Hejsan! Hoppas på lite hjälp. Har isolerat garget, och var dum nog att sätta spånskivor och sen gips över, för att slippa den dyra kostnaden med plywood eller osb under gipset (ett lager). Jag blev så sur över min snålhet, så jag rev bort allting. Frågan är nu: Ska jag köra med dubbelgips, eller enkel och OSB. Eller är det bättre att köra Plywood och enkelgips. Kan någon skiva svälla? Ska ha varmt i garaget nu, men finns det någon risk att nåt sväller om strömmen bryts. Jag vet att många skriver att det är bättre att ta OSB eller plywood för att lättare kunna sätta upp saker var man vill, men jag har tänkt märka ut var reglar sitter för att kunna skruva i dom. Så är det fel att DUM-snåla med dubbelgips för det går åt ca 20st skivor under gipsen. Har tänkt bygga en mellanvägg till förråd och snickarboa, där mellanväggen ska bestå i OSB eller Plywood, för att kunna hänga saker på den väggen. Om inte dubbelgips är bra, så vad är det för skillnad i OSB och plywood. Sväller någon lättare än den andra. Tackar för eve snabbt svar.
En sak till. Är det ÖVERKURS att sätta åldersbeständig tejp över alla skruvhål i plasten under skivorna, som blev av den förra väggbeklädnaden. Jag tror det, men det skulle kännas bättre med tejp. Tack igen då.
 
Går nog bra med vanlig packtejp eftersom det knappast kommer in nån sol där.

Eftersom du inte skall skruva i själva väggen så är dubbelgips både bäst och billigast. Enda skälet att ha osb eller plywood är för att kunna sätta nått i den men det har du ju löst ändå.
 
Tack för ditt inlägg robsarve: Någon fler som har några synpunkter. Ska iväg och köpa skivor nu imorgon 11/4. Vill ju inte göra nåt fel igen. Häls Tobbe.
 
Med risk för att du kallar dig dubbel dum, men vad var felet med spånskiva och gips. Kunde inte detta ha fått sitta kvar?
 
  • Gilla
Mikael Palm
  • Laddar…
Visst kunde det ha gjort det ornet, men jag vart så irriterad på spånsvällningen så jag ville inte se elendet. Spånskivorna hade ju svällt upp mellan reglarna och bildat ett vågmönster. Jag hade ju varit så ordentlig och satt upp spånskivorna kant i kant utan chans för skivorna att kunna röra sig. Ingen mer som har någon synpunkt, bara några timmar kvar nu innan köp av nya skivor. Hälsningar Tobbe.
 
Oj då.
Då hade jag blivit lika irriterad som dig. Gör och gör om pga dumsnålhet har man drabbats av. Fast ibland slår ju pendeln åt andra hållet och så köper man dyrare än vad som behövs.
Men det blir ju bra till slut:)
Vad blev det för skivor.
Till min övervåning köpte jag OSB då jag tyckte Plywood blev för dyrt där. Nu till garaget har jag inte bestämt mig än. Har inte tänkt i banorna på dubbelgips men om man gör som du och har koll på regelverket samt kör plywood med gips på vissa "riskplatser" så kanske man kan spara lite pengar trots allt.
 
Hej igen Ornet.
Det blev gipsskivor till slut. Billigt och bra tror jag. Läste här på forumet och även på varudeklarationer till OSB att dom rör sig lite, därav är dom 1197 mm breda. Det innebär ju att det ett mellanrum på 3mm mellan skivorna när man förljer cc-avstånd. Har man jämn värme så spelar det nog ingen roll, men som i garaget, så vågade jag inte chansa på OSB. Skulle bli tokig om skivorna skulle få för sig att slå sig och bli vågiga, ännu en gång. Finns för mycket att snickra med för att jag skulle orka ta mig tid och riva ner än en gång.
För att hänga upp redskap och dyl på långväggarna där det bara kommer att finnas gips, så tänkte jag slänga upp en finare (målad, betsad) bräda/regel tvärs över regelverket och fösta den i. På brädan/regeln så kan man ju hänga upp krokar för spadar krattor och vad man nu vill. Tror att det kan bli bra, snyggt och billigt. Sen slipper man ju punktera plasten bakom gipsen också, kanske är den fördel, om man ska vara noga.
 
Låter som du löste det elegant. Både ekonomiskt och funktionellt.
Blir snyggt med färgsättningen med nåt som bryter.
Eftersom jag får 175 m2 vägg att klä in så bör jag ta tag i det och fundera ut nåt själv nu.

Vad kan man hitta på med vattenskadad spånsiva då? Majbrasa:)
 
Det får nog bli en majbrasa. En fin sådan. Har börjat att gipsa nu och det verkar bli fin fint. Skönt att slippa den där J---a spånen. Men nu går tankarna i att sätta in nåt (1-2) fönster oxå. Har inte bestämmt mig än, men för att släppa in lite ljus, samt för att det inte ska kännas så instängt.
Måste bara fråga-vad är det för ett MONSTER garage du ska bygga? 175 kvm vägg. Sitter iof och intar lite alkohol just nu på fredagkvällen, men mitt garage har väl ca 60 kvm vägg. Har måtten ca 9m X 6m. SKulle du ha ca 3 gånger så stort garage, som jag har? Vad ska du göra där. Låna ut det till Lucas film eller? :)
 
Hallo tobbe:) :p
har precis kommit in efter en låång ölkväll i solen och med lite hjälp från en gasol värmare. skönt med vår.
Startade också med 9x6m men sedan skenade det iväg en fredagskväll.
det blev lite högt till tak eftersom jag petade in en billyft. 4,1m
yttermåtten är 9,9x15,6m samt inredd vindslägenhet.
Du är kul du. Älskar star wars så vill inte Lucas kan man kanske spela in nåt kul själv:)
La själv till små fönster högt upp för att få in ljus utan att ta effektiv väggyta.
Ville ha ett utseende som en gammal lada i och med att det blev så stort. Kunde bli lite industriutseende annars.
Ditt problem fick mig att tänka till lite då jag inte planerat nått annat än att sätta upp dyra träskivor + gips generellt . Är ju lite att spara då men inte behöver ha nått stabilt att skruva i överallt.
Bollplank med andra är bra.
blandat050.jpg
 
Hej igen!
Vilket jäkla garage. Nu blir jag "avis". Men NU vet jag att du har hyrt ut till Lucas film. Du måste ju ha fått bra betalt av honom, hur skulle du annars ha råd med ett sådant där bygge.
Allvarligt talat. Jag blir riktigt avundsjuk. Så där skulle jag oxå vilja ha det. Skulle även få plats med en hemmabio där. "Ladan" ser jäkligt bra ut. Skulle vara kul att se någon bild invändigt oxå. Kul att prata med dig. Hej så länge/Tobbe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.