Kan jag anta att detta redan är ok eftersom jag har har en vanligt häll utan induktion idag eller ska jag ta hem en elektriker först för att kolla om "nollan är framdragen till eluttaget"? Vad händer om "nollan" inte är framdragen och man installerar spisen ändå? Kan någon som kopplar in induktionshäll se om den där nollan är ok? Mitt ansvar som köpare av induktionshäll är om jag beställer hjälp med installation av induktionshäll enligt säljaren:
  • Neutralledaren, så kallade nollan, ska vara framdragen till eluttaget och avsedd
    produktslang ska finnas tillgänglig vid installation av induktionshäll. Observera att
    produktsladd inte medföljer alla produkter.
Jag kan ingenting om detta, vill bara beställa och få det gjort utan strul. Bilden är den gamla kontakten till gamla hällen. Huset är byggt 1988.
Hand håller en gammal spiskontakt med vit kabel, illustrerar fråga om installation av induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om nollan inte är inkopplad så kan det säga "poff" om du har otur.
Vad har det funnits där tidigare? Kan du fota av märkskylten på den gamla hällen/spisen?

Med all sannolikhet finns det nolla, men det ska den som installerar den nya hällen kontrollera.
 
Du behöver en Elektriker eller kompis som kan hantera en multimeter och mäta upp uttaget. Då vet du om nollan är framdragen.
 
Vad står det för spänning på din nuvarande häll, finns det något "N" där.
Ta en bild av märkskylten.

Protte
 
Etikett med siffror "1234567" i mörk miljö från undersidan av en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från undersidan av den gamla (lite mörk men hoppas det syns vad det står)
 
Ser lovande ut men det ska finnas mer märklappar där det står tillverkare mm

Protte
 
Jag tror att jag köper induktionshäll separat och ber elektriker komma och installera den åt mig. Känns säkrare än att använda butikens installationsservice. Tack för era svar!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K Kajsa4321 skrev:
[bild]

Bild från undersidan av den gamla (lite mörk men hoppas det syns vad det står)
Det där är ett starkt tecken på att din gamla häll är 240V. Den pratar bara om fas och nolla, även om det finns 3 plintar för fas i den.

Butikens installatör borde kunna ta sladden från den gamla hällen och flytta till den nya.
 
K Kajsa4321 skrev:
Jag tror att jag köper induktionshäll separat och ber elektriker komma och installera den åt mig. Känns säkrare än att använda butikens installationsservice. Tack för era svar!
Installationsservicen är väl bara att lyfta bort den gamla, lägga i den nya och sätta i stickproppen....

Protte
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Installationsservicen är väl bara att lyfta bort den gamla, lägga i den nya och sätta i stickproppen....

Protte
Om den nya levereras med stickpropp. TS skrev att hon skulle tillhandahålla installationssladd och stickpropp, och då tänker jag att man flyttar den från dem gamla hällen. Levererad dem nya hällen med stickpropp är det nästan bara att plugga in och köra, men man bör väl kolla så att hällen inte använder ugnens fas om de kommer från en trefasgrupp.
 
Hade man gjort så i mitt kök hade installatören smällt den nya hällen. Mitt uttag hade ej nolla dragen. Det är en enkel snabb mätning istället för att hoppas att det är rätt. Speciellt i äldre hus/lägenheter.
 
Därför är vi intresserade om gamla hällen använder nollan, behöver gamla hällen nolla så finns den i uttaget, det är ju liksom provat. Gamla hällen har ju inte släppt ut den magiska röken.

Men en bild på gamla hällens märkplåt skingrar ovetskapen.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.