Hej!
Ska göra en enkel (trodde jag) installation av en taklampa i hallen. När jag stängt av ström och undersökt det hela närmare ser jag inte mindre än 6 sladdar. Två bruna, två blå och två jordade. Läst mig till att detta kan vara en s.k kronkoppling? LED lampan av enklare modell vill bli matad med en av varje. Hur gör man då? Behöver jag kontakta elektriker?
 
  • LED-taklampa öppen på trägolv med synliga sladdar: två bruna, två blå och två gröngula för jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur såg kopplingarna ut innan du påbörjade ditt installationsarbete? Hur och var var dessa ledare anslutna?
 
Fairlane
Kablarna som synd på bilden kommer de från taket?
Isåfall så är platsen förberedd för kronkoppling och du har troligen en strömbrytare med två vippor sör att styra detta. Så långt är det inget konstigt, men har själva armaturen stöd för kronkoppling? det ser inte så ut.
Om du vill ha kronkoppling så ser jag två alternativ, 1) byt till en armatur som har stöd för det. 2) bygg om lampan så den har stöd för det
 
  • Gilla
DPP
  • Laddar…
Troligtvis är det kopplat vidare till en annan armatur
Finns det takdosa ovanför?
Armaturen du har verkar inte ha plintar för vidarekoppling
Ta fler bilder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Gissar på att det inte är draget för kronkoppling, behövs sällan dubbla jord och nolla :)
 
E etompau skrev:
Hur såg kopplingarna ut innan du påbörjade ditt installationsarbete? Hur och var var dessa ledare anslutna?
Kablarna var samlade var för sig i blått, brunt och jord. Stack alltså ut från taket när vi köpte huset.
 
DPP DPP skrev:
Kablarna var samlade var för sig i blått, brunt och jord. Stack alltså ut från taket när vi köpte huset.
Det har sannolikt ingenting med kronkoppling att göra, lampan är antagligen vidarekopplad till en annan plats så du tänder 2 lampor med en brytare.

Du skulle behöva dels mäta dig fram till att så är fallet och lokalisera den okända änden så den inte ligger löst någonstans.
 
U Uffe A skrev:
Troligtvis är det kopplat vidare till en annan armatur
Finns det takdosa ovanför?
Armaturen du har verkar inte ha plintar för vidarekoppling
Ta fler bilder
Det finns takdosa ovanför lampan. Lampknapp (enkel) finns i entré/uterum. Men det finns även en inre hall med dubbellampknapp varav den ena knappen är "blind". Kan det vara så att den knappen ska styra lampan i entrén...
 
DPP DPP skrev:
Det finns takdosa ovanför lampan. Lampknapp (enkel) finns i entré/uterum. Men det finns även en inre hall med dubbellampknapp varav den ena knappen är "blind". Kan det vara så att den knappen ska styra lampan i entrén...
ARJU ARJU skrev:
Det har sannolikt ingenting med kronkoppling att göra, lampan är antagligen vidarekopplad till en annan plats så du tänder 2 lampor med en brytare.

Du skulle behöva dels mäta dig fram till att så är fallet och lokalisera den okända änden så den inte ligger löst någonstans.
Den här sitter längre bort i entrén
 
  • Elektriska kablar och ett oupphängt vägguttag mot träbeklädd tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DPP DPP skrev:
Den här sitter längre bort i entrén
Till alla, jag tror att mysteriet är löst, tror att det handlar om en vidarekoppling.
 
  • Elektriska kablar i dosa med vidarekoppling, färgkodade blå, brun, och gulgrön i tak, oskarpt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Dra lite i trådarna så ser du om det rör sig i andra änden.
Jag gissar att man sällan drar för kronkopling idag då det i och med jordkravet inte längre finns någon pinne för kronkoppling i kontakterna. De gamla kontakterna hade två pinnar för tändtråd och en för nollan.
 
DPP DPP skrev:
Hej!
Ska göra en enkel (trodde jag) installation av en taklampa i hallen. När jag stängt av ström och undersökt det hela närmare ser jag inte mindre än 6 sladdar. Två bruna, två blå och två jordade. Läst mig till att detta kan vara en s.k kronkoppling? LED lampan av enklare modell vill bli matad med en av varje. Hur gör man då? Behöver jag kontakta elektriker?
Tack för input och inlägg alla. Det visade sig vara en vidarekoppling och har nu satt lampan i "änden". Stort tack och grymt bra forum för snabb hjälp!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.