Hej!

Fundering kring vinylgolv och originalplast på betongplatta, hus byggt 1976.

Behålla gammal matta (som verkar "ok", men gammal o sliten) direktlimmad på betongen i kök eller riva upp den (och den är limmad med troligen Asbest då det var poppis då?) Är ena frågan.

I resten av huset har man lagt laminatgolv ovanpå (troligen) plast).

Efter att ha läst på en hel del på olika ställen, här finns lite summeringar av expertisen,

https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw2SNOciLFAxAPjKtvW4yxgZ

https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECDEQAQ&usg=AOvVaw23n3luwv5qOgG9hkMhqE4w

Samt en del inlägg i forum, såg även en intervju med någon byggteknik-ingenjör. Har jag fattat som , som att vad/var man läser får man lite olika svar och det finns inga bra gyllene regler.

Pratade med en byggare från PEAB som tyckte man kunde spara mattan som underlag. Även läst att i.o.m riskkonstruktion så kan de vara så att om man byter från det som nu "fungerar" (ingen fukt/fuktskador i huset enl besiktning) till ett nytt system (bortsett från det "bästa", ventilerade golv som tyvärr kostar en del OCH bygger höjd)
Finns risk att man FÅR problem man inte tidigare haft

Så! Om vi utgår från tesen att det är en god idé att spara plastmatta och lägga nytt ovanpå:

I köket låg plastmattan limmad under spis, samt under kyl/frys, annars mot socklarna. Se bild.

Om man vill lägg ett golv "precis på" det gamla, fungerar då klick/flytande? Då har vi problemet att inget golv )bara betong) under diskbänken och diskmaskin.
Hur lösa detta?

Smart att lägga ett "eget golv" (dvs i skarven mellan gamla o nya plastmattan?)? Kan det påverka golvets förmåga att "andas" negativt?

Eller kan man lägga något tunt "ventilerandd lager" direkt på betong där, sedan lägga nytt över hela? (Limmat?) För man kan som jag förstår få problem med flytande golv om det är under köket...
 
  • Kökshörn med skadad originalplastmatta och delvis exponerad betongplatta vid bänkskåp och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
R RicKul skrev:
Om man vill lägg ett golv "precis på" det gamla, fungerar då klick/flytande?
Ja

R RicKul skrev:
å har vi problemet att inget golv )bara betong) under diskbänken och diskmaskin.
Hur lösa detta?
Beroende på hur tjock den gamla mattan är kan man lägga dit en tunn masonitskiva eller något annat som blir tillräckligt mycket rätt höjd och eventuellt lumppapp (1 mm tjock). Viktigt att det inte blir någon sänka under diskmaskinen.

R RicKul skrev:
Smart att lägga ett "eget golv" (dvs i skarven mellan gamla o nya plastmattan?)? Kan det påverka golvets förmåga att "andas" negativt?
Förstår nog inte. Vad för ny plastmatta?

R RicKul skrev:
För man kan som jag förstår få problem med flytande golv om det är under köket...
Det brukar gå bra att lägga flytande golv under bänkskåp som i huvudsak hänger på väggen och med bara enklare stödben, t.ex. Ikeas kök. Det som golvtillverkarna brukar ogilla är att golvet läggs under köksöar där all vikt läggs direkt på golvet, särskilt om man har en stenskiva eller annan tung bänkskiva.

Men visst kan man lägga flytande golv så att det slutar mellan sockeln och skåpsbenen om man föredrar det.

Du har väl kommit ihåg att läsa på branschreglerna från Säker vatten så att du får dit lämpliga plastskydd etc. i tid.
 
  • Gilla
RicKul
  • Laddar…
STORT TACK FÖR SVAR!

BirgitS BirgitS skrev:
Beroende på hur tjock den gamla mattan är kan man lägga dit en tunn masonitskiva eller något annat som blir tillräckligt mycket rätt höjd och eventuellt lumppapp (1 mm tjock). Viktigt att det inte blir någon sänka under diskmaskinen.
Jag undrar dock - en masonitskiva är ju organiskt material och kommer väl att suga upp fukt från betongplattan och därmed orsaka problem? Men man kan kanske använda någon annan tunn platta?

