Elinstalleraren skrev:
jag håller faktiskt på och tillverkar en liknande solfångare dock utav ett färdigt värmebatteri för ventilation. kan skicka lite bilder till dig på den.
ska som du, bygga in den i frigolit isolering och glas på ovansidan, dock isolerar plexi bättre, men den åldringsbeständiga kostar hemskt mycket så jag har bestämt mig för glas.
Blir tacksam för alla bilder och idéer. Den modul jag bygger nu skall jag utrusta med expansionskärl och termostat. Dom delarna samt värmeväxlaren och cirkulationspump ser jag som en engångskostnad. Jag skall bygga minst 2 moduler till som skall parallellkopplas med denna.

Har du några funderingar kring värmeväxlaren och pumpen? I mitt fall blir lyfthöjden c:a 1 m och pumpen borde kunna ha låg effektförbrukning.

Sen kommer ju också frågorna om hur man installerar pumpen. Måste den ha fast installation med kontaktor o prylar för att kunna styras av en styrenhet som jämför pooltemp. med solfångartemp. Vet du något om den delen? (tänker på ditt användarnamn).

Alve
 
LUDDET skrev:
Blir tacksam för alla bilder och idéer. Den modul jag bygger nu skall jag utrusta med expansionskärl och termostat. Dom delarna samt värmeväxlaren och cirkulationspump ser jag som en engångskostnad. Jag skall bygga minst 2 moduler till som skall parallellkopplas med denna.

Har du några funderingar kring värmeväxlaren och pumpen? I mitt fall blir lyfthöjden c:a 1 m och pumpen borde kunna ha låg effektförbrukning.

Sen kommer ju också frågorna om hur man installerar pumpen. Måste den ha fast installation med kontaktor o prylar för att kunna styras av en styrenhet som jämför pooltemp. med solfångartemp. Vet du något om den delen? (tänker på ditt användarnamn).

Alve
jo jag ska igentligen värma varmvatten med min.
ja pumpen bör anslutas genom kontaktor och motorskydd. men det senare.
jag kommer att styra min pump genom en temperaturgivare uppe på panelen som känner av om det vattnet är varmare än det i tanken, och då startar pumpen.
sedan kommer jag ha min acktank som växlare, en stor tank med olika kopparslingor för de olika värme skikten.
expansionskärl komemr jag ha på alla kretsarna.
kan maila dig lite mer information när allt kommer igång *längtar*
 
Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden och din hemsida, men två saker slår mig som viktiga för att få god effektivitet på solfångaren:

1. Någon anordning som ser till att panelen håller sig vinkelrät mot solinstrålningen. Man kan tänka sig en enkel lins+mask+filter-anordning som lyser på ett antal fotoceller, placerade kring en ring. Fotocellerna kan styra två elmotorer som vrider varsin gängstång.

2. Återstrålningen (Stephan-Boltzmanns strålningslag) Går ut på att ett strålningsutbyte sker mellan alla kroppar. Om solen går i moln, kommer panelen att stråla ut värmeenergin ganska snabbt. Den utstrålade energin är proportionell mot T upphöjt till 4. Temperaturen sjunker således snabbt i början. Det är därför viktigt att hålla ned temperaturen på panelen. Det ställer krav på att värmeväxlaren är tillräckligt stor.
 
mattiasp skrev:
Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden och din hemsida, men två saker slår mig som viktiga för att få god effektivitet på solfångaren:

Din fuling! Locka inte in mig på såna områden. Jag förstår precis vad du menar och jag är inte helt främmande för elektroniska och mekaniska finesser för att optimera.

Men! Men! Den hemska miljön.

Då ungomarna hoppar i poolen och gör vad som kallas "bomben".

Bomben: Hoppa högt. Dra upp knäna till hakan. Lås hela arrangemanget med armarna runt benen. TJOFF!! Tsunamivågen kommer och dränker omgivningen i klorhaltigt vatten.

Hur skydda elektronik och gängstänger?
 
Någon som har erfarenhet av plastmattor för solfångare och var man kan köpa det för do-it-yourself. Det skall vara för ett öppet system för pool. Likaså undrar jag var man skall leta efter styrautomatik för solfångare.
Det finns ju en uppsjö av leverantörer men man vill ju kapa onödiga mellanhänder.
 
