Hej,

Jag håller på att bygga en upphöjd säng till en av sönerna med förvaring samt koja under. I kojan har jag tänkt att sätta dit en Philips Hue Lightstrip som jag har liggandes, att kunna byta färg i kojan tror jag han kommer tycka är en rolig detalj.

Nu kommer dock mitt problem, jag skulle vilja ha en fysisk kontrollenhet som gör att man kan tända och släcka samt byta färg, gärna med ett RGB-hjul. Jag har testat alla möjliga sökord på Google för att hitta något som skulle passa tillsammans med Hue men hittills gått bet. Jag har både någon gammal telefon samt en gammal surfplatta som man skulle kunna använda men i så fall skulle jag vilja kunna låsa enheten till att bara kunna styra ljus, inte kolla Youtube mm. Det har jag isf ingen kunskap inom, kan man lösa det?

Man skulle ju även kunna köpa en ny "Lightstrip" av annat märke med fjärrkontroll till om det inte går att lösa på annat sätt. Typ något liknande denna: https://www.clasohlson.com/se/Utbyggbar-LED-list-RGBW-6-m,-Co-tech/p/Pr367974000

Är det någon här som har lite koll på detta och kommer på någon bra lösning på problemet?
 
Maalox
Vad du skulle kunna göra att är skaffa deras "dimmer switch" vilken tillåter dig att förprogrammera 5 till 6 olika färgteman som du kan växla emellan med en enkel knapptryckning. Utöver dessa kan du med switchen stänga på/av samt dimma.

Jag kör dessa i alla rum där jag har hue lights. Kostar under 200sek och kräver ingen kabeldragning. Batteriet räcker i flera år enligt anvisningarna.

Edit: ovan förutsätter att du kör allt vi en Hue's hub. En sådan kostar runt 500sek och hanterar upp till 50 hue lights.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Vad du skulle kunna göra att är skaffa deras "dimmer switch" vilken tillåter dig att förprogrammera 5 till 6 olika färgteman som du kan växla emellan med en enkel knapptryckning. Utöver dessa kan du med switchen stänga på/av samt dimma.

Jag kör dessa i alla rum där jag har hue lights. Kostar under 200sek och kräver ingen kabeldragning. Batteriet räcker i flera år enligt anvisningarna.

Edit: ovan förutsätter att du kör allt vi en Hue's hub. En sådan kostar runt 500sek och hanterar upp till 50 hue lights.

Ja det är ingen dum idé, det skulle kunna bli aktuellt om det inte finns något bättre alternativ. Tyvärr är det ju inte fullt så flexibelt som jag hade önskat om man kunde få en kontroll med ett färghjul likt i Hue-appen.

Vilken kontroll använder du?

En Hue hub har jag sedan tidigare, tror jag till och med har två. :)
 
Maalox
C C_M_G skrev:
Vilken kontroll använder du?
Den här -- finns hos alla större kedjor
 
Maalox Maalox skrev:
Den här -- finns hos alla större kedjor
Ah okej, det var den du tänker på, tack för länken! Då antar jag att du menar att man får enkel-, dubbel- eller trippeltrycka på de två programmerbara knapparna för att komma åt ens förprogrammerade teman?
 
Maalox
C C_M_G skrev:
Ah okej, det var den du tänker på, tack för länken! Då antar jag att du menar att man får enkel-, dubbel- eller trippeltrycka på de två programmerbara knapparna för att komma åt ens förprogrammerade teman?
Du har 4 knappar, den längst ner där det står ”Hue” är ämnat för förutbestämda teman. Som grundinställning ser min ut enligt nedan, men du kan enkelt ändra dessa till önskat tema (önskad färg). Så tryck en gång = blå, en gång till = röd, en en gång till = gul och så vidare. Värt att nämna är att du enkelt kan ta loss dosan och bära med dig den som en fjärrkontroll, om barnen vill hänga i sängen och byta färg te.x.
 
  • Skärmdump av belysningsstyrningsapp med Hue-knappinställningar för olika färgteman vid tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.