Det finns dyraste lyx lampor som jag har sett på google. Det är personlig smak och sånt.
Om det är dyrt lyx då köp istället vanlig lampor exempel Ikea är billigare och kostar inte mycket att betala exempel 10 - 20 tusenkronor material och arbete.
 
  • Gilla
Erkerk
  • Laddar…
S
C cajsastinab skrev:
Hej, jag har förstått att en "normal" elinstallation kan gå på ca 1000 kr/kvm.
Vi gör nu en tillbyggnad om 93 kvm och har fått en kostnadsuppskattning på ca 187.000-250.000 kr och det känns helt absurt. Elektrikern som givit detta har vi jobbat med förut och har en relation med. Jag frågade hur det kan komma sig att det blir så dyrt och han hävdar pga några spottar (7 st i köket), 2 st lampor på en loftvägg, belysning inne i walk-in-skafferi, plejd, integrering mot befintlig elcentral och utbyggnad av denna.
Är detta rimligt tycker ni? Vad ska jag göra?
Mvh Cajsa
Det låter fullständigt orimligt.

För dessa pengar är jag fanimig nästan villig att bosätta mig på hotell och utföra hela din elinstallation oavsett vart i Sverige det är :)
 
  • Gilla
Betaversion och 6 till
  • Laddar…
C cajsastinab skrev:
Hej, jag har förstått att en "normal" elinstallation kan gå på ca 1000 kr/kvm.
Vi gör nu en tillbyggnad om 93 kvm och har fått en kostnadsuppskattning på ca 187.000-250.000 kr och det känns helt absurt. Elektrikern som givit detta har vi jobbat med förut och har en relation med. Jag frågade hur det kan komma sig att det blir så dyrt och han hävdar pga några spottar (7 st i köket), 2 st lampor på en loftvägg, belysning inne i walk-in-skafferi, plejd, integrering mot befintlig elcentral och utbyggnad av denna.
Är detta rimligt tycker ni? Vad ska jag göra?
Mvh Cajsa
Tycker du ska anlita en riktig elektriker som mig:cool:
 
S SueCia skrev:
Det låter fullständigt orimligt.

För dessa pengar är jag fanimig nästan villig att bosätta mig på hotell och utföra hela din elinstallation oavsett vart i Sverige det är :)
Frågan är då om du är behörig eller hempulare
 
Körde löpande på utbyggnad på 100 kvm ett plan med ett badrum. 4x fönsterspottar, 5x spottar i badrum. Rikligt med eluttag och dimmer på alla spottar och utomhusbelysning (plejd) landade på ca 50 000kr (klart 2021)
Så ja det låter vansinnigt dyrt.
 
  • Gilla
Betaversion och 8 till
  • Laddar…
S
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Frågan är då om du är behörig eller hempulare
Varken eller, jag är auktoriserad AL ;)
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 6 till
  • Laddar…
Bowman
Utbyggnad på 50kvm 2 år sen.
Stor firma.
Allt arbete och material, badrum och kök i utbyggnaden.
Ca 60.000:- kostnad.
 
Väldigt DYRT tycker jag. Vi har själva gjort en tillbyggnad på ca 90 m2 nettoyta i två plan.

Vi har installerat två undercentraler, frånskiljare (för att kunna koppla över mellan nät och eget diesel-elverk), överspänningsskydd mot blixtar i huvudcentralen, 100 spottar (220v LED), 15 uttag, spishäll, fläkt, kyl/frys, diskmaskin, dimrar m.m. för 75.000:- Spottarna, överspänningsskyddet och undercentralerna var eget material. Spottarna satte vi upp själva, men elektrikern kopplade in dem.

Ta in fler offerter är mitt råd. Speca NOGA vad du vill ha gjort och vilka material/märken du vill ha, annars är det ju omöjligt att ge en fast offert.
 
S SueCia skrev:
Varken eller, jag är auktoriserad AL ;)
Enligt många på forumet behöver man inget kunna om el bara för att man är behörig:crysmile:
 
  • Gilla
rickardsuzuki och 1 till
  • Laddar…
S
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Enligt många på forumet behöver man inget kunna om el bara för att man är behörig:crysmile:
u=i*r

Behöver jag säga mer?
 
  • Gilla
David.LK och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
u=i*r

Behöver jag säga mer?
Va? Vad är det:surprised::thinking:(y):crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
N
För 10 år sedan gjorde vi en lite större elinstallation. Vi tog in ett par offerter. Lägst pris var 20000kr och högst pris var 180000kr. I slutändan valde vi ingen utav dem, utan valet föll på en elfirma som tog det på löpande räkning. Tror det slutade på ca 35000kr.

Med det sagt kan offerter skilja rejält. Mitt tips är höra med fler installatörer och ta in flera offerter.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Elfirman kanske inte är jättesugna på jobbet och tar i med saltad offert för att avskräckas.
 
  • Gilla
Fredrik Mannen och 1 till
  • Laddar…
C cajsastinab skrev:
Hej, jag har förstått att en "normal" elinstallation kan gå på ca 1000 kr/kvm.
Vi gör nu en tillbyggnad om 93 kvm och har fått en kostnadsuppskattning på ca 187.000-250.000 kr och det känns helt absurt. Elektrikern som givit detta har vi jobbat med förut och har en relation med. Jag frågade hur det kan komma sig att det blir så dyrt och han hävdar pga några spottar (7 st i köket), 2 st lampor på en loftvägg, belysning inne i walk-in-skafferi, plejd, integrering mot befintlig elcentral och utbyggnad av denna.
Är detta rimligt tycker ni? Vad ska jag göra?
Mvh Cajsa
Räkna såhär: kostnad för spots och allt annat materiel + 1000kr/timman under pandemitider. Gilla läget - utbud och efterfrågan.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Va? Vad är det:surprised::thinking:(y):crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Är du seriös? Inte hört talas om URI? Fan har hänt med kompetensen i det här landet?
 
  • Haha
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.