Milkshaken
Har läst hela tråden nu, och det är intressant.
Vill dock med all respekt för Luddet ändå säga,,,är det värt allt jobb för en pool?

Jag har PEM-rör. ca. 20kvm upplagt på garagetaket snyggt och prydligt.
Plåttak är det och svart dessutom. i somras var det utan täckning en värmeförlust på ca, 2 gr. på natten. vi hade ett snitt på ca. 25 gr från mitten av Juli, (Då vi flyttade in) till mitten av sept.

Allt är kopplat med kulventiler Alltså avstängt eller PÅ ... Vi har en 8x4x1,5= 48Kbm Pahle´npool med stort sandfilter och en 950 watts pump.

Jag är övertygad om att vi skulle kunna höja tempsnittet fgenom att täcka mera med täcket..
Tilläggas ska att i början på augusti, fick vi ett läckage nedanför Breddavloppet. då stod pumpen stilla i ca, 3 dagar och jag fick fylla på med ca.7 kbm vatten. Ja kallt såklart.

Iår ska vi täcka poolen i princip varje dag för att se om det blir någon skillnad.
Jag har även en 9Kw värmare till poolen men hade den inte igång en sekund.

Och jag kan intyga att koppar INTE är nån bra förening om poolvattnet ska passera.
För det första var det i en kopparkoppling som satt mellan Breddavloppet och Pem röret som hade frätt sönder.. (Rörmokaren jag köpte kopplingen hos sa att man får räkna med att det räcker i typ 6 år med koppar. Han hade inget syrafast hemma i den diemensionen)

För det andra så var det just en blondin som badade, och hon blev grön i håret..:)

Men jag sak fortsätta kolla tråden så jag får se resultatet.
 
[

Och jag kan intyga att koppar INTE är nån bra förening om poolvattnet ska passera.
För det första var det i en kopparkoppling som satt mellan Breddavloppet och Pem röret som hade frätt sönder.. (Rörmokaren jag köpte kopplingen hos sa att man får räkna med att det räcker i typ 6 år med koppar. Han hade inget syrafast hemma i den diemensionen)

För det andra så var det just en blondin som badade, och hon blev grön i håret..:)

Men jag sak fortsätta kolla tråden så jag får se resultatet.[/QUOTE]



Tillbaka efter en resa nu skall jag ta tag i bygget igen. Som jag alltid har sagt: Aldrig poolvatten genom koppar!

Snart tar vi första doppet!

Alve
 
Hej.

Har med stort intresse läst igenom denna tråd, mycket intressant bygge.

Hoppas att du får ut bra effekt ur din panel när den blir klar.
Gissar att du har beräknat värmeväxlaren rätt, då det kan vara svårt att få ett flöde igenom primär och sekundär som stämmer bra så att du håller solfångaren "igång" så länge som möjligt under dagen.
Har själv funderat mycket på hur jag ska få ner kostnaden på uppvärmningen och samtidigt värma den på ett miljövänligt sätt och då är ju solfångare det enda alternativet.

Har kikat på Faffcos solfångare, men deras princip är ju nästan likvärdig som att lägga ut pem-slang så dessa har jag hoppat över.

Såg i senaste vi i villa en solfångare som heter x-flow, någon som vet något om den?
 
Pool Store - Swimmingpool bygga pool swimmingpool poolvärmepump poolduk Pooltak Liner Sandfilter Solfångare Värmepump pooltrappa Poolskydd Poolöverdrag poolskydd poolpump

Här har dom värmeväxlare ivf.

En tanke....läste någonstans om radiatorer(vattenelement), skulle det inte gå att lägga ett gäng sådana på tex garagetaket, svartmålade då. Ev. med en ram och en glasskiva över.....

Man har alldeles för lite tid för såna här trevliga projekt.

För egen del så föredrar jag att bygga/få den byggd i rostfritt, sysslar själv med elpolering av RF stål så det kan bli både snyggt och effektivt.

Välkommen
 
Tack för tips! Skall kolla samtliga.

