Min sambo och jag köpte en lägenhet som vi nu håller på att renovera. Vi bor i lägenheten och vi har möblerat den (om än inte färdigt), men det sätter så klart gränser för vad som kan göras. Fräsning/spårning i betongvägg är inte något man normalt gör i en bebodd bostad, har vi förstått. Vi är överlag utomordentligt nöjda med allt jobb som våra hantverkare har gjort, men installationen som blev klar idag i vardagsrummet (se bild) blev inte snygg. Elektrikern gjorde sitt jobb exakt enligt instruktionerna ska understrykas, så ingen skugga där. (Helt och hållet mitt ansvar.) Men vad skulle man kunna ha gjort istället? Jag vet inte varför det finns en kabel från eluttaget. Tidigare fanns det en tvåpolig strömbrytare som var infälld i väggen. Vi ville ha denna tvåpoliga strömbrytare utbytt till två dimmrar. Vi fick veta att dessa skulle behöva monteras utanpå men resultatet blev lite väl "utanpåliggande". Tacksam för tips och förslag till förbättring!

Två utanpåliggande dimmerströmbrytare på vit vägg bredvid en dörr och en tavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Henrikrso76 skrev:
Min sambo och jag köpte en lägenhet som vi nu håller på att renovera. Vi bor i lägenheten och vi har möblerat den (om än inte färdigt), men det sätter så klart gränser för vad som kan göras. Fräsning/spårning i betongvägg är inte något man normalt gör i en bebodd bostad, har vi förstått. Vi är överlag utomordentligt nöjda med allt jobb som våra hantverkare har gjort, men installationen som blev klar idag i vardagsrummet (se bild) blev inte snygg. Elektrikern gjorde sitt jobb exakt enligt instruktionerna ska understrykas, så ingen skugga där. (Helt och hållet mitt ansvar.) Men vad skulle man kunna ha gjort istället? Jag vet inte varför det finns en kabel från eluttaget. Tidigare fanns det en tvåpolig strömbrytare som var infälld i väggen. Vi ville ha denna tvåpoliga strömbrytare utbytt till två dimmrar. Vi fick veta att dessa skulle behöva monteras utanpå men resultatet blev lite väl "utanpåliggande". Tacksam för tips och förslag till förbättring!

[bild]
Varför frästes det inte in en rotdosa bredvid den befintliga?
 
E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför frästes det inte in en rotdosa bredvid den befintliga?
Missade du ordet 'betongvägg' i rubriken?
 
E Emil_K skrev:
Missade du ordet 'betongvägg' i rubriken?
Vad har det med saken att göra?
Har varit med den största firman Bravida och gjort det i betong så vad är probemet?
 
tommib
Problemet är, som TS beskrev, att lägenheten är möblerad och att fräsning i betong tenderar att vara en skitig historia.

Visst går det att göra med en rejäl dammsugare och dammkåpa men det blir sannolikt betongdamm på sakerna ändå.

TS, som svar på frågan så har du två alternativ

1. Fräs in en spårdosa bredvid ursprungsdosan och acceptera att ni får tömma åtminstone känsliga saker ur rummet och betala hyra för en redig dammsugare.

2. Installera bara en dimmer, då ryms den i aktuell dosa. Möjligen kan man installera en krondimmer med push istället men det beror på effekten på ljuskällorna som ska dimmas.

3. Acceptera att det ser ut som det gör

Varför det går en kabel nedåt är svårt att svara på utan att se vart den går. Kanske matar den ett eluttag? Elektrikern har nog inte satt den där för skojs skull iaf. Man kan möjligen ifrågasätta varför den inte går längs med fodret men det kan ha en helt rimlig förklaring som vi inte ser på bilden.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E
Det är klart att det GÅR, men gemene man kanske inte är beredd att slänga in pengar på att även få dit en håltagare en halv dag, med maskinkostnader dessutom, som ska plasta igen för att sen stå och såga och bila. Bara för att få dit en rotdosa.

Helt plötsligt kostade de där dimrarna 10.000:- istället för 2.500:-

Det bästa hade ju varit att sätta en krondimmer med två återfjädrande brytare (kron)
 
H Henrikrso76 skrev:
Min sambo och jag köpte en lägenhet som vi nu håller på att renovera. Vi bor i lägenheten och vi har möblerat den (om än inte färdigt), men det sätter så klart gränser för vad som kan göras. Fräsning/spårning i betongvägg är inte något man normalt gör i en bebodd bostad, har vi förstått. Vi är överlag utomordentligt nöjda med allt jobb som våra hantverkare har gjort, men installationen som blev klar idag i vardagsrummet (se bild) blev inte snygg. Elektrikern gjorde sitt jobb exakt enligt instruktionerna ska understrykas, så ingen skugga där. (Helt och hållet mitt ansvar.) Men vad skulle man kunna ha gjort istället? Jag vet inte varför det finns en kabel från eluttaget. Tidigare fanns det en tvåpolig strömbrytare som var infälld i väggen. Vi ville ha denna tvåpoliga strömbrytare utbytt till två dimmrar. Vi fick veta att dessa skulle behöva monteras utanpå men resultatet blev lite väl "utanpåliggande". Tacksam för tips och förslag till förbättring!

