Hej. Ska sätta upp nytt köksskåp över ventilationen till min köksfläkt som sattes dit på 80-talet.
Eftersom jag ändå snyggar upp - är det bra att byta ut brandisoleringen/ullet? Tycker det sitter lite sådär....
Eller bäst att bara låta det sitta? Bor i flerfamiljshus. Tack på förhand. .
 
  • Gammal brandisolering kring köksfläktventilation i behov av uppdatering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två flexibla metallkanaler för ventilation omgivna av äldre brandisolering som ser slitet ut mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal brandisolering av ull med sliten skyddsväv och hål runt en ventilationstrumma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten gammal brandisolering nära ventilation i kök med synlig trådnät och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla brandisoleringsmaterial kring köksfläktsventilation i flerfamiljshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ditt egna kök så behöver inte imkanalen vara isolerad om den inte passerar flera brandceller.

Brandisoleringen sitter kanske bara där för att kunna montera brännbart material närmare imkanalen.


Sen ska vägguttaget sitta fast på väggen å inte hänga löst som det gör nu. Kablarna till/från kopplingsdosan ska vara klamrade på väggen.
 
Tack Demmpa.

Fasiken va bra, Så jag kan ta bort isoleringen som syns på bild? Det verkar vara ytterligare i taket, men det bryr jag mig inte om, det kan vara där.

Vägguttaget satt fast på skåpet som jag tagit bort, men ska sätta fast på väggen nu. Även kablarna som du nämner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.