Hej! Fick precis bergvärmepumpen installerad (Daikin Geo 3). Vi är igång med att dimensionera radiatorrör rätt men har just nu underdimensionerade och lite för få element. Pumpen stänger av om flödet är för lågt (varför) så jag får köra på helt öppna.

En fråga, hur tyder man siffrorna på bilden? Framledningstemperatur el-patron och kompressor är ungefär lika mycket. Vad betyder det? För inte kör väl elpatronen?

Kölmediet är nästan i samma temp som framledningen, är det rätt eller betyder det att radiatorvattnet inte avger tillräckligt (överhettning?).

Helt nybörjare på bergvärme, tacksam för råd.
 
  • Display på en bergvärmepump som visar temperaturvärden för utomhus, varmvatten, framledning, returledning och köldmedium.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danii KD skrev:
Hej! Fick precis bergvärmepumpen installerad (Daikin Geo 3). Vi är igång med att dimensionera radiatorrör rätt men har just nu underdimensionerade och lite för få element. Pumpen stänger av om flödet är för lågt (varför) så jag får köra på helt öppna.

En fråga, hur tyder man siffrorna på bilden? Framledningstemperatur el-patron och kompressor är ungefär lika mycket. Vad betyder det? För inte kör väl elpatronen?

Kölmediet är nästan i samma temp som framledningen, är det rätt eller betyder det att radiatorvattnet inte avger tillräckligt (överhettning?).

Helt nybörjare på bergvärme, tacksam för råd.
Men går kompressor? Känns som kölbärarpumpen står still men är den inte inställd på el-patron?
 
C
D Danii KD skrev:
En fråga, hur tyder man siffrorna på bilden?
Nu gissar jag, men elpatronen ligger väl i serie efter värmeväxlaren ("kompressorn") på framledningen.
Så jag antar att siffrorna visar är-värden efter värmeväxlaren och efter elpatronen. Eftersom de är lika så innebär det alltså att elpatronen inte arbetar just nu.
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Har pratat med Daikin och skrivit till mig se parentes nedan.
(Maskinen mäter 3 temperaturer. Returtemperatur samt framledning kompressor och framledning elpatron.
Då patronen sitter efter kompressorn så kommer vattnet att vara några tiondels grad kallare efter patronen om den ej är tillslagen. Detta pga att vattnet kyls av på sin väg igenom maskinen.
En temperaturskillnad upp till 1 grad kallare efter patroenen än från kompressorn är helt normalt om patronen ej är tillslagen.
Om patronen är aktiv så kommer du få en temperatur på 3 - 6 grader varmare än kompressorn normalt.
I information/ställdon ser du precis som du säger om patroenen är aktiv och med vilken effekt.)
 
Redigerat:
Tryck på Givare se bild nedan. Digital display som visar temperaturer för utomhustemperatur, varmvatten, och värmepumpsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tryck på Ställdon se bild nedan. Skärmdump av kontrollpanel för värmesystem som visar status för cirkulationspump, kompressor, 3-vägs ventil, elpatron, och kylpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Intressant för har inte sett sån hög köldtemperatur tidigare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
G Gaston11 skrev:
Tryck på Givare se bild nedan.[bild]
Tryck på Ställdon se bild nedan.[bild]
Tack så mycket :D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.