Hej, jag läste någonstans att det går bra att måla kapslingen på en gammal diazed central.

Jag undrar om man får göra det själv, vad ska man i så fall använda för färg? Jag tänker att sprayfärg för metall borde vara bäst, men det känns som att man borde skruva bort kapslingen och måla den på annan plats, men då kommer väl behörighetsfrågan in i bilden eller? För jag tänker att det kan vara dump att spruta sprayfärg direkt på centralen när den är inkopplad.

Tänker också att man vid målning behöver lossa märkningar och sätta tillbaka dem efteråt, och det är också en sak jag funderar på om det är tillåtet.
 
Lägg fokus på om det är säkert eller ej i stället för om det är regelmässigt rätt.
Bryter du inkommande ström och skruvar av kåpan, sprayar den och sätter tillbaka och slår på strömmen så är det ingen fara. I alla fall om du inte är mycket vårdslös i hanteringen vid åter montaget. Märkningarna kan du ta bort och ev ersätta med snyggare märkning på eller vid sidan av centralen.
 
E elmont skrev:
Lägg fokus på om det är säkert eller ej i stället för om det är regelmässigt rätt.
Bryter du inkommande ström och skruvar av kåpan, sprayar den och sätter tillbaka och slår på strömmen så är det ingen fara. I alla fall om du inte är mycket vårdslös i hanteringen vid åter montaget. Märkningarna kan du ta bort och ev ersätta med snyggare märkning på eller vid sidan av centralen.
Jo, jag tänker inte spruta brandfarlig gas på en central som är spänningssatt. Tyvärr kommer jag inte åt mätarskåpet så kan inte bryta inkommande matning, utan bara bryta huvudbrytaren i centralen och då finns det ju fortfarande spänning på plintarna vid den, så jag är osäker på om det är säkert att skruva bort kåpan om jag inte kommer åt att bryta elen I mätarskåpet. (Jag bor i bostadsrättslägenhet, och mätarskåpet är låst, och jag tror inte göreningen öppnar det åt någon som inte är elektriker, så vida jag inte drar en huvudsäkring först.)
 
Är centralen fackmannamässigt utfört så är det ingen fara att ta av kåpan så länge huvudbrytaren är avslagen.
 
  • Gilla
Gramphos
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Jo, jag tänker inte spruta brandfarlig gas på en central som är spänningssatt. Tyvärr kommer jag inte åt mätarskåpet så kan inte bryta inkommande matning, utan bara bryta huvudbrytaren i centralen och då finns det ju fortfarande spänning på plintarna vid den, så jag är osäker på om det är säkert att skruva bort kåpan om jag inte kommer åt att bryta elen I mätarskåpet. (Jag bor i bostadsrättslägenhet, och mätarskåpet är låst, och jag tror inte göreningen öppnar det åt någon som inte är elektriker, så vida jag inte drar en huvudsäkring först.)
Om mätarskåpet faktiskt är låst med nyckel och inte bara typ trekantsnyckel så hade jag frågat styrelsen eller fastighetsskötare, om ni har det, och helt enkelt sagt som det är. Det är ju ingen förändring av elanläggningen du ska göra.
 
C
A Ansharx skrev:
Är centralen fackmannamässigt utfört så är det ingen fara att ta av kåpan så länge huvudbrytaren är avslagen.
Viss försiktighet anmodas dock. Det är inte alla gamla huvudbrytare som har beröringsskyddade plintar, så helt riskfritt är det inte.
 
C cpalm skrev:
Viss försiktighet anmodas dock. Det är inte alla gamla huvudbrytare som har beröringsskyddade plintar, så helt riskfritt är det inte.
Eller ens alla gamla huvudbrytare i diazedcentraler som fungerar riktigt. Så det skadar inte att kolla det med.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Jo, jag tänker inte spruta brandfarlig gas på en central som är spänningssatt. Tyvärr kommer jag inte åt mätarskåpet så kan inte bryta inkommande matning, utan bara bryta huvudbrytaren i centralen och då finns det ju fortfarande spänning på plintarna vid den, så jag är osäker på om det är säkert att skruva bort kåpan om jag inte kommer åt att bryta elen I mätarskåpet. (Jag bor i bostadsrättslägenhet, och mätarskåpet är låst, och jag tror inte göreningen öppnar det åt någon som inte är elektriker, så vida jag inte drar en huvudsäkring först.)
Du ska ha tillgång till din huvudsäkring du ska inte behöva kalla på någon som har jour bara för att du skulle råka bränna en huvudsäkring.
Det är normalt ingen risk med att ta av kåpan men en viss försiktighet krävs inte mist då kåpan ska återmonteras
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Nu när jag är säker på att jag kan ta loss kapslingen, kommer ju följdfrågan. Vad borde jag ha för färg?

Jag tänker att jag vill ha en ganska matt vit färg, men kanske inte kritvit. Någon som vet om jag behöver spraya med primer, eller om jag direkt kan nåla med slutfärgen? Den ska ju inte sitta utomhus så rostskydd är ju inte viktigt.
 
tommib
Kör med Biltemas hobbyfärger. Jag har nyligen målat en del med dem och de funkar bra. Slipa, prima och färdigmåla. Du kanske får ha kåpan av någon dag för att hinna med torktiderna.

Färgerna finns i alla möjliga kulörer, bl.a. antikvit (S0502-Y).
 
  • Gilla
Gramphos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.