[bild]
Ja känslan blir ju lite att man är på en vårdcentral med installationen.
 

Bästa svaret

Om det nu sitter en befintlig dosa under dessa, varför är det i så fall draget en kabelkanan nedåt från den utanpåliggande dosan? (Eller har ni satt ett uttag på väggen nedanför dimrarna där det inte fanns något innan?)

Be elektrikern att sätta dit en trådlös vridratt från plejd och en krondosdimmer med vridadapter i dosan med en gemensam tvåfacksram.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Stort tack för alla goda tips! Särskilt det sista var intressant. Jag har skrivit upp det.

Sedan finns det så klart en gräns för hur mycket en dimmerinstallation får kosta, men något måste göras eftersom den sitter på en plats där den blir extremt synlig.

Kabeln under går till ett nyinstallerat eluttag. Jag tror eventuellt att den kan ha att göra med att det saknades jordning i rummet.
 
H Henrikrso76 skrev:
Kabeln under går till ett nyinstallerat eluttag. Jag tror eventuellt att den kan ha att göra med att det saknades jordning i rummet.
Om det saknas jordning eller ej borde inte spela någon roll. (Men det är bra att jorda om ni ändå gör om mycket av elen.) Det bör i normalfallet vara möjligt att dra fram jord till befintliga dosor i befintliga invändiga rör. Men om det är ett NYTT uttag så finns det ju ingen dosa eller rör och då blir det utanpåliggande kabel (eller kanal som i ert fall) från närmsta dosa och ett utanpåliggande uttag nere på väggen.

Det finns en risk att ni måste ha en viss förhöjning av dimmrarna för att den kabeln ska kunna gå som den går. (Det borde gå att borra genom väggen diagonalt från röret in i dosan och peta in lite slang eller rör mellan kanalen och dosan för att slippa det, men det är inte säkert att det är något som elektrikern vill göra.)
 
G Gramphos skrev:
Om det saknas jordning eller ej borde inte spela någon roll. (Men det är bra att jorda om ni ändå gör om mycket av elen.) Det bör i normalfallet vara möjligt att dra fram jord till befintliga dosor i befintliga invändiga rör. Men om det är ett NYTT uttag så finns det ju ingen dosa eller rör och då blir det utanpåliggande kabel (eller kanal som i ert fall) från närmsta dosa och ett utanpåliggande uttag nere på väggen.

Det finns en risk att ni måste ha en viss förhöjning av dimmrarna för att den kabeln ska kunna gå som den går. (Det borde gå att borra genom väggen diagonalt från röret in i dosan och peta in lite slang eller rör mellan kanalen och dosan för att slippa det, men det är inte säkert att det är något som elektrikern vill göra.)
Så här ser det ut nu. Mycket bättre. Blev något från Plejd.

(Tyvärr slocknar den ena armaturen varje gång jag tänt den, men det får elektrikern och jag reda ut imorgon. Beror antagligen på överbelastning eftersom det 18x15W glödljus i den. Kanske måste köpa LED-lampor för 3.000. Vill inte ha tillbaka den gamla dimmerlösningen.)

Vägg med strömbrytare från Plejd, ramad tavla och en spegel som reflekterar ett rörigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Henrikrso76 skrev:
Så här ser det ut nu. Mycket bättre. Blev något från Plejd.

(Tyvärr slocknar den ena armaturen varje gång jag tänt den, men det får elektrikern och jag reda ut imorgon. Beror antagligen på överbelastning eftersom det 18x15W glödljus i den. Kanske måste köpa LED-lampor för 3.000. Vill inte ha tillbaka den gamla dimmerlösningen.)

[bild]
Ja, det är nog överbelastning. Plejds krondimmer klarar laster på upp till 100W per kanal. Och du har 270W på en av kanalerna. Om du prompt vill ha glödljus så behöver du nog en separat dimmerpuck Dim01 (klarar upp till 300W) till den (som kan kopplas in i takdosan vid lampan och styras från den som satts vid lampknappen). Men byt till led så sparar du energi och slipper göra om installationen igen.
 
H Henrikrso76 skrev:
18x15W glödljus i den. Kanske måste köpa LED-lampor för 3.000
FLOS/Sarfatti?

dom här är väldigt snarlika originalglödljusen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4999737

kostar 750 för 18 stycken...
 
  • Gilla
Henrikrso76
  • Laddar…
harka harka skrev:
FLOS/Sarfatti?

dom här är väldigt snarlika originalglödljusen: [länk]

kostar 750 för 18 stycken...
Ja, det är den från Flos, men det är den minsta versionen så det är "bara" 18 lampor. Jag lyckades faktiskt hitta samma lampa som återförsäljaren hade lite billigare på nätet. Men stort tack för tipset ändå! Hade jag hunnit läsa det så skulle jag sparat ytterligare. Men jag är nöjd ändå, för elektrikern är den dyraste av alla hantverkare vi anlitat och det känns onödigt att låta elektrikern lägga tid på att optimera ljuskällorna. ;-)
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.