Vi håller på att bygga hus och ska ansluta oss till det kommunala V&A nätet. Från början sa de att vi kanske skulle behöva en avloppspump, men sa sedan att det inte skulle behövas. Igår var de vid tomten och grävde och då ändrade de sig, så nu behöver vi en pump! Enligt dem ska vi nu skaffa en pump, se till att det grävs en brunn till den och att någon behörig kopplar in den :-/ Vi ska tack och lov ska vi dela pupen med grannen, så vi inte behöver stå för hela kostnaden själva!
Nu undrar jag om det är någon annan som har någon erfarenhet av detta? Hur har ni gått till väga?

/ Linnepinne
 
vi har en avlopspump sen gamalt som stått i vår torpargrund. Nu byggde vi till källare och då passade jag på att släng ut pumpen i en pumpgrop i gräsmattan. Inga konstigheter men dyrt. Gör så här:

1. Gräv ett stort hål där det passar (när huset om det går) och där det går att få bra fall på avloppet ner mot brunnen.
2. Gräv ett ordenrligt dike från där du ska ha avloppet och där du ska dra tillbaka tryckavloppsledningen.
3. Stapla tex 3 st 1 meters betongringar på varandra i ditt hål.
4. Borra hål för inkommande avlopp, utgående tryckavlopp och ett extra rör för el i betongringarna. (mät noga framförallt på inkommande avlopp i vilken höjd det ska ligga så att det passar med pumpens anslutning.)
5. Gräv ner avloppet
6. gräv ner tryckavloppsslangen
7. gräv ner elslangen.
8. Ring pump firman och be dom komma och koppla in pumpen. En pump går på ca 25 pappa och jobbet tar ungefär 2 dar. (min flytt gick på 40 papp men då fick jag ny utbytespump eftersom den gamla var 15 år)
9. Isolera pumpgropen så bra du kan och sätt in en frostvakt. (min har frusit vid ett tillfälle och då fick jag avlopp upp i källaren)
10. Bajsa

Jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag delade pump med grannen. Visst blir det halva anslutningskostnaden men när pumpen pajar 1 gång i veckan för att nån spolar ner diverse skräp i toan så blir stämmningen lätt lite tråkig i kvarteret.
 
är det någon som vet den ungefärliga strömförbrukningen på sådan anläggningar är ?
 
Jag håller med bmx. Ha grannar på behörigt avstånd. Ha aldrig något tillsammans som kostar pengar och kan gå sönder. /Lantisen:mad:
 
bimbosorken skrev:
är det någon som vet den ungefärliga strömförbrukningen på sådan anläggningar är ?
Pumpen kommer endast att gå några sekunder per dag, pumpen är kanske på 1,7 kW. Förbrukningen blir därför ganska liten. Med frostvakt och dålig isolering blir det dock dyrare. Själv tog jag till en djupare brunn å hoppas på mer "frostfritt"

Måste strömmen ligga på separat anläggning blir det ju extra fasta kostnader, bättre då med enkel strömmätare och göra upp i godo om man nu är flera. Kommer också tyvärr att dela på pumpgrop med allt vad det innebär, den som lever får se :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.