Hej!

Sten har nu varit med oss ett år och det är nog snart dags att byta borste och filter.

Har ni några bra tips på var man hittar originaldelar till ett bra pris, eller piratdelar som är av vettig kvalitet?
 
"Vanliga" butiker för originaldelar, typ NetOnNet, Elgiganten, mistore.se, osv. Annat finns på Amazon, men kvalitén där är högst varierande.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kan väl lägga till att för egen del (Ecovacs iofs) vågar jag inte -- med undantag för moppdukar -- köpa annat än original. Det finns för många historier på nätet om skrapade trägolv pga ickeroterande borstar, trasiga hjul, maskiner som blir överhettade pga strul med filter och whatnot. Så ofta byter man inte de delarna tänker jag.
 
  • Gilla
Elefant och 1 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Kan väl lägga till att för egen del (Ecovacs iofs) vågar jag inte -- med undantag för moppdukar -- köpa annat än original. Det finns för många historier på nätet om skrapade trägolv pga ickeroterande borstar, trasiga hjul, maskiner som blir överhettade pga strul med filter och whatnot. Så ofta byter man inte de delarna tänker jag.
Precis därför det antigen får vara vettiga pirat (kan man byta lite oftare) eller original.
Till vår Neato vi hade innan så behövde man även byta batteri, det blev snabbt billigare att köpa en ny.
 
  • Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Vi har Stens kusin Lisa hemma hos oss sedan nån månad tillbaka. Hur ser Stens borste och filter ut nu? Behöver du byta gummisnurran också?
 
Huvudborsten börjar bli lite sliten, sidoborsten kan säkert funka ett tag till, filtret är lite svårare att säga, jag misstänker att det är dags att byta iaf ( alla har gått 1-2ggr över rekommenderat byte).
 
Netonnet hade ok pris på original senast jag köpte.
Annars har jag köpt filter och borstar på Wish.
Kvalitén varierar stort på piratboratarba men det är ok vad man får med tanke på vad man betalar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R
Köpte filter till min gamla från AliExpress, de var inget vidare. Man hörde hur den fick kämpa för att suga.

Till s5 Max köper jag bara original. Blåser igenom filtret då och då med tryckluft då också.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kör tryckluft på burk för att rensa filtret emellanåt(orkar inte traska bort till garaget).
Tyvärr fastnade en vaxkrita i borsten en gång, sen dess är filtret lite lätt vaxat. :rolleyes:
 
Köper alla slitdelar på Amazon. Moppdukarna kör jag i tvättmaskinen en gång i veckan. De håller länge....
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Köper alla slitdelar på Amazon. Moppdukarna kör jag i tvättmaskinen en gång i veckan. De håller länge....
Hur ofta mopptorkar du om du kör dukarna 1 gång/vecka? :surprised:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur ofta mopptorkar du om du kör dukarna 1 gång/vecka? :surprised:
Varje dag i köket.
 
Nån som har koll på filtren original jämfört med pirat.
Jag har ett originalfilter och 2 pirat.
Dom ser likadana ut förutom att original bara har det vågiga filtret medans pirat har ytterligare ett fint filter på insidan.
Resultat att det fastnar mycket fint mjöligt damm mellan det fina filtret och det vågiga.
 
Lånar tråden lite.
S5 Max eller S6 Pure, vilken hade ni valt?
Skiljer en hundring i pris.....
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Lånar tråden lite.
S5 Max eller S6 Pure, vilken hade ni valt?
Skiljer en hundring i pris.....
Vi köpte en S5Max i början på året. Mycket nöjda. Inte helt lätt att avgöra skillnaderna mellan modellerna...
Det verkar vara våtmoppningen som är något utökad/bättre på S5Max.
https://www.gearbrain.com/roborock-s6-pure-vs-s5-max-2645936933.html.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.