Hej. Jag är fullt igång med att renovera ett gammalt lösvirkeshus som är byggt 1930. Det är ett två våningshus med en murstock som går mitt i huset. Jag bifogar ritningarna på alla våningar om det är till hjälp. Det är på övre plan jag vill riva väggen som är mellan hallen och köket. Det är en vidd på 2,50m. Tittar man på ritningen så är det mellan kyl och skafferiet.

På bottenplan vet jag att väggen mellan båda rummen var bärande då min mormor öppnade upp med hjälp av en stor bärande limträbalk och två pelare. Men det kanske är så att alla väggar är bärande? Har som sagt ingen koll och detta är de enda ritningarna jag hittar efter dem.

Det jag kan se är att väggen jag tänkt riva består av plank/brädor i mitten, så de är inte reglade väggar.

Jag är väldigt tacksam vid svar, om det är någon information jag behöver komplettera med eller var jag bör vända mig till om informationen jag givit är alldeles för bristfällig att ge respons på.

Tack på förhand!
Handritad planritning av ett källarplan i ett hus med märkta rum som "Pannrum" och tydliga vägglinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planritning av övervåningen i ett 1930-tals lösvirkeshus med markerad position mellan hall och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planritning av bottenplanet i ett hus med markerade rum såsom kök, hall och WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det mesta talar för att väggen inte är bärande, men för att vara riktigt säker behöver man se hur taket är byggt. Om det inte finns någon sektionsritning kan det gå bra med utvändiga foton. Huset är ett plankhus. Det betyder att alla väggar (bärande och icke bärande) ovanför källaren är byggda av spontade plankor 2-3 tum (50-75 mm) tjocka och vanligen ca 6 tum (150 mm) breda. De är sammanfogade med många och stora skråspikade spikar. Tar man bort en vägg som inte är bärande kan det ändå saknas en golvbjälke alldeles ovanför väggen. På plankväggarnas insida kan det sitta puts (utanpå spräckpanel och rörning av vassmatta) men också vanlig träpanel eller plywood.
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det mesta talar för att väggen inte är bärande, men för att vara riktigt säker behöver man se hur taket är byggt. Om det inte finns någon sektionsritning kan det gå bra med utvändiga foton. Huset är ett plankhus. Det betyder att alla väggar (bärande och icke bärande) ovanför källaren är byggda av spontade plankor 2-3 tum (50-75 mm) tjocka och vanligen ca 6 tum (150 mm) breda. De är sammanfogade med många och stora skråspikade spikar. Tar man bort en vägg som inte är bärande kan det ändå saknas en golvbjälke alldeles ovanför väggen. På plankväggarnas insida kan det sitta puts (utanpå spräckpanel och rörning av vassmatta) men också vanlig träpanel eller plywood.
Hej och tack för ett utförligt svar. Jag kompletterar med två utomhusbilder på huset om det kommer till hjälp för analysen.
Rödfärgat hus med svart tak och synlig skorsten, parkerad bil framför, omgiven av grönska och grusuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödmålat hus med svart tak och skorsten, terrass med hängande handdukar, gräsmatta och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fotade även vindsvåningen hur den ser ut.
Vindsvåning med snedtak, tapetserad vägg och golv täckt av förvaringslådor och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer även två bilder på själva väggen jag tänkte riva. Väggen som tänkte rivas är den som är tapetserad. Där det är putsat, där är själva murstocken.
Inredning med träpaneltak, vägg med tapet, spegel och dörröppning in till ett rum med renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis tapetserad vägg i ett rum med synlig eldosa och spegel med en gammaldags lampa, indikation på renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack så mycket på förhand. Otroligt tacksam för respons!
 
Ja, bilderna förklarar mycket. Det ska inte vara något problem med att riva väggsnutten. Som alltid när gamla hus är inblandade bör man vara lite försiktig. Det dyker ofta upp överraskningar.
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, bilderna förklarar mycket. Det ska inte vara något problem med att riva väggsnutten. Som alltid när gamla hus är inblandade bör man vara lite försiktig. Det dyker ofta upp överraskningar.
Tack så mycket för din input. Skall riva med försiktighet.
 
J justusandersson skrev:
Ja, bilderna förklarar mycket. Det ska inte vara något problem med att riva väggsnutten. Som alltid när gamla hus är inblandade bör man vara lite försiktig. Det dyker ofta upp överraskningar.
Återkommer lite här med fler bilder. Fick bort en del av panelen till väggen jag tänkt riva. Ser ut såhär nertill och upptill. Kan det vara så att det är lite bärande som du skrev innan. Eller verkar det vara ganska mycket bärande?

