Hej,
Som jag uppfattar det, är man tvungen att ha en godkänd avloppslösning för att få bygglov.

Men om man vill bygga ett fritidshus och kan vara utan sådan standard som vatten inomhus och toalett ett tag (för att invänta bättre tider...) - är det möjligt att få bygglov för sådant hus även om avloppslösning då får vänta?

Min fundering är om man i stället kan vänta några år och göra en lösning i separat stuga med vatten och ev. toalett, som man vid det tillfället söker bygglov för.

Brukar kommuner godta uppgifter om att man inte ska dra in vatten och ha utedass vid sin behandling av bygglovet och hur brukar besluten bli?

Kanske är detta tokigt tänkt av någon anledning. Jag mottar tacksamt alla svar i ämnet.
 
Hmm, hur menar du ?
Att få lov att bygga ett fritidshus utan vatten med torrdass bör nog inte vara ett problem i de flesta kommuner.

Att däremot få lov för permanent boende utan VA vet jag inte om det går- men slå en signal till din kommunds handläggare och fråga...

/K
 
För mig är detta en djungel och jag har fått för mig att man absolut måste ha detta ordnat från början. Men nu har det börjat gå upp för mig att torrdass, trots allt, kan vara en acceptabel lösning ur miljösynpunkt och att man kan slippa presentera avloppslösning så länge man inte drar in vatten.
Däremot har jag fått för mig att det inte är någon skillnad på bygglov för permanent- eller fritidsboende. Men det menar du att det kan vara, alltså?
 
catharina skrev:
För mig är detta en djungel och jag har fått för mig att man absolut måste ha detta ordnat från början. Men nu har det börjat gå upp för mig att torrdass, trots allt, kan vara en acceptabel lösning ur miljösynpunkt och att man kan slippa presentera avloppslösning så länge man inte drar in vatten.
Däremot har jag fått för mig att det inte är någon skillnad på bygglov för permanent- eller fritidsboende. Men det menar du att det kan vara, alltså?
Vi bygger fritidshus och det är en stor skill nad när det gäller tex handikappanpassning, byggfelsförsäkring, isoleringsstandard, uppvärmning, ventilationsregler mm

Därför kan jag mcyket väl tänka mig att många kommuner har andra krav när det gäller va också. Nu vet jag iof folk på landet som byggt nytt boende med moderna torrdass också - men det varierar säker med kommunen hur reglerna är - ring och fråga är mitt råd - kostar inget och tar bara några minuter :)

/K
 
Hemmakatten
Oavsett om man bygger fritidshus eller hus för permanentboende så är reglerna och de hänsyn man måste ta till miljön desamma. Vad man inte vill är att avlopp från toa och tvätt skall förorena mark och grundvatten.

Ett torrdass eller en mulltoa är ypperliga ur miljöhänsyn. En (minst) tvåkammarbrunn krävs för BDT (Bad, Dusch, Tvätt) avlopp oavsett om det är för fritids- eller permanentboende.

En av kommunen godkänd avloppslösning måste alltid finnas, oavsett om man har vatten indraget eller ej. Detta är förutsättningen för att man skall få bygga (fritidshus eller permanentvilla).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.