BirgitS BirgitS skrev:
Förstår nog inte. Vad för ny plastmatta?
"ny plastmatta" skulle alltså vara den plasten (vinylen) som ska läggas ovanpå original-matten.

BirgitS BirgitS skrev:
Du har väl kommit ihåg att läsa på branschreglerna från Säker vatten så att du får dit lämpliga plastskydd etc. i tid.
Absolut - därav problem! Antingen får man ju bara köpa vattenläckageskydd (typ plastlådor) att ställa under diskmaskin, kyl och frys - samt lägga en plastmastta i botten på diskbänksskåpet. (Brunn kommer inte fungera men är också ett "bra ifall" men inte "bör"). Eller lägga plastgolv/vinylgolv hela vägen?

Min fråga är egentligen då om man på något sätt kunde sätta plastmatta (fråglimmat mot vägg) under diskbänken, som leder fram vattnet?

Ditt förslag till lösning är om jag tolkar dig rätt alltså:
1) Platta på naken betong (dock osäker på om masonit går använda, eftersom det alltså är platta på mark á la 1976) sedan

a) nytt vinylgolv (limmat mot vägg) på denna platta, fram till framsidan av köksstommen? Hur "möter" golvet som läggs ovanpå det gamla plastgolvet, denna betong-skarv-golvdel så vattnet inte läcker igenom där?

b) nytt vinylgolv (limmat mot vägg) längs hela rummet, limmat ovanpå den gamla mattan?

c) klickvinyl hela rummet, fram till väggen, men skippa en fuktskyddsmatta mot vägg?
 
Redigerat:
BirgitS
Lite svårt att hänga med när du med vinylgolv omväxlande verkar mena matta och klickgolv.

Jag vet inte om en vanlig plastmatta är tillräcklig tät för accepteras som fuktskydd under diskbänksskåp etc. Den är ju inte tillräckligt tät för badrum utan där behövs det våtrumsmatta i stället.

Om du tror att det är tillskjutande markfukt så kan du ju lägga en åldersbeständig plastfolie under masonitskiva, lumppapp etc. Den lilla förändringen av plasttäckt betong lär knappast spela någon roll. Det är nog inte av den anledningen som man inte har plastmatta under bänkskåpen utan det gäller nog snarast att golvläggaren kommer in sent i bygget för att inte snickare mm. ska förstöra golvet efteråt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Lite svårt att hänga med när du med vinylgolv omväxlande verkar mena matta och klickgolv.

Jag vet inte om en vanlig plastmatta är tillräcklig tät för accepteras som fuktskydd under diskbänksskåp etc. Den är ju inte tillräckligt tät för badrum utan där behövs det våtrumsmatta i stället.

Om du tror att det är tillskjutande markfukt så kan du ju lägga en åldersbeständig plastfolie under masonitskiva, lumppapp etc. Den lilla förändringen av plasttäckt betong lär knappast spela någon roll. Det är nog inte av den anledningen som man inte har plastmatta under bänkskåpen utan det gäller nog snarast att golvläggaren kommer in sent i bygget för att inte snickare mm. ska förstöra golvet efteråt.
Nej, jag förstår, ursäkta! Tänker att man är tydlig (men när man "vet vad det handlar om så är det så klart lätt att missa detaljer) men kanske inte helt då...

Men ja, vinyl i form av matta på rulle eller klick, var det jag avsåg men som beskrivet i punkterna ovan...
Sak samma, återigen, stort tack för svar! Du verkar förstå min problematik och har nu svarat bra på.

Så - det borde alltså fungera med masonit+plast under köksbänken (rent höjdmässigt) och klick fram till sockel? Tack.
 
BirgitS
Om du bara ska lägga klickgolvet fram till sockeln är det ju inte nödvändigt att täcka hela ytan under bänkskåpen utan då kan det ju vara som idag. Förutom att du behöver tänka ut om det behövs något just under fötterna för att höjden på bänkskivan ska bli vad du önskar. Däremot om det är vitvaror som står direkt på golvet, t.ex. diskmaskinen så måste de stå på en plan yta så att det går att dra ut dem och vatten under dem rinner fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.