Jag blev en sensommar uppringd av en klient, som jag tidigare hjälpt inför domstol någonstans i Skåne. Han var mycket upprörd.

Du kan läsa artikeln här: Advokaten som ”gängade sig”
 
  • Gilla
Petam
  • Laddar…
M
Smart av klienten att sabotera låset och byta stolparna till några som inte gick att ta ur innan synen...
 
  • Haha
  • Gilla
dargoball och 4 till
  • Laddar…
Jag är mest nyfiken på hur konstruktionen av gängade staketribbor/staketstolpar ser ut med den beskrivning som givits i artikeln.
 
  • Gilla
Alti och 7 till
  • Laddar…
G Guson skrev:
Jag är mest nyfiken på hur konstruktionen av gängade staketribbor/staketstolpar ser ut med den beskrivning som givits i artikeln.
Jag fattade inte heller det! Och hur hade de fått fast ribborna?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
En tanke från frukostbordet…

Man blir som lite nyfiken på vad respektives advokaters arvoden landade på. Hade det kanske täckt kostnaden för ett utbyte av grind till en en lösning med ev fjärrkontroll/appstyrning. Kanske tom hade blivit en slant över till en trevlig grillstund för att ”bygga broar”. Skillnaden är kanske vad man har som mål, att bråka eller att fokusera på problemet och komma fram till en bra lösning med god grannsämja på köpet utan extra kostnad. Om alternativet till ovan är gissningsvis två feta arvoden till respektive advokater, en irreparabelt usel grannrelation parterna emellan så vet jag vad vilket alternativ jag hade valt. Detta även om grinden skulle kosta någon tusenlapp utöver kostnaden för denna tvist. Med reservation för att inte sitta på all information såklart
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 8 till
  • Laddar…
Att det alltid skall föreslås fika och trevliga grillstunder. Det är väl helt uppenbart att vägägaren hatar herrgårdsägare ? Han ville inte ha en grind som var lättöppnad, han ville paja möjligheten för andra att nyttja vägen.
 
  • Gilla
  • Älska
erkka och 5 till
  • Laddar…
S SnK skrev:
En tanke från frukostbordet…

Man blir som lite nyfiken på vad respektives advokaters arvoden landade på. Hade det kanske täckt kostnaden för ett utbyte av grind till en en lösning med ev fjärrkontroll/appstyrning. Kanske tom hade blivit en slant över till en trevlig grillstund för att ”bygga broar”. Skillnaden är kanske vad man har som mål, att bråka eller att fokusera på problemet och komma fram till en bra lösning med god grannsämja på köpet utan extra kostnad. Om alternativet till ovan är gissningsvis två feta arvoden till respektive advokater, en irreparabelt usel grannrelation parterna emellan så vet jag vad vilket alternativ jag hade valt. Detta även om grinden skulle kosta någon tusenlapp utöver kostnaden för denna tvist. Med reservation för att inte sitta på all information såklart
Ibland.... ibland är detta med att komma överens tyvärr inte ett alternativ ☹️
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Att det alltid skall föreslås fika och trevliga grillstunder. Det är väl helt uppenbart att vägägaren hatar herrgårdsägare ? Han ville inte ha en grind som var lättöppnad, han ville paja möjligheten för andra att nyttja vägen.
Nu vet jag inte om det alltid föreslås fika och trevliga grillstunder men som jag skrev, ”Med reservation för att inte sitta på all information såklart” det framgår inte vad som föranlett detta ”hat” som du förklarar det som och du kanske har mer information än den som framgår. Nu var det inte bara en grind som monterades utan även staket enligt texten. Det framgår inget som talar varken för eller emot behovet av att skärma av med diverse staket och grind. Utan att ha läst domen så verkar fokus att ha legat på hur lätt/svåröppnad aktuell grind var. Som tidigare sagt så reserverar jag mig mot att inte ha all information. Att föreslå ”fika, fredspipa eller vad det nu kan vara” ska väl ses som en metafor med att försöka nå en fredlig lösning istället för att börja kriga. Jag kommer alla dagar i veckan förespråka fredliga lösningar framför det motsatta. Alla gånger går det uppenbarligen inte men det ändrar inte min inställning.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
P
Det framgick lite dåligt av kåseriet vilket problem som grinden påstods lösa. Ridhusföreningen kunde väl knappast motivera den nya grinden med att den ville hindra Blåes klient att köra på vägen?
 
  • Gilla
Wezz och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.