Hej!
Vi har kommit till vårt sommarhus, eldat i spisen och allt var ok. Dagen efter gör vi samma sak och efter ett tag ser jag att dörren till spisen blivit rosa (jag tror det är mässing, min man envisas vid koppar - bild nedan) Kan någon klok person veta orsak till detta fenomen? Ser ut som om någon målat på dörren. Hur blir jag av med det? Går det ens?

Bakgrundfakta: spisen finns på bv. Två dagar senare utfördes sanering av krypgrunden. Vet ej vilket medel men det luktade klorin i hela huset så vi fick vädra mkt.

Spiseldställets dörr med delvis rosalackerad yta som kan vara mässing eller koppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Så tänker vi också. Konstigt att det kom dagen efter.
Kan man bli av med detta eller ska jag leta efter ny lucka?
 
Nu vet du ju iaf att det är mässing ;-)
 
  • Gilla
erik147 och 1 till
  • Laddar…
:rofl:(y)
 
Putsa med autosol kanske?
 
Kan detta fungera? Undersöke, tack!
 
C
M MayaP skrev:
jag tror det är mässing, min man envisas vid koppar
Mässing = koppar + zink. Koppar är en halvädel metall och reagerar inte lika lätt som zink, så vid korrosion blir kopparen kvar i metallisk form och zinken angrips. Så på sätt och vis har ni båda rätt.

Det går att polera bort, men kräver enligt min erfarenhet rätt aggressiv polering. Det går att använda vanlig polerpasta direkt, men det kan bli väldigt jobbigt. Jag skulle rekommendera att använda Scotch-brite slipdukar (inte kökssvamps-varianten alltså): https://www.paintpro.se/slippapper-och-kapskivor/slipduk-polerduk
Finns även i olika rondeller för maskinpolering.

Kanske börja med fin, sen mycket fin, ultrafin och avsluta med polermedel. Kan tyckas jobbigt att behöva polera flera gånger, men det är oändligt mycket lättare än att börja med ett alltför fint korn.
 
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
Wow! Tusen tack!!(y)
 
Hand håller en rosa mässinglykta med hamrad yta vid ett fönster, poleringsresultat efter husmorsknep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej! Jag undrar om ni löste ”problemet” och vilket knep ni använde?
Jag har polerat med husmorsknep, två lyktor som min man sa var koppar men nu är lyktorna rosa som eran lucka. Jag gillar det inte. Så jag tror det är mässing.
 
Kim Hansson Kim Hansson skrev:
[bild]

Hej! Jag undrar om ni löste ”problemet” och vilket knep ni använde?
Jag har polerat med husmorsknep, två lyktor som min man sa var koppar men nu är lyktorna rosa som eran lucka. Jag gillar det inte. Så jag tror det är mässing.
Hej! Jag har inte hunnit göra något mer men tänkte ta tag i det nästa vecka. Återkommer bums!(y)
 
Toppen! Tack ☺️
 
Hej Kim!
Nu har jag kämpat med mina dörrar och efter ett litet tag ser resultatet ut såhär: Metallisk dörrlucka med spegelreflektion, ännu ej färdigpolerad, med etsade dekorationer i hörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ser skillnad, eller hur?:)
Obs! Ej färdigt polerat!

Jag har använt Glanol, inhandlad i en butik i Sthlm.
Tub med Glanol metallpolish på ett trägolv, använd för att polera dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Wow vilken skillnad! Ska nog inhandla den där. Tack för din uppdatering!
 
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
Kim Hansson Kim Hansson skrev:
Wow vilken skillnad! Ska nog inhandla den där. Tack för din uppdatering!
Öppen spis med eld i ett vitt rum, insatsens dörrar delvis öppna och speglar rummets interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.