Bästa svaret

Går bra då du har en stadig botten i befintliga glesen , 2 skruv i varje kryss kommer att hålla.

Edit tänk på att flytta ner ev takdosa om det finns.
 
Njurstenen Flank1985 skrev:
Hej!
Jag är mitt uppe i att renovera tjejernas nya sovrum när jag insåg att innertaket av trä jag tänkt montera hamnar på "fel" håll då jag har fått lära mig att tak och golv bör monteras vinkelrätt mot fönstret.
Efter en kortare diskussion med min bättre hälft står det klart att taket ska monteras vinkelrätt mot fönstret trots att glespanelen inte understöder detta. Det är även önskvärt att ej bara lägga ett extra lager glespanel under den befintliga då detta skulle sänka takhöjden till runt 235-236 cm.

Så min fråga är: Har någon en bra lösning på detta eller erfarenhet av liknande problematik? Finns det någon enkel lösning man kan köpa sig till som inte innebär att jag måste stuva in glespanel ovanför befintlig panel och sedan såga småbitar och som jag sedan skruvar ihop med min instuvade glespanel för att således få en glespanel i rätt höjd och på rätt ledd?
[bild]
Fattar inte riktigt frågan? Om du slår dit tvärgående brädor på 22 mm så blir skillnaden i takhöjd 22 mm.

Frugan blir glad och du vet att in i det rummet ska du aldrig när träpjucken är på pga. Risken för skallskador…:rofl:
 
J jonaserik skrev:
Går bra då du har en stadig botten i befintliga glesen , 2 skruv i varje kryss kommer att hålla.

Edit tänk på att flytta ner ev takdosa om det finns.
J jonaserik skrev:
Går bra då du har en stadig botten i befintliga glesen , 2 skruv i varje kryss kommer att hålla.

Edit tänk på att flytta ner ev takdosa om det finns.
Ah men perfekt då har jag en plan och bra tips med takdosan, hade helt glömt att ta med den i beräkningen!
Då blir det en runda till byggvaruhusen imorgon för lite reglar.
Det enda som kvarstår är att Düsseldorf ska få hinna svara ifall han misstänker något annat när det gäller de svarta fläckarna på den gamla ångspärren...
 
Düsseldorff
Njurstenen Flank1985 skrev:
Bra fråga! Vi fick lite lätt panik när vi drog ned innertaket. Dock har vi konstaterat att de svarta fläckarna är vända uppåt, alltså de ligger mot isoleringen och isoleringen ser helt opåverkad ut, samma gäller reglarna, det är endast ångspärren som är fläckig. Våran bästa gissning är att det legat utomhus eller blivit nedsmutsat under montering, men om du har någon bra idé på vad det kan vara och hur oroliga vi ska vara där du gärna säga till, bifogar närbild:
[bild] [bild]
Märkligt. Instinktivt tänker man ju svartmögel men det är det ju uppenbarligen inte. Ser mer ut som färg på närbilderna. Nästan så att man kan tro att plasten är svartprickig från fabrik, eftersom det är så jämnt över hela. Men varför skulle den vara det?

Jag tror inte alls att det är något ni behöver bekymra er över men man blir ju nyfiken.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Düsseldorff
Eller vänta, det måste ha tillkommit efter att plasten sattes upp. På sista bilden ser man inga fläckar där plasten ligger mot regeln. Mystiken tätnar...
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Eller vänta, det måste ha tillkommit efter att plasten sattes upp. På sista bilden ser man inga fläckar där plasten ligger mot regeln. Mystiken tätnar...
Tog en extra check precis, drog ner en bit plast som satt under regeln och så vitt jag kan se sitter det svarta prickar på den plasten också, misstänker att det är kameramannen som gjort ett något sämre jobb än vad som är önskvärt, på bilden nedan kan man se vecket där regeln har klämt fast plasten:
Hand håller upp en bit genomskinlig plast med svarta prickar och veck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Düsseldorff
Jaha, då återstår bara att någon skvätt ner hela plasten med färg eller liknande innan uppsättning (en bedrift i sig eftersom den måste rullas ut först), alternativt att den levererats med fläckar. Sjukt oklart.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Kolla med en roterande laser nivåer på glespanelen så taket är plant.
För nu är det lätt att shimsa för att räta till sättningar i bjälklaget som uppstår med tiden.
Ibland är det lättare att hyvla av en ”bula” neråt än att justera på alla andra ställen.
 
  • Gilla
Njurstenen och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Hur gick det med taket, @Njurstenen ? Bild?
Jag blev riktigt nöjd och tjejerna har inte klagat!
Monterade ett nytt lager med glespanel som jag fäste taket i, slutade med att jag vattenpassade det lite grovt men det räckte.
Tak med ny monterad glespanel och en designerlampa, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väldigt nöjd! :cool:
 
  • Gilla
debjyotipaul och 1 till
  • Laddar…
Njurstenen Njurstenen skrev:
Agree with you, however, we have installed ceilings in the rest of the house perpendicular to the windows, so it is not only my better half who argues for this, it also becomes a discussion to be consistent, this is how it turned out in our bedroom as a reference:
[bild]
hi,

Nice ceiling. What panels did you put?
 
  • Gilla
debjyotipaul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.