Japp det stämmer. Såg nu att frågan gällde EI30, mitt svar ger EI60 men det skadar ju inte....:)
 
Lyfter en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Är lite inne på att sätta någon form av plywood/plyfa som innertak i garaget, skruvade direkt på takstolarna.
Anledningen till detta är att glespanel + gips stjäl för mycket takhöjd.
Dock vet jag inte hur det funkar med brandklassningen (antar det är ei30 som gäller i garagetak?).

Takstolarna ligger på cc60 och är limträ 270x56 och kommer isoleras med stenull minst 200mm.
Räcker det med ett lager 15mm konstruktionsplywood för att klara brandkravet?
Behöver plywooden skruvas tätare än cc60 för att inte hänga ner?

Tack!
 
Om det är ett helt fristående garage lång från omkringliggande hus och ingen inredd vind har du ingen klassning i taket.

Däremot är det för långt att skruva plywood på 1200mm. Men du kanske kan få in en regel mellan talstolarna.
 
Garaget är ihopbyggt med huset så jag antar det är ei30 som gäller.
Takstolarna har ju ett cc mått på 600mm så det borde väl funka att skruva plywood då? Eller missförstod jag något nu? :thinking:
 
Ja det kommer funka utmärkt. Hur drar du elrören då?
 
I och med att det är ett garage så kommer det bli utanpåliggande installation.
Mätarskåpet (från 1970) sitter i dagsläget på en vägg som ska rivas så den kommer behöva flyttas. Sedan kommer jag troligtvis sätta upp en undercentral i garaget med förberedelse för luft/luft-värmepump, JFB, trefassuttag, kapsling med PLC osv.

Men troligtvis så skulle min takkonstruktion klara brandskyddsklassningen?
 
Plywood och sen gips med förskjutna skarvar ska räcka. Alternativt dubbelgips.
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
Bra tråd det här mem blir fortfarande inte riktigt klok på hur man räknar fram EI30. Någon som är duktig och har lust att hjälpa mig räkna på om min tänkta konstruktion håller EI30?

Väggar:
14mm träpanel insida
70mm träregler med mineralull
22 mm liggande träpanel utsida
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.