Den modul som jag snart har klar skall utrustas med expansionskärl och termostat. Jag har tänkt mig att placera ett grovt rör på ovansidan där vattnet kan expandera. På det rörets översida en kort rörstump med ett mässingnät där vatten kan fyllas på. Måste se till att inga föroreningar kommer in. Smala rör i absorbatorn.

Skissen visar att endast den sista pluggen är definitiv. Skall bygga ytterligare 3 moduler som placeras till vänster om den befintliga och parallellkoppla dem.

Återkommer snart med olika mått samt priser på plåt mm.
 
  • Solfångare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aluminiumplåten kostade 544:-. Den räcker till 2 moduler. Standardmåttet var 2500x1250mm. 0,7 tjock. Jag bad dem klippa till två st 1 kvm bitar på följande sätt: Först 2 st 10 cm breda remsor över hela längden samt en 5 cm-remsa för att komma ner till 1 m kvar.

Därefter två klipp på andra ledden för att få 2 st 1 kvm rutor. Resterande i 1 m långa 10 cm-remsor.

Det hela gick mycket snabbt och kostnadsfritt. Det resulterade i både bottnar och sarger för två moduler.

Jag klädde lådans sidor med 1m-remsor och över och underdel med en av de långa remsorna. Dessa remsor bockade jag med 10 cm överlapp och lade på lite silikon innan jag skruvade.

I lådans sidor gjorde jag urtag (ej hål) för absorbatorns matarrör. Absorbatorn skall visserligen provtryckas och det är inte meningen att den skall ut igen. Men, men ni vet hur det är. Bäst att göra det hela servicevänligt. Gjorde urtagen för en lutning av absorbatorn på 1%. (1 cm från mittläget).

Expansionsdelarna och termostaten skall monteras innan jag rengör absorbatorn och målar. Alla delar vill jag ha anpassade först, även gummilister och glas. Det hela skall lätt kunna plockas isär och sättas ihop.

Söker fortfarande lämplig pump.

Tacksam för alla tips!!

Några nya bilder nu på poolsidan
Gummipackning och glas snart
 
Jag har provtryckt elementet med kommunala trycket i 10 min. Förberett för termostat och monterat ett lutande grövre rör för expansionsutrymme. Vattenpåfyllning skall ske i röret på högsta punkten.

För utseendets skull ville jag inte sätta dit en större burk. Kanske måste göra det ändå om vattnet förbrukas snabbt. Det skall ju dock cirkulera så kallt vatten att det inte bör bli någon avdunstning förutom rena kokningen om pumpen stannar (när pumpen stannar).

Har tänkt mig att använda en enkel termostat. De jämförande termostaterna blir för dyra.

Ser mig om efter gummipackning till glaset. Bör finnas hos Mekonomen.

Är fortfarande villrådig när det gäller val av pump.

En ny bild på solsidan. Notera det lutande röret på ovansidan.
 
Lägger upp en större bild. Detaljerna syns dåligt på "solsidan". Rördetaljerna upptill till höger: Övre är dykrör för termostaten nedre är utgång till värmeväxlaren.

Klicka på bild så blir den större.
 
  • Inpackad-i-frigolit2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledsen att komma med nya påhitt nu, men jag kom att tänka på ett alternativt sätt att göra en solfångare. Skulle man inte kunna snickra ihop någon plywoodkonstruktion enligt principen nedan?
 
  • solfangare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mattiasp skrev:
Ledsen att komma med nya påhitt nu, men jag kom att tänka på ett alternativt sätt att göra en solfångare. Skulle man inte kunna snickra ihop någon plywoodkonstruktion enligt principen nedan?
Hej!

Ser smart ut tycker jag. Då skulle jag nog be plåtis att böja en aluminiumplåt. Kanske en standardlängd delad på mitten. Men hur skall man behålla eller öka glansen. Det kanske dessutom skulle gå att glasa in och isolera baksidan.

Plywood utomhus brukar spricka och knasa till sig för mig.

Man kanske kunde ha två ihoplödda rör så att även returen från värmeväxlaren får sig en uppvärmning. (I st.f. att isolera returledningen och gå på i rörets start)

Spännande idé. Här finns plats för mängder av förslag. Expansion, pumpplacering etc, etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.