Hälsningar
Andreas

Översikt
Delvis avlägsnad väggpanel som exponerar stomme och rörledningar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedtill golvet

Bild av ett avtäckt golv och väggyta med träpanel, rörledningar och delvis synligt regelverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på öppet träbjälklag vid golvet efter borttagning av väggpanel, möjligt bärande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upptill taket
Delvis avlägsnad panel vid golvkant som visar underliggande struktur vid väggrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanfr ingången

Del av en träpanelvägg med borttagen panel nedtill, exponerade trästolpar och genomgående elrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jättesvårt att uttala sig utan att ha varit på platsen. Ritningarna är alltför amatörmässiga för att ge vägledning. Väggarna kan ha en stabiliserande funktion utan att vara bärande. Väggen är en vanlig plankvägg. Så sr de ut bärande eller ej. Var fförsiktig.
 
Hej @justusandersson ! Jag har en fråga, vi har ett väldigt likt hus som TS har och om man tittar på den bilden som visar vilken vägg TS vill ta bort så ser man ett snedtak i ett intillliggande rum. Det ser precis likadant ut hos oss, förutom att vi hade en liten kattvind inne i rummet med snedtak. Det var spontade plankor som fäste in snett in i taket. Så vårt snedtak syntes ungefär 30-40 cm. Kattvindsväggen stod på kottlingar mellan reglarna i princip, eftersom reglarna gick på fel håll jämfört med hur väggen stod.
En sådan vägg kan väl omöjligt ha varit bärande? Den väggen är borta sedan 2 år och jag har inte märkt att något säckat ihop, men tanken slog mig nu när jag såg denna tråd.. :D

EDIT: Värt att notera är att trappen upp till övervåningen saknar stöd i form av en kattvindsvägg, likaså ett annat rum på motstående del i huset. Däremot finns det ytterligare en kattvind i snett motstående rum på övervåningen.
 
Kattvindsväggar innehåller ofta stödben till takstolarna. Stödbenens uppgift är dels att minska högbenens spännvidd dels att hjälpa till att föra ner taklaster via golvbjälkarna och bärande väggar. Eftersom takstolar och golvbjälkar ofta låg på olika inbördes avstånd behövdes det som du kallar för kortlingar. Om du har tagit bort stödben har högbenen utsatts för störrelaster. Antingen så har de varit överdimensionerade eller så har inte snölasterna kommit upp i sitt maximala värde.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Kattvindsväggar innehåller ofta stödben till takstolarna. Stödbenens uppgift är dels att minska högbenens spännvidd dels att hjälpa till att föra ner taklaster via golvbjälkarna och bärande väggar. Eftersom takstolar och golvbjälkar ofta låg på olika inbördes avstånd behövdes det som du kallar för kortlingar. Om du har tagit bort stödben har högbenen utsatts för störrelaster. Antingen så har de varit överdimensionerade eller så har inte snölasterna kommit upp i sitt maximala värde.
Okej, intressant. Två av fyra väggar på övervåning saknar kattvind, borde inte dom också vara utsatta i så fall? T.ex. upp för trappen. Vinden har reglar som är fästa mellan takreglarna är värt att nämna också. Om den varit bärande, vad kan man göra nu för att i så fall stödja? (Jag tror dock inte den varit bärande med tanke på hur den var infäst. Den var alltså infäst ca 30 cm från reglarna på vinden. Så väldigt hög kattvind kan man väl säga.)


Här är en tråd där vi jobbar med väggen i fråga, men det ger kanske inga ledtrådar direkt. Väggen var tidigare infäst ca 30 cm från överdelen av taket, som sagt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/atgaerder-vid-borttag-av-kattvind.336233/
 
Redigerat:
Det brukar sällan vara helt symmetriskt.
 
J justusandersson skrev:
Det brukar sällan vara helt symmetriskt.
Nu förstod jag inte riktigt? :)
 
Om två av fyra väggar på övervåning saknar kattvind så är ju lösningen från början inte symmetrisk.
 
J justusandersson skrev:
Om två av fyra väggar på övervåning saknar kattvind så är ju lösningen från början inte symmetrisk.
Ah okej, jag förstår. Men om man skulle ta och avlasta takreglarna något, vad bör man göra? Nu sitter det träpanel på väggen hela vägen upp till taket. Tidigare har det förresten stått garderober genom kattvinden i en herrans massa år, eller rättare sagt, kattvinden har väl varit ett förvaringsutrymme/garderob till ett sovrum.
 
Det är svårt att ge bra råd utan att veta hur det ser ut. Du kan alltid avvakta några snöiga vintrar och se hur det verkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.