Idag hände en konstig grej som jag aldrig varit med om.

Jag var ute i vardagsrummet ensam hemma och höll på att tända en brasa i kaminen.
Rätt som det va så hörde jag en smäll ute i köket och ett rejält pysande ljud (tänk sprinkler som löst ut). Jag rusar in i köket och halkar omkull direkt på ett vått golv, det va som en dimma av vatten som sprutade åt alla håll ända upp i taket.
Det visar sig att det läcker från själva diskmaskinsavstängningen, den har liksom ploppat ut lite i nederkant.

Någon som varit med om nå liknande? Bara sådär helt oprovocerat?! Tänk om man inte va hemma, då hade köket varit totalförstört!
Kan nämna att kranen är 9 månader gammal. Blev installerad av rörmokare när vi bytte kök.

Blandaren är från Tapwell. Nu blir det FM mattsson istället!
Visa bilaga 549400
En svart och kromad kran modell FM Mattsson FME184 för kök, med diskmaskinsavstängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vått köksgolv med vattenläcka från en diskmaskinsavstängning under kran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Inget svar på vad som kan ha skett.

Men den är klassad för 10 bar, provtryck till 16 bar.


Här är en av anledningarna till att ha någon typ av vattenfelsbrytare, helst även med fuktband, samt att man stänger av inkommande vatten (med tex vattenfelsbrytaren) när man lämnar bostaden.
 
Du ska nog kontakta tillverkaren omgående, det är ju ett uppenbart tillverkningsfel.
 
Kommer absolut reklamera Köksblandaren! Men kommer inte installera en likadan igen.

Vattenfelsbrytare är nog inte så dumt! Vågar ju knappt lämna huset nu.
 
Det är väl till rörmokaren han ska felanmäla så kommer han komma utan att gnälla och byta den gratis redan imorgon! (eftersom han köpt blandaren av röris och röris motiverar sina höga materialpriser med garantier )
 
  • Älska
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Det är väl till rörmokaren han ska felanmäla så kommer han komma utan att gnälla och byta den gratis redan imorgon! (eftersom han köpt blandaren av röris och röris motiverar sina höga materialpriser med garantier )
Lite krångligare än så! Blandaren är levererad med köket, men är installerad av rörmokare. Så jag måste reklamera blandaren till köksleverantören. Bra leverantör så tror inte det blir något problem.
 
Såhär gick det!
Tapwell blev väldigt förvånade av vad som hänt och krediterade köksleverantören och jag fick tillbaka pengarna.

Nu sitter det en vanlig FM mattsson där istället. Hoppas den håller nu då! ;)
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
N
Ursäkta för att jag väcker en gammal tråd. Men det är intressant, för exakt det här har hänt med en Tapwell blandare hos oss när vi tyvärr inte var hemma. Väntar just nu på att riva ut hela groventrén då det orsakade vattenläcka i X antal timmar i ett helt nybyggt hus (även tvättmaskin/torktumlare gick sönder). Tapwell var snabba och skickade en ny blandare på garanti, så alltid något. För oss så hade hela tvättmaskinsavstängningen skjutit ut och låg bredvid. Godset såg ut att ha helt enkelt gått av på flera ställen. Då har vi ändå eget vatten med ett maxtryck på endast 3.6 bar, så knappast något högt tryck.

Har Tapwell i hela huset, men numera vattensensorer överallt + automatiskt avstängning av huvudkran om en sensor ger utslag.
 
  • Wow
mexitegel
  • Laddar…
tapwell borde stå för självrisken på vattenskadan oxså
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.