Hej, Ny här på forumet.

Jag skall bygga altan/trädäck i form av ett "L" till min stuga i särna (nära idre). På framsidan av huset lutar marken utifrån huset. 6*2+2*4, 2*4 är sidan där det lutar. Ena bärlinan skall sitta i huset tror jag.

Dilemmat är förstås huruvida man skall gjuta plintar eller inte. Såg en tabell för tjäldjup som sa att tjälen var 2.2 meter(!) Jag kan inte gräva 2.2 meter djupa hål till alla plintarna, tror jag iaf! Det skall till att stugan ligger lite dåligt till - svårt att bära upp utrustning osv(så grävmaskin är inte möj). Tror att marken är sand/sten/skogsmark:confused.

Kan man få bygget stabilt med lecablock? Även där marken lutar? Hur skulle ni ha gått till väga.

(det skall tilläggas att 2.2 meters tjäldjup var på snöröjd mark, och vanligtsvis ligger det ett ganska omfattande snötäcke där på vintern. Har aldrig byggt nått liknande och mitt huvud är fullt av alternativ, plintar, lecablock, färdiga plintar, grus osv....suck!

Snälla, någon som har någon ide om hur man skall genomföra detta bygge.:confused:
 
Hej

Har själv kollat lite på detta i mitt altaprojekt och det man kan göra är att lägga i markisolering i form av callplast. Det man ska tänka på är att cellplasten isolerar 45 grader från kanten. dvs om du lägger isolering 1 meter ut så isolerar den i meter ned och man bör isolera ned till frostfritt (beroende på marken). sedan gjuter man på isloleringen.
 
Har nu mer eller mindre gett upp iden om att få ner plintar. Pratade med en snubbe på statens geologiska institut (eller vad det nu heter) och han underströk vikten av att gräva ner till 2.2 meter.

Ny fråga då, hur skall man göra för att lägga en altan på lecablock, för att få det så bra och stabilt som möjligt?
 
Plintborr?
 
Brummel, läste du överhuvudtaget vad Dregen skrev? Om du isolerar med markisolering behöver du inte gräva alls lika djupt.
 
Jo läste det, men vet inte om det hjälper alltså. Jag är en riktig nybörjare på detta område och när man letar runt på nätet så verkar det inte finnas någon riktigt alternativ till att gräva ner till tjälfritt djup. Finns det någon som har erfarenhet av att isolera på detta sätt?

Men alla förslag är av intresse - vill ju egentligen ha plintar, det känns mycket stabilare, och måste vara bättre i längden.
 
Det hjälper definitivt. Du ska fortfarande gräva till frostfritt djup, men frostfritt djup är inte alls lika djupt om du isolerar.
 
Får nog bli isolering iaf då eller borr.

Läste om den där skurupsborren, verkar defenitivt intressant. Två meter verkar ju ingen konst att borra med den. Under förutsättingen att det inte finns sten dock. Tror ni man behöver en cementblandare om man skall fylla ca: 8st 2 meters hål , eller kan man göra det i skotkärra eller liknande?
 
En blandare är definitivt det bekvämaste alternativet. Att blanda för hand är inte omöjligt, men med den betongmängden hade jag inte rekommenderat det; det är mycket svettigare än man tror......

Betr. jordborrar i allmänhet så är det just sten som är problemet. Sten finns det nästan alltid, och enligt 80/20 regeln kommer Du förmodligen använda 80% av tiden på att få loss de stenar Du stöter på för att komma vidare med borren. Stöter man inte på sten så är det dock VÄLDIGT smidigt att borra förutsatt att det inte är hårdpackad lera.
 
Ja, en jordborr och cementblandare är verkligen att rekommendera. Ang jordborr så fungerar det bra även i lera, man drar upp borren tillsammans med leran lite oftare bara så att inte det blir för tungt.

Plintade mitt förråd med jordborr och altanen med minigrävare.... plintborren var _mycket_ smidigare trots hårdpackad lera.

/L
 
Det enda som skulle vara jobbigt var om jag stötte på sten 1m ner i alla hålen och jag har släpat upp all utrustning i onödan till stugan. Kanske måste släpa med mig en plan "b" också hehehe...vad det nu skulle vara. Lättare om man skall bygga hemma´, då kan man testaborra osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.