Har precis fått taket till en lillstuga renoverat, dvs tegelpannorna nerplockade, gamla spåntaket som var dåligt togs bort, ny råspont spikad och därefter underlagspapp, läkt och pannorna tillbaka. Fann att underlagspappen lagts vertikalt, alltså från nock och neråt, istället som jag själv tycker är rätt,horisontalt, nederst först och sedan överlappande uppåt. Finns det försvar för att lägga u-pappen som de här snickarna gjort? Eller är det fog för att underkänna jobbet?
 
Märkligt, normalt lägger man alltid, som du säger, underlagspappen horisontellt. Har du frågat snickarna varför de gjort så? Vet du vad det är för kvalitet på pappen och om det är självklistrande kant? Vad har du för lutning på taket?
 
Pappen har inte självklistrande kant, men de kan ha använt klister, har inte kollat det (än) Takvinkeln vet jag inte, det är en minst 150 år gammal stuga på ca 40 kvm bottenyta, ser tidstypisk ut. Min misstanke är att det är av okunskap men jag vill vara säker på att det inte kan anses rätt innan jag klagar på jobbet.
 
Klaga kan du absolut göra, eller i alla fall ifrågasätta. Sen tror jag säkert att det fungerar ändå, i alla fall om de har klistrat och överlappat våderna tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.