Ja hörrni, nu behöver jag er expertis..
Vi har rivit all fasad, plockat ut det gamla fönstret, reglat upp för dom nya (två mindre istället för ett stort), och gjort klar all utsida med isolering och fasad och allt därtill. Det var bara att lyfta in fönstren och montera dom och så skulle vi vara klara med den väggen... Men vi inser ju nu att vi räknat fel på karmstorleken som inte är 85cm som vi trodde utan 88cm. Karmarna går precis in i hålet på sidorna (på höjden finns gott om utrymme) man får liksom pressa in fönstret så sitter det där det sitter sen.
Regeln mellan fönstren är 45cm, kan vi ta en mindre regel emellan och ändå få det stadigt?
Eller kan man karva bort nån cm från ”ytterreglarna” för att göra plats, eller försvagas konstruktionen då?
Behöver ju plats för drevning också.

En annan fundering, eftersom att båda fönstren är av samma höjd och har förborrade hål för karmskruv på samma höjd, riskerar man att skruva in skruvarna i det andra fönstret för att det är en så pass tunn regel emellan?

Det är vridbara fönster.
Går det att göra något för att fixa det här eller måste vi riva och börja om?
Väldigt tacksam för all hjälp!

Ps, plasten och isoleringen i hålen sitter bara där provisoriskt för att det inte ska bli kylskåpskänsla här inne ;)
 
  • Väggen inifrån med fönsteröppningar isolerade och täckta med plast, synlig regel i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är skruvhålen verkligen på samma höjd på bägge sidorna?

Jag vet att Elitfönster (original trä med alu.utsida) har hålen på olika höjd, ca 3-4 cm i skillnad. Deras fönster går att skruva ihop med varandra utan att någon skruv tar i någon annan.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är skruvhålen verkligen på samma höjd på bägge sidorna?

Jag vet att Elitfönster (original trä med alu.utsida) har hålen på olika höjd, ca 3-4 cm i skillnad. Deras fönster går att skruva ihop med varandra utan att någon skruv tar i någon annan.
Ja tyvärr sitter dom på samma höjd.
Det är Traryd-fönster jag har.
 
Mina Traryd har skruvarna på olika höjd. Skiljer någon cm bara.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Skruva ihop fönstren utan regeln emellan.
[länk]
Smart! Men kan man isolera på nåt sätt mellan fönstren då? Och det blir inte instabilt?
 
raveper raveper skrev:
Mina Traryd har skruvarna på olika höjd. Skiljer någon cm bara.
Hade ju varit perfekt om mina också hade det, men har mätt och det stämmer på millimetern.
 
Får du i fönstren utan isolering så är ju inte det hela världen.
 
richardtenggren
raveper raveper skrev:
Mina Traryd har skruvarna på olika höjd. Skiljer någon cm bara.
Även mina Traryd, har för mig jag hittade en standard som styr hur hålbilden ska vara, även att på fönster bredare än 1300 så ska det vara hål även på mitten osv.
 
Borra nya hål upp och neråt
 
Om hålbilden är samma, hylsa båda karmar och genomgående maskinskruv och mutter. Om hålbilden inte är samma, hylsa skruv.
 
Traryd har olika höjd på hö och vä sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.