyttade in i Februari ganska bra men då var det mycket - grader det är bara nu när efter sommaren det är milt ute man ändå vill ha varmare hemma som de känns väldigt kallt
 
Ett tips, om det är elvärmda vattenradiatorer skulle jag snabbt titta på ny värmepump,tex med ved eller luft/vatten om ni inte bor i norra Sverige för då gäller oftast bergvärme.
 
Svårt att säga exakta värden, ni får prova er fram till vad som blir bäst både när det är milt och när det är kallt. A5 B5 låter t.ex. bra att prova med. I vilken del av landet står huset?
 
Vi bor i Stockholm
 
Ok, tänkte på när den når maxtemperaturen. Stockholm har dimensionerande vinterutetemperatur på ca -16 °C så B=5 ska fungera då gränsen brukar gå vid 70 °C. Beror på vad det är för värmesystem.
 
Så bör jag ställa in den på A5 B5 redan nu eller börja med A5 B3 och ändra till 5 när vintern kommer påriktigt
 
Nej sätt den på A5 B5 nu från början. Blir det sedan för varmt inne vid minusgrader ute får man sänka B.
 
  • Gilla
john P96
  • Laddar…
Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.