Hej! Jag planerar ett skotergarage till stugan för 2 skotrar som skall gå att köra ut var för sig på ett smidigt vis på vintern utan att man skall behöva ta ut båda samtidigt så att säga. Vilka mått bör man hålla sig till så att det inte blir för litet och trångt .. ?

Funderar dels på en variant med dubbla dörrar så att det går att köra igenom det. ( Dörrar på gavlarna), och dels funderar jag på en variant med portar på ena långsidan, dvs då får man backa ut skotrarna.

Som sagt, vilka mått är bra att ha i åtanke så att det inte blir för trångt, men samtidigt byggbart och att det inte ser konstigt ut..?

Ser fram emot svar, och idéer ..
 
Mitt släp är 185x320 och jag får på 2 långa skotrar men jag måste ju backa på en så för ett garage är det väl i minsta laget

Runt 2.5x3.5m så finns det ju lite plats runt om och ska man skruva så får man köra ut en.
 
  • Gilla
Dpm75
  • Laddar…
Beror väl på vilka skotrar du har!! 2 st elan 250 så behöver du inte stort. 2 st commander 800 så behöver du ju dubbla storleken!

Du frågar i princip hur långt ett snöre är!
 
Jag hade byggt 3x4 meter. Beroende på vad du har för skoter så vill man iaf ha 130cm bredd per skoter, om du inte har en 36" framvagn på båda. Men jag hade oavsett byggt efter 2st breda maskiner.
Sen är det bara en fördel om du får in soppadunkar och lite annat som kan tillhöra skotrarna också.
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Bygg så du får in framtida pulkor eller slädar, är ett elände o ha dom ute.

Så 3x6 meter hade jag nog byggt, kan mäta hur lång en brännan pulka om du inte har en o mäta efter.
 
  • Gilla
Dpm75
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Bygg så du får in framtida pulkor eller slädar, är ett elände o ha dom ute.

Så 3x6 meter hade jag nog byggt, kan mäta hur lång en brännan pulka om du inte har en o mäta efter.
Ja, det är lite så jag tänker, brukar alltid bli för litet efter ett tag.

Jag funderar på att köpa en attefallstomme och göra ett 30m2 skotergarage, men då blir portar på långsidan istället vilket gör att man får backa ut och inte köra igenom ( pga möjlig placering på tomt). De stommar jag tittat på är 7,2 x 3,9. Låter det som en ok idé, eller ?
Det känns så nu men ...

Nån som har erfarenhet av attefallstomme/byggsatser, är det en bra idé eller är det bättre att köpa virke löst ?
 
Dpm75 Dpm75 skrev:
Ja, det är lite så jag tänker, brukar alltid bli för litet efter ett tag.

Jag funderar på att köpa en attefallstomme och göra ett 30m2 skotergarage, men då blir portar på långsidan istället vilket gör att man får backa ut och inte köra igenom ( pga möjlig placering på tomt). De stommar jag tittat på är 7,2 x 3,9. Låter det som en ok idé, eller ?
Det känns så nu men ...

Nån som har erfarenhet av attefallstomme/byggsatser, är det en bra idé eller är det bättre att köpa virke löst ?
På 30kvm ska du ju rymma 2 skotrar och allt man kan tänka sig till dom, vi byggde hos svärföräldrarna ca 50kvm för alla skotrar och pulkor. Tror vi har 5skotrar och 2 pulkor där inne.

Ska du köra in på långsidan så skulle jag sätta en rejäl port so man inte behöver knixa för att få in och ut dom.

Gällande byggsats eller ej, man sparar nog en fin slant om man är händig och kan bygga själv.

Dock lär det ta bra mycket mer tid i anspråk att bygga från lösvirke
 
  • Gilla
Dpm75
  • Laddar…
De längsta skotrarna är 3,40-3,60 långa så det bör man ha.
Öppning på båda sidor är mycket mycket bra trots att alla skotrar idag har backväxel.
Det drar dåligt bakåt så den dan golvet är halt, marken utanför är hal eller då Gud har släppt till flera meter puder så vill man köra framåt. Tänk alla gånger man stått halvvägs ute eller inne och bara slirat med en tung klumpeduns som biter sig fast i golvet. 76mm kammar och 150 hästar är inget värt då.
Bredd 130 cm per skoter. 180cm bör räcka om man vill stuva 2st skavfötters.
Samtidigt är det bra att slippa klättra in till skotern och att en alltid måste backas in.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Annars så backar man alltid in så man kan köra ut framåt.
50kvm då är det en rejäl byggnad som drar iväg i pengar, men det är klart att det vore toppen.
 
Ett annat tips är skjutdörrar. Jag har det på mitt skotergarage och ler lite elakt varje gång grannen måste skotta 3ggr mer än mig för att få upp vanliga dörrarna i lämplig vinkel
 
  • Gilla
Dpm75 och 1 till
  • Laddar…
Vart det nåt garage? Är inne på samma dilemma, hur stort ska man bygga :thinking: Man vill ju inte klättra in.
 
R Revoman skrev:
Vart det nåt garage? Är inne på samma dilemma, hur stort ska man bygga :thinking: Man vill ju inte klättra in.
Hej, nej det har inte hänt nåt ännu. Vi har målat huset i sommar, så det har inte funnits tid att göra nåt. Frågan är dock mer aktuell nu då jag har råkat köpa skoter.. :/
En temporär lösning måste ordnas , vet inte hur ännu..?
Men på sikt får det bli en riktig bod med portar i gavlarna + dörr på långsidan. Vi har tittat på lämplig plats i stugan..
 
Hej

Det finns ett alternativ som man kan överväga, för att ha skoter, pulka, släpvagn mm.
Beroende på utrymme runt huset, stugan eller som vi har en gård med gott om utrymme.
Rundbåge hall som ofta används inom lantbruk.
De är gröna eller röda i plåt ofta 5x6 meter (30 kvm) kan även köpas lite större och med port om man vill ha det.
Detta är mycket enkelt och snabbt att montera upp.
www.raisab.com
Flyttbart vindskydd - RAIS AB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.