Hej
Jag har en inbyggd hängränna vid ett eternittak. Funderar på att ta bort den, den är så besvärlig att rensa och det har regnat in i vardagsrummet då det varit sopp, och istället låta regnet komma ner på altantaket där det sen finns en hängränna. Vad tror ni om det?
Med vänlig hälsning, Mona
 
Vi tror att det behövs bilder.. Men tror inte det är en bra idé utan att bygga om mer om det ser ut som jag tror
 
Vad menar du med att bygga om mer?
 
Som sagt...
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vi tror att det behövs bilder
Utan bilder kan vi bara gissa. Det kan se ut på många olika sätt i detaljutformningar, mtrl och mått. Utan att veta exakt så går det inte att svara. Beroende på alla olika detaljutformningar, mtrl och mått så är vissa lösningar bra och andra dåliga.
 
M Mona Nilsson1 skrev:
Vad menar du med att bygga om mer?
Ja om det regnar in när det är stopp i den, hur blir det då när man tar bort den..
 
Hej och tack för svaret
Jag har kommit fram till att den måste vara kvar, får bara se till att det aldrig få bli stopp i den. Har också kommit fram till att det måste göras ett stuprör vid den andra sidan också. Det finns alltså bara stuprör vid ena sidan. Om det skulle bli ett störtregn igen, vilket det troligtvis blir, så kan regnet rinna av vid två stuprör. Då måste man göra hål i hängrännan, som är fyrkantig och inte rundad, vad sätter man i hålet? Jag har bara sett på nätet att det finns delar till rundade hängrännor, som man sen kopplar till ett stupröret. Stupröret får sen gå ut i trädgården en bit ifrån huset.
 
Då är det troligen en gesimsränna, som är platsbyggd, då finns det inget som passar
Plåtslagare falsat dit rörstosar i en sådan
 
Funkar det att sätta ett galler över den som minskar risken för stopp?
 
J jonaserik skrev:
Vilka mått är det på rännan , kanske någon här som kan passa [länk] , Gör ett runt hål och ta en polygrip och bocka ner kanterna, det brukar bli bra och inga grader blir som skit kan fastna i.
(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.